عرضه انبوه اقلام خوراکی شب عید با قیمت پائین‌تر از بازار


سرویس اقتصادی- این عرضه کالاهای مذکور در حالی صورت گرفته که قیمت‌های کالای فوق طی یک‌سال اخیر افزایش قابل توجهی داشت و هرچه زمان گذشت بر شدت گرانی‌ها افزوده شد، اما نگاهی به بازارهای کشور نشان می‌دهد، شور و شوق مردم برای خرید عید، قابل توجه بوده و علی‌رغم گرانی شدید که قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده، حضور مردم در بازارهای شب عید، پر رنگ بوده است.
از سوی دیگر، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تب و تاب خرید عید افزایش یافته و یکی از نگرانی‌های مردم که تغییر قیمت‌های کالاهای مورد استفاده در ایام عید می‌باشد؛ بیشتر شده است، از میوه و شیرینی تا گوشت و مرغ. در همین زمینه مسئولان مربوطه هر یک به نوعی از تنظیم بازار و بازگشت آرامش به قیمت‌ها خبر داده‌اند.
به عنوان نمونه، علی برابری، مجری طرح تنظیم بازار میوه شب عید با اعلام آغاز توزیع میوه شب عید از 25 اسفند ماه اظهار داشت: سیب درختی حداقل 10 و حداکثر 15 درصد و پرتقال تامسون شمال و والنسیای جنوب 10 تا 20 درصد زیر قیمت بازار خرده‌فروشی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: پیرو دستور هیئت دولت و وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ذخیره‌سازی سیب و پرتقال برای روز‌های پایانی سال 30 هزار تن سیب درختی و 40 هزار تن پرتقال تامسون شمال و والنسیای جنوب خریداری و به ‌مقاصد سی و دو گانه استان‌های کشور حمل شده است.


گفتنی است، طی روزهای گذشته نیز در همین صفحه اعلام کردیم 80 تن سیب و پرتقال تنظیم بازاری با قیمت مصوب به‌تدریج تا یک ماه در مراکز میوه و تره بار کشور در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه ۱۰ هزار تن سیب و پرتقال به صورت ذخیره در سردخانه‌ها وجود داشته که قیمت این میوه‌ها در هر استان ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار خواهد بود.
همچنین، علی بهره‌مند، رئیس ‌اتحادیه شیرینی‌فروشان و قنادان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با‌ اشاره به اینکه اغلب خریدهای مردم در بخش شیرینی در سه روز پایانی سال انجام می‌شود، بیان کرد: از سوی اتحادیه قیمت‌ شیرینی‌های پر فروش مصوب شده و شیرینی‌فروشی‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند.
وی قیمت هر کیلوگرم شیرینی در قنادی درجه یک را بدین ترتیب اعلام کرد: کیک یزدی  15 هزار تومان، شیرینی‌ تر 26 هزار تومان، دانمارکی، 21 هزار تومان، زبان 21 هزار و 500 تومان، پاپیونی 21 هزار و 500، برنجی 21 هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
به گفته رئیس ‌اتحادیه شیرینی‌فروشان، هر کیلو‌گرم شیرینی در قنادی درجه دو نسبت به قنادی درجه یک، دو هزار تومان پایین‌تر است.
15 هزار تن گوشت وارداتی ترخیص شد
پس از افزایش چشمگیر قیمت گوشت در کشور و رسیدن هرکیلوگرم گوشت گرم گوسفندی به آستانه 120 هزار تومان، تدابیر مختلفی برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت در نظر گرفته شد و در آخرین نمونه آن که مربوط به بازار شب عید است، حجم قابل توجهی از گوشت‌های وارداتی از گمرک ترخیص شده است.
در این زمینه، سعید میرزایی دوستان، از مسئولان گمرک شهید رجایی بندرعباس درخصوص واردات گوشت گفت: طی دو ماه اخیر 610 کانتینر گوشت وارداتی از گمرک ترخیص شده که به بیش از 15 هزار تن بالغ می‌شود. با اختیاراتی که داریم اگر در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد به سرعت اجازه ترخیص صادر خواهد شد تا خللی در تنظیم بازار ایجاد نشود.
همچنین، قیمت مرغ با وجود اعلام قیمت‌های مصوب که بین 11 تا 12 هزار تومان اعلام شده بود، تا 17 هزار تومان در بازار افزایش یافت و نگرانی دیگر مردم تبدیل شد، با این حال، مسئولان مربوطه می‌گویند وضعیت بازار مرغ به دلیل افزایش تولید شرایط خوبی دارد.
بر همین اساس، مرتضی رضایی، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان تولید مرغ براساس آمار فائو در ابتدای انقلاب، 160 هزار تن بود که امروز بعد از 40 سال این میزان به دو میلیون و 400 هزارتن رسیده است ابراز کرد: با این میزان جوجه‌ریزی 220 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که این میزان تولید درکشور بی‌سابقه است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر نهاده‌های دامی به صورت کامل تامین و شرکت پشتیبانی امور دام مسئولیت توزیع را برعهده‌ دارد. با توجه به ایام نوروز کامیون‌های مربوط به تامین نهاده‌های دامی مانند سایر کامیون‌های حامل سوخت اجازه تردد دارند و مشکلی درتامین نهاده‌ها در نوروز برای تولیدکنندگان به وجود نمی‌آید.
در این زمینه، مهدی یوسف خانی، رئیس ‌اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اعلام کرد: براساس بخشنامه دولت، از روز چهارشنبه (هفته قبل) هر کیلوگرم مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت 10 هزارتومان خریداری و با قیمت 10 هزار و 500 تومان عرضه شد.
همچنین؛ عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: برخلاف فضاسازی‌ها و جنگ روانی دشمن، در بسیاری از اقلام شرایط کشور عادی است و کمبودی وجود ندارد و از روز چهارشنبه 22 اسفند برای تنظیم بازار 10 هزار تن گوشت مرغ و 10 هزار تن گوشت قرمز در واحد‌های صنوف و میادین تره‌بار شهرداری عرضه می‌شود.
قیمت تخم مرغ ارزان می‌شود
در ادامه تلاش‌ها برای بهبود شرایط قیمت‌ها در بازار شب عید، سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود قیمت تخم مرغ در ٢٨ اسفندماه حدود ٢٠٠ تا ٣٠٠ تومان ارزان‌تر شود. وی بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد قیمت تخم مرغ در هفته پایانی سال به دلیل رشد تقاضا، افزایش یابد، گفت: این پیش‌بینی محقق نشده و قیمت این کالا نسبت به یک هفته قبل تقریباً ثابت مانده است. ضمن اینکه در صورت ادامه روند کنونی پیش‌بینی می‌شود از حدود ١٠ فروردین به بعد قیمت تخم مرغ به کمتر از پنج هزار تومان کاهش یابد.
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: ما ساز و کار این مسئله را به مسئولان اعلام و با آنها صحبت و مذاکره کرده‌ایم که صادرات تخم مرغ باید آزاد شود و اگر دولت نگران این است که با آزاد شدن صادرات، قیمت در بازار داخلی با جهش مواجه شود، پیشنهاد می‌کنیم برای مقابله با این مسئله قیمت‌گذاری برای مصرف‌کننده انجام و نرخ هر عدد تخم مرغ روی آن پرینت شود.
طلاکش میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری حدود ٦٢٠٠ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که قیمت نهاده‌ها به شدت بالاست و هنوز دولت نتوانسته تمام نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان را با نرخ مصوب تأمین کند.