تهرانی‌ها ۶۰ لیتر بیشتر از الگو آب مصرف می‌کنند

 صادق یونس‌لو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که چرا سرانه مصرف آب در ایران بالاتر از کشورهای پر آب است گفت: متوسط سرانه مصرف آب در تهران 210 لیتر در شبانه‌روز است اما الگوی مصرف آب در تهران باید 150 لیتر باشد.
وی افزود: اگر هر مشترک تهرانی در شبانه ‌روز 60 لیتر از سرانه مصرف خود را کاهش دهد بر اساس تعداد جمعیتی در تهران این میزان مصرف عددی حدود روزانه 500 هزار مترمکعب خواهد شد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای استان تهران ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد آب اصلاح نشود و ابزار لازم برای کنترل مصرف وجود نداشته باشد نمی‌توان بر روی کاهش سرانه مصرف آب حرکت مثبتی انجام داد.
یونس‌لو با ‌اشاره به اینکه برای کاهش سرانه مصرف آب سه مؤلفه فرهنگ‌سازی، اقتصاد آ‌ب و ابزارهای لازم مثل لوازم کاهنده مصرف باید در کنار هم قرار گیرند، گفت: اگر به یکی از سه مؤلفه به صورت برجسته پرداخته شود قطعاً در مدیریت مصرف و کاهش سرانه مصرف آب موفق نخواهیم بود.


وی افزود: به عنوان مثال اگر ابزار و لوازم کاهنده مصرف آب در اختیار مردم قرار گیرد اما فرهنگ‌سازی نشود قطعاً از سوی مشترکان استقبال نشده و موفقیتی کسب نخواهد شد. پس در کنار ابزار و لوازم کاهنده باید اصلاحات رفتاری و فرهنگ‌سازی هم صورت بگیرد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای استان تهران ادامه داد: برای استفاده از ابزار کاهنده مصرف آب، وزارت صنعت و معدن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بودجه‌ای اختصاص دهند تا همانطور که برای استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف یک اقدام ملی شد برای آب نیز صورت بگیرد.
یونس‌لو تصریح کرد:با حمایت دولت، باید قیمت لوازم و ابزار کاهنده مصرف آب نسبت به بازار پایین‌تر باشد تا مردم ترغیب به استفاده از این لوازم بشوند.
به گفته وی، اگر 30 درصد جامعه در مدیریت مصرف آب همت کنند، مابقی افراد جامعه نیز به مرور به این 30 درصد ملحق می‌شوند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای استان تهران در پاسخ به این سؤال که بیشترین مصرف آب خانگی مربوط به کدام بخش است، گفت: 30 درصد مصرف آب در آشپزخانه، 30 درصد استحمام و 20 درصد در توالت و فلاش‌تانک و روشویی و مابقی در سایر بخش‌ها است.