یک مقام ارشد کره‌شمالی از احتمال تجدید نظر این کشور در مذاکرات صلح با آمریکا خبر داد

آتش زیر خاکستر در شبه جزیره کره
محمدرضا ستاری
حدود دو هفته پس از دومین دیدار میان دونالد ترامپ رئیس ‌ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در هانوی ویتنام و پس از آنکه گفته شد در این دیدار دستاوردی متوجه طرفین مذاکره نبوده است، چوئه سون هوی معاون وزیر خارجه کره‌شمالی با بیان اینکه تمایلی به برگزاری نشست‌هایی از قبیل نشست ویتنام نداریم، تهدید کرد که کشورش ممکن است در توقف برنامه‌های هسته‌ای خود تجدیدنظر کرده و تعهدش نسبت به توافق با آمریکا را کنار بگذارد.
این مقام ارشد کره‌شمالی همچنین گفته که رهبر این کشور در حال بررسی توقف مذاکرات هسته‌ای با واشنگتن است، زیرا هیچ برنامه‌ای برای برآورده کردن درخواست‌های آمریکا نداشته و قرار است به زودی موضع خود را در بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلام کند.


معاون وزیر خارجه کره‌شمالی در حالی تصریح کرده که واشنگتن فرصت طلایی نشست هانوی را از دست داده که دو هفته قبل منابع خبری اعلام کردند که رهبر کره‌شمالی از دونالد ترامپ خواسته در ازای توقف برخی از فعالیت‌های مراکز هسته‌ای، تحریم‌های این کشور به طور کامل لغو شود؛ امری که با مخالفت ترامپ مواجه شد و رئیس‌‌ ایالات متحده آمریکا بیان کرد که هنوز برای لغو کامل تحریم‌های پیونگ‌یانگ زود است. در همین راستا، طرف کره‌ای پس از دیدار میان رهبران دو کشور در ویتنام، با رد کردن این اظهارات گفت که پیونگ‌یانگ تنها درخواست لغو بخشی از تحریم‌ها را داشته و حتی اعلام کرده که نسبت به تحریم‌های سازمان ملل هیچ‌گونه درخواستی ندارد.
توانایی غیرمنتظره کره‌شمالی در دور زدن تحریم‌ها
در این میان انتشار دو خبر، یکی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا و دیگری توسط سازمان ملل متحد، باعث شد تا خوش‌بینی‌ها نسبت به پایان یافتن زودهنگام بحران در شبه جزیره کره تا حد زیادی رنگ ببازد. یک هفته پس از دیدار ترامپ و اون، آمریکایی‌ها اعلام کردند که بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای، کره‌شمالی در حال بازسازی بخشی از مرکز اتمی خود است که سال گذشته در حضور خبرنگاران خارجی تخریب شد.
پیش و پس از این گزارش، سازمان ملل با انتشار گزارشی محرمانه برای شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ دست نخورده باقی مانده و این کشور از مراکز دولتی و فرودگاه‌ها به عنوان پوشش برای توسعه و استفاده از قابلیت‌های موشکی استفاده می‌کند. در این گزارش همچنین آمده است که تحریم‌های این کشور عملاً کارایی نداشته و پیونگ یانگ علاوه بر دور زدن تحریم‌ها، موفق شده به میزان قابل توجهی زغال سنگ صادر کند و به موازات آن به کشورهایی از قبیل یمن، سودان و سوریه نیز سلاح صادر کرده است.
بنا بر گزارش روزنامه وال استریت ژورنال که هفته گذشته منتشر شد، ارزیابی جدید سازمان ملل نشان دهنده توانایی غیرقابل تصور کره‌شمالی برای دور زدن تحریم‌ها است و نهادهای بین‌المللی مانند بانک‌جهانی و شرکت‌های بیمه همچنان به ارائه خدمات برای مبادلات غیرقانونی کره‌شمالی ادامه می‌دهند؛ به طوری که با ایجاد یک شبکه بسیار پیچیده توسط پیونگ ‌یانگ، این کشور بیش از 30 نماینده مستقر بانکی در کشورهایی نظیر چین، روسیه، لیبی، سوریه و امارات دارد.
دورنمای خاکستری صلح
هرچند پس از دومین مذاکرات میان ترامپ و اون برخی از تحلیلگران معتقد بودند، علی‌رغم گمانه‌زنی از شکست مذاکرات خلع سلاح اتمی در هانوی، ترامپ توانسته حداقل سایه بحران را از سر شبه جزیره دور کرده و کره‌شمالی را مجبور به توقف آزمایش سلاح‌های هسته‌ای کند، اما در همان زمان نخستین مذاکرات میان دو کشور در سنگاپور، بسیاری از ناظران تاکید داشتند که بعید به نظر می‌رسد، پیونگ‌ یانگ بر پایه وعده‌های ترامپ اقدام به خلع سلاح اتمی کند. زیرا توانایی هسته‌ای این کشور تنها عامل بازدارنده از تهدیدهای بین‌المللی بوده و چرخش مواضع رهبر این کشور در واقع علاوه بر کسب مشروعیت بین‌المللی، عاملی برای کاسته شدن از بار فشارهای روز افزودن بوده است.
پیش از سر گرفتن مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی، پیونگ ‌یانگ دقیقاً یک سال قبل از آن در حدود شش آزمایش هسته‌ای صورت داده و تقریبا در حدود 9 ماه همه روزه علاوه بر همسایگان، یک جدال لفظی تمام عیار با آمریکا داشت. پس از آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره‌شمالی، رهبر این کشور به صراحت اعلام کرد که می‌تواند ژاپن را به زیر آب بفرستد زیرا دیگر نیازی به وجود این جزیره نمی‌بیند. همچنین او بارها گفته بود که اکنون کشورش قابلیت حمله اتمی به سراسر خاک آمریکا را داراست. به همین دلیل است که با سر گرفتن مذاکرات دو جانبه و دیدارهای نمادین میان دو کشور، بسیاری در آمریکا معتقدند که ترامپ تنها وجه تبلیغاتی این نشست را مد نظر دارد و به احتمال فراوان صلح در شبه جزیره کره به عمر دولت او کفاف نمی‌دهد. به دلیل اینکه این مذاکرات از چنان متغیرهای زیادی برخوردار است که تنها پیونگ ‌یانگ و واشنگتن نمی‌توانند در تعیین روند آن تاثیرگذار باشند. در این میان علاوه بر روسیه و چین، کشورهای منطقه حضور دارند و همچنان مشخص نیست که ساختار حاکمیتی کره‌شمالی چگونه می‌خواهد برای یافتن کلید این معادلات پیچیده، حاضر به دادن امتیازهایی شود که هر آن ممکن است تحت تاثیر فضای داخلی آمریکا و نیز مناسبات بین‌المللی دستخوش تغییرات مختلف شود.
سایر اخبار این روزنامه
مرور سرنوشت کاغذ در سالی که گذشت بحرانی که سرطان شد! محمدعلی وکیلی نمایش عزت در مقابل ذلت «ابتکار» عملکرد بازار سرمایه طی یک سال گذشته را بررسی می‌کند سردرگمی بازار سرمایه «ابتکار» به بهانه بالاگرفتن هشتگ آشغالتگ در میان کاربران خارجی، به کمپین‌ها و هشتگ‌های نه به زباله در ایران پرداخته است در آستانه سال نو، مواظب چه مسائلی باشیم تا حال‌مان گرفته نشود؟ ضدحال‌های عیدانه! طعنه‌های سعید جلیلی به دولت برای ماندن در فضای سیاسی ادامه دارد موافق دیروز، مخالف امروز ده‌ها کشته و زخمی در حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزلند آیت‌الله صافی گلپایگانی: سفر رئیس‌جمهوری به عراق دستاوردهای مسرت‌بخشی داشت یک مقام ارشد کره‌شمالی از احتمال تجدید نظر این کشور در مذاکرات صلح با آمریکا خبر داد رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب: بیانیه گام دوم انقلاب مسیرِ نظام را مشخص کرد سردار سلامی : در وین مطرح شد افزایش همکاری‌های ایران و هند در حوزه مبارزه با موادمخدر