اصولگرایان و معادله چند مجهولی ۹۸

آرمان- سهیل ثابت: انتخابات آوردگاهی است که هرکدام از جریانات سیاسی بتوانند پشیبانی مردم را از آن خود کنند بیش از رقیب به پیروزی دست خواهند یافت. البته گرچه در مقطع فعلی که اولویت کشور با مسائل مهم‌تری چون خروج از بحران اقتصادی است بسیار زود است که از انتخابات گفت، اما برخلاف دولت و اصلاح‌طلبان که بر حسب شرایط جامعه به کنش سیاسی می‌پردازند اصولگرایان در تدارک آرایش شکلی و برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس پیش‌رو هستند تا بتوانند حضور پر قدرت در انتخابات داشته باشند. در این راستا حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب می‌گوید: «اصولگرایان در همه استان‌ها چهره مطرح و موثر دارند، بستگی دارد اگر اکثریت را در مجلس بعد به دست بگیرند، این چهره‌ها می‌توانند مجلس را به خوبی اداره کنند اما این روش و شیوه انتخابات که بعضی از چهره‌های در سطح ریاست را به شهرستان‌ها ببرند تا از آنجا کاندیدا شوند و به صحنه انتخابات بیایند، چنین بحثی در محافل نیروهای انقلاب و اصولگرا نداریم». باید دید که این جریان سیاسی چگونه می‌تواند شرایط را مدیریت کند و در رقابت با اصلاح‌طلبان کار را به کجا خواهد رساند.
معادله 98 اصولگرایان
شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه به نحوی است که همگان از جمله دولت و اصلاح‌طلبان درصددند تا به نحوی راه حل و چاره‌ای برای خروج از شرایط فعلی بیابند تا مردم نیز میزانی از رضایتمندی را داشته باشند. در این راستا، اما اصولگرایان چندی است که به آرایش و شکل‌گیری انتخاباتی خود پرداخته‌اند و با تشکیل جلسات گاه و بیگاه خود، ذیل عنوان شورای وحدت تلاش دارند که از هم اکنون خود را آماده انتخابات 98 کنند. آنها که از شکست در انتخابات مجلس 94 و ریاست جمهوری 96 خاطره چندان خوشی ندارند، می‌خواهند هر طور که شده در این انتخابات به نحوی عمل کنند تا ضمن جبران شکست‌های قبلی به پیروزی مهمی در بهمن 98 دست یابند و با برداشتن این گام خود را آماده انتخابات 1400 کنند. گرچه با این رویکرد شاید همه چیز به نفع اصولگرایان باشد، اما به همین میزان در جهت معکوس آنها می‌توانند شرایط به مراتب بدتری را نیز تجربه کنند؛ چرا که انشقاق و چندپارگی در این اردوگاه موجب شده تا آنها هرچه برای وحدت تلاش می‌کنند به در بسته بخورند. مسلم است که جریانی مثل پایداری در کنار جریانی مثل جبهه پیروان یا جمنا قرار نخواهد گرفت؛ لذا بر همین مبنا اصولگرایان تصمیم گرفته‌اند که عطای اجماع و وحدت در کل جریان اصولگرا را به لقای آن ببخشند و به نوعی معادله را برای خود آسان‌تر کنند. بدینگونه که اگر اتحاد و اجماع کلی حاصل نشد در مدلی کوچک‌تر میان جریان‌هایی که می‌توانند با یکدیگر اجماع کنند به وحدت برسند تا از درون این وحدت بتوانند متحدانه به عرصه انتخابات 98 پای گذارند. از این جهت است که چندی است شورای وحدت اصولگرایان پس از حضور سیدابراهیم رئیسی در قوه قضائیه به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار می‌شود و تقریبا همگان او را به ریاست شورای وحدت برگزیده‌اند. چنان که مهدی چمران نیز تلویحا بر محوریت وی در جلسات شورای وحدت تاکید دارد. البته این رویکرد شاید در مقطع فعلی بتواند اصولگرایان را از بن‌بست خارج کند، اما هر اندازه به هنگامه انتخابات نزدیک‌تر شویم آنها با مشکلات بیشتری رو‌به‌رو خواهند شد. چرا که جبهه پایداری و دلواپسان بیکار نخواهند نشست و مسلما تحرکاتی را خواهند داشت و آن زمان است که شاهد لیست‌های متنوع گوناگون خواهیم بود. این در حالی است که اصلاح‌طلبان با سنجش شرایط فعلی و نارضایتی مردم می‌دانند که با حضور مستقل نخواهند توانست پیروزی 100 درصدی داشته باشند و لذا بازهم طبق سنوات گذشته تن به ائتلاف خواهند داد. از این جهت اگر طبق آنچه رئیس دولت اصلاحات گفته دولت در یک سال پیش رو تحولاتی صورت دهد که مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کند آن زمان معادله برای اصولگرایان بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.
همه اصولگرایان در تهران نیستند


یک فعال سیاسی اصولگرا درباره استراتژی اصولگرایان برای ورود به انتخابات مجلس آینده اظهار داشت: اصولگرایان در همه استان‌ها چهره مطرح و موثر دارند، بستگی دارد اگر اکثریت را در مجلس بعد به دست بگیرند، این چهره‌ها می‌توانند مجلس را به خوبی اداره کنند، اما این روش و شیوه انتخابات که بعضی از چهره‌های در سطح ریاست را به شهرستان‌ها ببرند تا از آنجا کاندیدا شوند و به صحنه انتخابات بیایند، چنین بحثی در محافل نیروهای انقلاب و اصولگرا نداریم. نامه‌نیوز نوشت؛ حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی گفت: از اول این روند بود که چهره‌هایی که در تهران مطرح هستند در لیست تهران می‌آیند و آنهایی که در شهرستان‌ها حضور داشتند و از اول در شهرستان‌ها مطرح شدند از همان شهرستان‌ها می‌آیند. عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره صحت خبر آمدن کاندیدای اصولگرایان برای کرسی ریاست مجلس از مشهد، کسانی همچون قالیباف و جلیلی اضافه کرد: خیر، اینها چهره‌هایی هستند که اگر بنا باشد نامزد انتخابات مجلس شوند، از تهران خواهند آمد. وی تصریح کرد: البته این طور هم نیست که حتما گزینه اصولگرایان برای ریاست مجلس از تهران نامزد شود. چهره‌هایی که در سطح ملی مطرح هستند و در تهران حضور دارند از تهران کاندیدای انتخابات مجلس می‌شوند این طور نخواهد بود که به شهرستان‌ها بروند و از آنجا به انتخابات ورود کنند. میرتاج‌الدینی تاکید کرد: وقتی انتخابات برگزار و ترکیب نمایندگان مشخص شد، آن وقت اصولگرایان درباره ریاست تصمیم می‌گیرند. به عبارت بهتر از قبل انتخابات برای ریاست مجلس تصمیم‌گیری نخواهد شد. این فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با اینکه ژنرال‌های اصولگرا همه از تهران نمی‌آیند و از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور کاندیدای انتخابات مجلس می‌شوند؛ بیان کرد: همه آنها در تهران نیستند، در شهرستان‌های مختلف پراکنده هستند و از شهرستان خودشان حضور پیدا می‌کنند.