فاجعه خونین در نیوزیلند

گزارش«آرمان» از محکومیت جهانی علیه کشتار
49 مسلمان در2 مسجد در«کرایست چرچ»
فاجعه در نیوزیلند
واکنش ظریف: رياكاري غرب در بي اعتبار كردن مسلمانان، بايد پايان يابد


آرمان: روز گذشته رسانه‌های نیوزیلندی از وقوع دو حمله مسلحانه به مساجد در شهر کرایست‌چرچ خبر دادند. در ادامه این خبر متوجه آمار بالای شهدای این حمله به گوش رسید که غم و اندوه را بر چهره تمام مسلمانان کشور نشاند. در این حملات یکی از تروریست‌ها با استفاده از دوربینی که به لباس خود متصل کرده بود، تمامی مراحل حمله به مسجد‌النور که طبق آخرین گزارش‌ها 49 کشته برجا گذاشته را در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر می‌کرده است. او از اجرای این حمله تروریستی، با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی فیسبوک، انگیزه خود را از حمله مسلحانه به نمازگزاران مسجد النور(یکی از مساجد هدف ‌قرار گرفته ‌شده) در شهر کرایست‌کرچ نیوزیلند، «مقابله با مهاجرت مسلمانان» اعلام کرده بود. این فرد در این ویدئو خود را «برنتون تارانت» ۲۸ ساله، اصالتا اهل استرالیا و یک «سفید پوست معمولی» معرفی کرده بود. او در این ویدئو مطرح کرد: «می‌خواستم به مهاجمان(مهاجران مسلمان) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تازمانی که یک سفید پوست زنده باشد، هرگز نمی‎توانید به سرزمین‌های ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد». در حملات به مساجد در شهر کرایست‌چرچ بالغ بر 80 نفر کشته و مجروح شدند.
دستگیری سه مرد و یک زن
پلیس اعلام کرد چهار نفر از جمله سه مرد و یک زن در ارتباط با این دو حمله دستگیر شده‌اند. ارتش نیوزیلند از منفجر کردن بسته‌های مشکوک در اوکلند در اقدامی پیشگیرانه خبر داد. شین‌هوا نوشت: از کرایست‌چرچ، خبرها حاکی از آن است که دست کم دو مرد مسلح در دو مسجد مختلف در شهر کرایست چرچ شروع به تیراندازی کردند، شاهدان نیز از کشته شدن تعداد زیادی از مردم خبر دادند. همچنین در برخی از گزارش‌ها آورده شده که یک مرد مسلح در داخل مسجد النور در مرکز شهر کرایست‌چرچ، در زمان نماز عصر به سمت نمازگزاران تیراندازی کرد و گفته می‌شود هنگام این تیراندازی تیم کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد را داشتند، اما اعضای این تیم موفق به فرار شدند. رسانه‌های محلی همچنین از تیراندازی در دومین مسجد در حومه کرایست چرچ گزارش دادند. مسجد لینوود، مسجد دوم بود که در کرایست چرچ هدف حمله قرار گرفت. پلیس اعلام کرد مظنون این حادثه در بازداشت بسر می‌برد اما ممکن است افراد دیگری وجود داشته باشند که همچنان آزادند. پلیس به مردم هشدار داده است از مساجد در سراسر نیوزیلند دور شوند. مایک‌بوش، کمیسر پلیس نیوزیلند در سخنانی گفت: «ما در حال انتقال منابع و نیروها به همه مناطق هستیم و نیروهای امور اضطراری را هم روانه محل‌ها کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم مردم بتوانند در امنیت خود را به خانه‌هایشان برسانند».
واکنش‌ مقامات کشورها
در نخستین واکنش‌های مقامات این کشور، نخست وزیر نیوزیلند از کشته شدن 49 نفر در حملات به مساجد این کشور خبر داد و گفت: «حمله تروریستی» در کرایست چرچ «کاملا برنامه‌ریزی شده» بود. مقامات نیوزیلند سطح هشدار امنیتی در این کشور را به بالاترین سطح افزایش دادند. در ادامه دولت فلسطین هم اعلام کرد که تعدادی از اتباعش در این حمله تروریستی شهید شدند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم در پیامی به جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند، درباره حادثه تروریستی شهر کرایست‌ چرچ، که در آن نمازگزاران در دو مسجد هدف حمله قرار گرفتند، ابراز همدردی کرد. در این پیام آمده است: «حمله به غیرنظامیانی که برای خواندن نماز جمع شده بودند بسیار وحشیانه و عجیب بود». پوتین در ادامه افزود: «من انتظار دارم همه کسانی که در این جنایت دخیل بوده‌اند به اشد مجازات برسند. مردم روسیه ضمن آرزوی بهبودی برای زخمی‌های این حادثه، با افرادی که عزیزان خود را در این حادثه از دست داده‌اند ابراز همدردی می‌کنند».
واکنش عجیب یک سناتور
یک سناتور افراطی استرالیایی که طی چند ماه گذشته در سخنانی تحریک‌آمیز و ‌نژادپرستانه در سنای این کشور از مردم استرالیا خواست به مساله پرمناقشه مهاجرت مسلمانان و غیرانگلیسی زبان‌ها به این کشور پایان دهند، پس از این وقوع این حادثه تروریستی در بیانیه‌ای عجیب، علت وقوع حمله تروریستی یک سفیدپوست نژادپرست در نیوزیلند را مهاجرت مسلمانان به این کشور خواند و اظهارات تندی علیه اسلام و مسلمانان بیان کرد. سناتور فریزر آنینگ در بیانیه‌ای عجیب درباره حمله تروریستی نیوزیلند علت این حمله‌ نژادپرستانه را مهاجرت مسلمانان به این کشور و برنامه مهاجرتی دولت نیوزیلند که به مسلمانان اجازه می‌دهد وارد کشور شوند خواند! او در ابتدای بیانیه خود با بیان اینکه من با هر نوع خشونت در هر جامعه‌ای مخالف هستم، گفت: من همیشه همه اقدامات مسلحانه را محکوم می‌کنم. فریزر در عین حال تصریح کرد: مثل همیشه گروه‌های چپ و رسانه‌ها می‌خواهند ادعا کنند که علت حمله امروز و تیراندازی قوانین مربوط به حمل سلاح و یا دیدگاه‌های مربوط به ملی‌گرایی است. اغلب آنها سکوت می‌کنند یا درباره «حملات گرگ تنها» و «بیماری روانی» صحبت می‌کنند و هیچ صحبتی از اسلام نمی‌کنند. اما همه اینها بی‌اساس هستند.
واکنش ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان به این حادثه تروریستی و اظهارات برخی مقامات آمریکایی در ارتباط این حادثه با مسلمانان واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مصونیت در دموکراسی‌های غربی برای ارتقای تحجر باعث می‌شود که مزدوران اسرائیلی وارد مسجدی در فلسطین شوند تا به مسلمانان توهین کنند و تروریست‌هایی در نیوزیلند از قتل‌عام ۴۹ مسلمان پخش زنده داشته باشند. ریاکاری غرب در دفاع از بی‌اعتبار کردن مسلمانان در قالب آزادی بیان باید پایان یابد». وی در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی ضمن محکومیت شدید حمله تروریستی و کشتار مسلمانان در نیوزیلند خواستار واکنش مناسب کشورهای اسلامی نسبت به این جنایت هولناک شد. وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به این واقعه تروریستی و اهانت سربازان اسرائیلی به مسجد مسلمانان در فلسطین اشغالی پیشنهاد کرد سازمان همکاری‌های اسلامی نشستی فوری و اضطراری در سطح سران یا وزرای امور خارجه برگزار کند. همچنین بهرام قاسمی حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند را اقدامی غیرانسانی و کاملا سبعانه دانست و موکدا از دولت نیوزیلند خواست با شناسایی سریع‌تر عاملین این اقدام نژادپرستانه، با اجرای عدالت و فارغ از هرگونه ملاحظه‌ای، با آنان برخورد کند. سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: هر اقدام تروریستی در هر جا و توسط هرکس و به هر بهانه و انگیزه‌ای صورت بگیرد باید از سوی تمامی کشورها محکوم شود و دولت‌ها اجازه ندهند جریان‌ها و افکار‌ نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه امنیت و آرامش شهروندان کشورها را به مخاطره بیندازند. دستیار وزیر امورخارجه به حادثه تروریستی در نیوزیلند واکنش نشان داد. حسین قریبی در توئیتر خود نوشت: تیراندازی نیوزیلند محکی تاریخی برای آزمایش نحوه واکنش کشورهای غربی به اسلام‌هراسی در قیاس با یهودستیزی است. این تراژدی غم‌انگیز هیچ‌گاه رخ نمی‌داد اگر همان میزان از بازدارندگی برای مورد دوم اعمال می‌شد.