80 کشته و زخمی در جنایت تروریستی حمله به دو مسجد در نیوزیلند

بخش اخبار جهان: در اقدامی تروریستی که جهان را تکان داد تروریست‌های مسلح به مسلمانان در دو مسجد در نیوزلند حمله کردند و جان ده‌ها نماز گذار را گرفتند. در این حادثه حداقل 50 نفر کشته و 30 تن دیگر مجروح شدند.
در پی وقوع این حمله پلیس نیوزیلند به مردم هشدار داده تا در منازل بمانند و تدابیر امنیتی نیز در مرزها و فرودگاه‌ها تشدید شده است.
این حادثه ظهر دیروز به وقت محلی (بامداد به وقت تهران) در دو مسجد «النور» و مسجد لینوود در شهر «کریست چرچ» نیوزیلند رخ داد و حدود دویست نفر درحال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آنها آتش گشودند.
به گفته رئیس پلیس نیوزیلند؛ 41 نفر از تلفات متعلق به مسجد النور و هشت تن در مسحد لینوود شهر کریست چرچ بوده است.


به گفته شاهدان، مردی که لباس نظامی پوشیده بود وارد مسجد النور شده و اقدام به تیراندازی بی‌هدف و کورکورانه به سوی نمازگزاران جمعه کرده است. او به ‌صورت زنده و به سبک بازیهای کامپیوتری از این حمله فیلمبرداری کرده و در رسانه‌های جمعی از جمله توئیتر و فیسبوک به اشتراک گذاشته بود. وی روی خشاب‌های اسلحه خود نام‌های برخی فرماندهان جنگ‌های صلیبی علیه مسلمانان نوشته بود. پلیس گفته در تلاش است تا این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف کند.
همچنین پلیس نیوزلند در پی این حادثه از بازداشت 4 مظنون مرتبط با این حمله تروریستی خبر داد که 3 نفر از آنها مرد و یک نفر زن است. پلیس می‌گوید که چندین خودروی بمب‌گذاری‌شده را در نزدیک دو مسجد یافته که مشغول خنثی‌سازی آنهاست.
در بازرسی‌های به عمل آمده از داخل خودروهای دستگیر شدگان، مقداری مواد منفجره کشف کرده که پلیس حدس می‌زند مهاجمان قصد داشته‌اند از این مواد منفجره در این حملات و یا حمله به نقاط دیگر استفاده کنند.
درا ین میان «جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزلند طی بیانیه‌ای با محکوم کردن حمله تروریستی به مسلمانان، گفت این یکی از سیاه‌ترین روزهای این کشور بود. «جاسیندار آردن»، وی همچنین گفت فرد مهاجم که یک شهروند راستگرای افراطی با تابعیت استرالیا می‌باشد دستگیر شده است.
این ضارب 28 ساله که گفته می‌شود «برنتون تارانت» نام دارد با انتشار بیانیه‌ای 74 صفحه‌ای، در لحظات پیش از حمله به مسلمانان در مسجد می‌گوید این کار را برای کاهش نرخ مهاجرت به اروپا انجام می‌دهد.او در صفحه فیسبوک خود از اشغال سرزمین‌های اروپایی توسط مهاجمان مسلمان، ابراز خشم کرده بود، دارای پدر و مادر انگلیسی است.
گزارش‌ها حاکی از این است که این فرد تحت تاثیر «آندرس برویک» تروریست مشهور نروژی قرار داشته است که 77 نفر را در سال 1390، در نروژ کشت و به حبس ابد محکوم شد.
نخست‌وزیر نیوزلند همچنین سطح تهدید امنیتی در نیوزیلند را به بالاترین درجه افزایش داد و دولت نیوزیلند در پی این حادثه فعالیت تمامی مساجد این کشور را به دلایل امنیتی تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.
در همین حال مفتی مسلمانان استرالیا و نیوزیلند در پی این حمله‌های تروریستی، خواستار خویشتنداری مسلمانان ساکن این کشورها شد.
نخست‌وزیر استرالیا نیز اعلام کرد یکی از ضاربان این حمله تررویستی، استرالیایی بوده است. وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تروریست(های) افراطی، راست‌گرا و خشن در حمله‌ای شرورانه و جنایتکارانه، جان تعداد زیادی از نیوزلندی‌ها را گرفتند».
پس از وقوع این حادثه هولناک سناتور فریزر آنینگ سناتور استرالیایی در بیانیه‌ای عجیب درباره حمله تروریستی نیوزیلند، علت این حمله نژادپرستانه را مهاجرت مسلمانان به این کشور و برنامه مهاجرتی دولت نیوزیلند که به مسلمانان اجازه میدهد وارد کشور شوند خواند!
در این میان رهبران سیاسی در سراسر جهان انزجار خود را بابت این حادثه تروریستی ابراز کردند و مردم در سراسر جهان نیز در رسانه‌های اجتماعی به محکومیت این حملات در نیوزیلند پرداختند.
سایر اخبار این روزنامه
تولید و قیمت نفت ایران افزایش یافت رویترز: آمریکا معافیت تحریمی واردکنندگان نفت ایران را تمدید می‌کند سرپرست سازمان توسعه تجارت: صادرات غیر نفتی کشور به 40 میلیارد دلار رسید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید دکتر روحانی بعد از بازگشت از سفر عراق: هیچ قدرت و کشور ثالثی قادر نیست بین ایران و عراق تفرقه ایجاد کند ائمه جمعه: سفر رئیس جمهوری به عراق نمایش عزت ایران اسلامی بود روزنه‌های فساد را ببندید واکنش ظریف به کشتار مسلمانان در نیوزیلند: حمایت از اسلام هراسی را متوقف کنید دو ضربه کنگره آمریکا به ترامپ در یک روز 80 کشته و زخمی در جنایت تروریستی حمله به دو مسجد در نیوزیلند تاکید مراجع تقلید بر ضرورت برخورد جدی با اختلاس، گرانی و رفع مشکلات تولید ایران، مسائل و مشکلاتش برخورد گزینشی با حقوق بشر، چرا؟! واکنش فلسطینی‌ها به تغییر لحن آمریکا درباره جولان اشغالی ترامپ اتحادیه اروپا را تهدید کرد کره شمالی: ترامپ فرصت طلایی صلح را از دست داد در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید