بازار گوشت در انتظار آرامش


گروه اصناف: نخستين محموله دام زنده از کشور روماني روز جمعه ۲۴ اسفند در بندر چابهار پهلو گرفت. اين محموله دام شامل ۵۰ هزار راس از ۹۰ هزار راس دامي‌است که ديروز وارد کشور شد. اين واردات تا زمان تنظيم بازار ادامه خواهد داشت و اين در حالي است که امروز توزيع 30 هزار تن مرغ منجمد با قيمت 10500 تومان عرضه خواهد شد.

حميد ورناصري مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام از ورود اولين محموله دام زنده با کشتي به کشور خبر داد و گفت: تا پايان سالجاري، واردات دام زنده به ٩٠ هزار رأس مي‌رسد.وي از ورود اولين محموله دام زنده با کشتي به کشور خبر داد و اظهار داشت: اين واردات در راستاي تنظيم بازار گوشت قرمز انجام شده است.وي با بيان اينکه اين محموله شامل ٥٠ هزار رأس گوسفند است، گفت: اين محموله از کشور روماني که صاحب يکي از برترين نژادهاي گوسفند است، وارد کشور شده است.حميد ورناصري مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام تصريح کرد: طي روزهاي آينده چندين محموله ديگر دام زنده با کشتي وارد کشور مي‌شود.به گفته ورناصري تا پايان سال ٩٧؛ در مجموع ٩٠ هزار رأس گوسفند وارد کشور مي‌شود.وي تصريح کرد: واردات دام زنده به کشور تا زماني که بازار گوشت به آرامش برسد، ادامه دارد. همچنين بهروز آقايي مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: ورود دام زنده در بندر چابهار براي نخستين بار نويددهنده توسعه و آباداني اين بندر و تنظيم بازار گوشت در کشور است. بهروز آقايي افزود: بندرشهيد بهشتي چابهار پس از افتتاح در سال گذشته توانايي پهلوگيري هر نوع کشتي با انواع کالا را دارد و مي‌تواند نقش مهمي‌در توسعه استان سيستان و بلوچستان داشته باشد. وي بيان کرد: بعد از افتتاح اين بندر بازاريابي خوبي براي پذيرش انواع کشتي شده است تا بتوان با فعال سازي ترافيک کالا و بار موجبات توسعه اين بندر را فراهم کرد. مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان از همکاري و مساعدت‌هاي مسئولان مختلف محلي، استاني و کشوري براي واردات نخستين محموله دام زنده به بندر چابهار قدرداني کرد و افزود: تعامل مسئولان مي‌تواند بخشي از مشکلات را مرتفع کند. آقايي گفت: فعال سازي ظرفيت کشتارگاه‌هاي سيستان و بلوچستان علاوه بر اشتغال مي‌تواند دسترسي آسان مردم به گوشت قرمز را فراهم کند.

  • 600هزار راس دام زنده ديگر وارد کشور مي‌شود

در ادامه احمدعلي موهبتي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: در ادامه 600 هزار راس دام ديگر نيز براي تنظيم بازار وارد کشور مي‌شود که اميدواريم منجر به کاهش قيمت‌ها در ايام ماه مبارک رمضان و ايام عيد شود. وي بيان کرد: براساس ستاد تنظيم بازار تا زماني که دام داخلي به بازار نيايد، دام خارجي براي تامين نياز مردم وارد مي‌شود. استاندار سيستان و بلوچستان گفت: در گذشته دام‌ها در خارج کشتار و بعد از بسته بندي به ايران وارد مي‌شد اما با توجه به زيرساخت‌هايي که در داخل کشور وجود دارد اين دام به داخل کشور آمده و در ايران کشتار و عرضه مي‌شود که اين امر اشتغال‌زايي مناسبي براي استان ايجاد کرده است. موهبتي افزود: 14 کشتارگاه دام و 25 واحد بسته بندي در استان وجود دارند که خدمات کشتار و بسته‌بندي را ارائه مي‌دهند. وي در پاسخ به سوالي درباره وضعيت خروج دام زنده از کشور، عنوان کرد: در مقطعي شاهد خروج غيرقانوني دام زنده از استان بوديم، اما اکنون خروج و ورود دام زنده به طور کامل تحت کنترل قرار گرفته است. وي بر اين که چه تعداد دام زنده به صورت قاچاق از استان سيستان و بلوچستان خارج شده است، گفت: در 11 ماهه سالجاري 2700 راس دام قاچاق کشف شد؛ اين دام‌ها داراي مقاصدي مانند کشورهاي حوزه خليج فارس و افغانستان و پاکستان بودند.موهبتي يادآور شد: تفاوت قيمت دام زنده در ايران با کشورهاي همسايه بازار جذابي براي خروج غيرقانوني اين محصول از کشور ايجاد کرده بود.وي خاطر نشان کرد: اين آمادگي وجود دارد در مواقعي که نياز به واردات گوشت قرمز و دام زنده وجود نداشته باشد اين محصولات به استان وارد و بعد از کشتار و فراوري به کشورهاي ديگر صادر شود.

  • توزيع 30 هزار تن مرغ منجمد از امروز با قيمت 10500 تومان

رضا کريمي‌مديرکل بازرگاني داخلي شرکت پشتيباني امور دام گفت: 30 هزار تن مرغ به دو منظور تأمين ذخاير استراتژيک و همچنين تنظيم قيمت براي مصرف‌کننده در بازار در سراسر کشور عرضه مي‌شود. به گفته کريمي،‌ اولين کشتي حامل 50 هزار رأس گوسفند زنده از کشور روماني وارد چابهار شده از نيمه شب گذشته در حال تخليه است. وي گفت: براي تنظيم بازار گوشت قرمز در چند روز باقيمانده به سال جاري دو فروند کشتي ديگر هر کدام به ظرفيت 20 هزار رأس گوسفند وارد کشور شده و براي توزيع در شهرهاي مختلف ارسال مي‌شود.