تسهيلات بايد به اشتغال منجر شود


گروه صنعت و معدن: کسي پشت پرده وام چهار درصدي نمي‌تواند قرار بگيرد، اگر گرفت بايد مردم بدانند کيست و براي چه گرفته و آيا اشتغال ايجاد کرده است يا نه، اگر نکرد بايد وام او به ۱۸ درصد برگردد.

به گزارش ايسنا، محمد شريعتمداري در جلسه شوراي اداري استان لرستان، ضمن بيان مطلب فوق اظهار کرد: ما در گام دوم انقلاب وارد شده‎ايم. اين گام دوم را ملت ايران با شنيدن پيام روح‌بخش رهبر معظم انقلاب که نکاتي را در قالب مانيفستي روشن از اهداف نظام به ويژه خطاب به جوانان ارائه داده بود، آغاز کردند.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي خاطرنشان کرد: توجه به جوانان در پيام رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب درس بزرگي است و همه ما در مشاغل مختلف بايد به اين موضوع توجه کنيم چرا که در طول سال‌ها به جوانان کمتر توجه شده است.

شريعتمداري اضافه کرد: معتقد هستيم که انتصاب جوانان در پست‌هاي حساس و مديريتي بايد صورت گيرد و بايد اين مسير ادامه يابد. در کنار استفاده از جوانان در عرصه عمل و اجرا، بايد کساني باشند داراي تجربه و فکر و انديشه، اين دو در کنار هم انقلاب را به جلو مي‌برد.

وزير کار با بيان اينکه "بايد کشور را از شرايطي که دارد خارج کنيم"، افزود: به هيچ وجه با نااميدان نابلد نمي‌توان کشتي جمهوري اسلامي‌ايران را به مقصد رساند. بايد افراد کار بلد و با اميد بر مسئوليت‌هاي اجرايي بنشينند تا به هدف خود برسيم.

وي يادآورشد: اگر در جنگ تحميلي پيروزي به دست آمد و اگر دنيا در مقابل ايران ايستاد و اگر همه سلاح‌هاي مختلف بر سر ايرانيان آزمايش شد، به دليل رهبري داهيانه امام راحل، فاضل و عمل و حرکت جوانان انقلابي بود. در هيچ جنگ و مناقشه‎اي وارد نشديم مگر اينکه به خاک ايران تعرض شد.

شريعتمداري اظهار کرد: بايد به جوانان ميدان داد و اتاق‌هاي فکر و انديشه و جلسات مشاوره را با بزرگان برگزار و استفاده در عمل با اجراي جوانان مهم است. در شروع سال جديد دولت به همه تاکيد مي‌کنم بر توجه به بيانيه گام دوم انقلاب، شک نکنيد با يک صبوري مختصر حاصل کارها را خواهيد ديد.

وزير تعاون عنوان کرد: ملت ايران با صبوري و تحمل، شکست آمريکا را رقم زده چراکه آنها برنامه‌هايي داشتند و کشور را با محاصره اقتصادي تحت فشار قرار داده و با اطمينان مي‌گفتند که ما چهلمين سال پيروزي انقلاب را نخواهيم ديد. آنها با اطمينان با دهان‌هاي کثيف و آلوده خود مي‌گفتند در ۲۲ بهمن در تهران خواهيم بود، آنها خواب‌هاي ديده بودند و تصورات کرده بودند اما تصوراتشان برهم پاشيد. البته ملت تاحدودي آسيب ديده و ترديدي در آن نيست و کسي از آثار و نتايج و جنايات بشري آنها نمي‌تواند بگذرد آنها کارهايي کردند که از جنايات جنگي هم بدتر بود.

وزير کار اضافه کرد: آنها قبلاً به دولت‌ها فشار مي‌آوردند و پس از آن به کمپاني‌هاي ولي اکنون به اشخاص حقيقي فشار آورده‎اند. اين فشارهاي بي‎امان به نتيجه نرسيد تهديدهايي کردند و فرصت‌هايي در کشور به وجود آورد و در بسياري از حوزه‌هاي اقتصادي با اعمال محدوديت‌هاي دولت تهديد به فرصت تبديل شد.

وي ادامه داد: دولت مجبور شد واردات ۱۴۰۰ قلم کالا را ممنوع کند و در حوزه فعاليت‌هاي اقتصادي با ممنوعيت واردات اين تهديد و تحريم را به يک فرصت براي استفاده از توان داخلي تبديل کرديم.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي عنوان کرد: گراني مختصري با ممنوعيت واردات اتفاق مي‌افتد اما همين گراني باعث سرمايه‎گذاري بيشتر بخش خصوصي مي‌شود و در نهايت عرضه بيشتر محصول باعث تعادل در بازار مي‌شود که اين تهديد دشمن با کمي‌صبوري تبديل به فرصت مي‌شود.

شريعتمداري يادآور شد: ضد انقلاب پشت تلويزيون لندن اعلام مي‌کند، مي‌گويند امروز تصميمات سياسي کشور ما نه در لندن و نه در واشنگتن گرفته مي‌شود، بلکه در درون ايران است. اينها افتخار است.

وي با بيان اينکه به زودي آقاي منصوري بايد اعلام کند کي چقدر وام چهار درصد گرفته است، افزود: کسي پشت پرده وام چهار درصدي نمي‌تواند قرار بگيرد، اگر گرفت بايد مردم بدانند کيست و براي چه گرفته و آيا اشتغال ايجاد کرده است يا نه، اگر نکرد بايد وام او به ۱۸ درصد برگردد.

وزير تعاون تصريح کرد: استاندار بايد پيگيري کند که اگر ادعا مي‌شود تسهيلات به اشتغال مي‌انجامد بايد بيانجامد.

شريعتمداري خاطرنشان کرد: تا سقف ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار مازاد براي توسعه حوزه سنگبري، گياهان دارويي، گردشگري، دام سبک و آي تي در لرستان مي‌گذاريم‎.

وي اضافه کرد: امروز مي‌گويند رشد اقتصادي ما کمي‌بالاتر از صفر است و هدف رشد اقتصادي ۸ درصدي محقق نشده است؛ بايد از روش‌هاي جايگزين استفاده کنيم، اشتغال روستايي يک روش جايگزين است و ما از اين روش انتظار فوق العاده داريم.

وزير کار بيان کرد: شرکت‌هاي بزرگ موفق استان، در صورتي که تأمين مواد اوليه را در روستاها بکنند مي‌توانند تسهيلات بدون سقف دريافت کنند اما به شرط اينکه با کشاورز قرارداد ببندند.

شريعتمداري ادامه داد: در الگوي جديد مشاغل خانگي ۱۰ استان را به صورت پايلوت اجرا کرديم که لرستان جزو استان‌هاي موفق بوده است، در سال ۹۸ هم در صورتي که برنامه حضور در بازارهاي جهاني را داشته باشيد حمايت مي‌کنيم.

وي با اشاره به کلنگ زني چند پروژه در لرستان، افزود: اميد مي‌رود اين طرح‌ها در وقت خود به اجرا درآيند؛ پروژه لاستيک سازي را امروز آغاز کرديم، بررسي فوق العاده‎اي کرديم که طرح سودآور باشد و يک مقدار هم نگاه به آينده است از اين جهت که وارد کننده لاستيک اتوبوسي و کاميوني هستيم.

وزير تعاون بيان کرد: لرستان دچار عقب ماندگي تاريخي است و از حرف و سخن در حوزه توازن بايد بيرون بياييم و به عمل برسيم.

شريعتمداري با بيان اينکه براي کارآفريني بانوان ميز جداگانه‎اي در وزارت کار تشکيل مي‌شود، ادامه داد: معتقدم تبعيض مثبتي را بايد براي ايجاد اشتغال بانوان قائل شويم.

وي با اشاره به بارش باران و برف در سال جاري، عنوان کرد: استان لرستان، استان سراب‌هاي زيبا است و امسال در شرايط خوب آبي هستيم.

وزير تعاون يادآور شد: آب زمينه کشاورزي را فراهم کرده است چون کشاورزي عنصر پايه در توسعه مناطق بوده و دامپروري عنصر مهم اقتصادي است