واکنش ایران به گزارش سالانه حقوق بشری آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان طی سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد و در این گزارش ضمن مطرح کردن اتهامات تکراری علیه ایران، روی نقش ولیعهد سعودی در قتل فجیع جمال خاشقجی سرپوش گذاشت.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان طی سال گذشته میلادی را منتشر کرد؛ گزارشی که مطابق انتظار در آن انتقادات زیادی از مخالفان آمریکا و موارد متعددی از تلاش برای سرپوش گذاشتن روی نقض حقوق بشر توسط متحدان این کشور دیده می‌شود.
در این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با مطرح ساختن اتهاماتی تکراری، ایران را به نقض گسترده حقوق بشر در مواردی از قبیل حقوق زنان و اقلیت‌ها، حقوق همجنس‌طلبان و نیز سرکوب مخالفان متهم کرده است.
از طرفی وزارت امور خارجه آمریکا اگرچه در گزارش خود به موضوع قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار عربستانی شاغل در هفته‌نامه واشنگتن‌پست اشاره کرده، اما روی نقش «محمد بن‌سلمان» ولیعهد پادشاه سعودی در قتل فجیع این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کاملاً سرپوش گذاشته است. در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از وضعیت حقوق بشر در کشورهایی مانند نیکاراگوئه، ونزوئلا، روسیه و چین که از لحاظ سیاسی با آمریکا اختلافات بنیادین دارند نیز انتقاد شده است. با نگاهی به فهرست کشورهایی که در گزارش حقوق بشر سال 2018 (و سال‌های قبل) هدف انتقادات شدید وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته‌اند و نیز با در نظر گرفتن کشورهایی که آمریکا بر نقض حقوق بشر توسط آنها سرپوش گذاشته است، می‌توان متوجه شد که رویکردهای سیاسی نقشی اساسی در تدوین این گزارش ایفا کرده‌اند.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت آمریکا بزرگترین ناقض گسترده حقوق بشر ملت ایران بوده و با تحمیل تحریم‌های غیر قانونی یکجانبه فرامرزی، از هیچ اقدامی در نقض حقوق اتباع ایرانی کوتاهی نکرده است.
به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در واکنش به گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها، افزود: آمریکا در حالی با انتشار گزارش سالانه حقوق بشری، انگشت اتهام را به سوی وضعیت حقوق بشر سایر کشورها نشانه می‌رود که خود پرونده سنگینی از نقض حقوق بشر در داخل و خارج از سرزمینهایش دارد و همواره از سوی بسیاری از دولت‌ها، افکار عمومی و سمن‌های بین‌المللی و فعالان و شخصیت‌های حقوق بشری، سازمان ملل متحد و گزارشگران ویژه این سازمان و حتی در درون آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. قاسمی اظهار داشت: موارد مورد اشاره در این گزارش در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در کشورمان نیز تحلیل‌ها و برداشت‌های سیاسی، مغرضانه و نادرست از برخی رویدادهای حقوق بشری در ایران است که آمریکا با کارنامه‌ای سیاه و غیرقابل دفاع در حقوق بشر، قطعا صلاحیت پرداختن به آنها را ندارد.