کالاهای احتکار شده در بازار توزیع می‌شود

 مرتضی خدائی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  سرنوشت انبارهای احتکار کشف شده اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل اقتصادی سختی قرار گرفته‌ایم، در ماه‌های گذشته انبارهای احتکار کالای زیادی کشف شده که بنا بر دستور قضایی پس از اینکه احتکار آن‌ها توسط بازرس تایید شود، کالاهای آنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.
وی افزود: البته تنها دلیلی که منجر شده توزیع این کالاها به تعویق بیفتد، طولانی بودن روند اثبات احتکار بودن است، شاید انباری توسط ماموران پلیس و بازرسان کشف شود که ماهیت آن در ظاهر شبیه  به انبار احتکار باشد ولی در اصل اینطور نباشد. اثبات اینکه این کالاها از چه زمانی در این انبار ذخیره شده‌اند کمی زمانبر است.
رئیس ‌مجتمع مبارزه با قاچاق كالا و ارز سازمان تعزیرات حكومتی با‌اشاره به نوع واردات کالاهای احتکار شده  نیز گفت: در روند حکم توزیع کالاهای احتکار شده مسئولان به بررسی صحت و سلامت کالاها هم می‌پردازند و در اصل باید اثبات شود که این کالاها به صورت قاچاق یا رسمی وارد و سپس انبار شده‌اند.
خدایی به رسمی شدن فعالیت توزیع محصولات تراریخته بیان کرد: محصولاتی که در چارچوب محصولات تغییر ژنتیک یافته شروع به توزیع شده‌اند مجوزهای لازم را از مراجع قضایی و بهداشتی دریافت کرده‌اند اما روند ادامه کار این محصولات پس از یک دوره تقریبا یک ساله یا بیشتر مشخص می‌شود.


وی درخصوص قاچاق یا واردات محصولات تراریخته گفت: تمام کالاهای وارداتی و یا قاچاقی که مهر تراریخته بر آن‌ها درج شده است توسط کارشناسان استاندارد،  وزارت بهداشت و تعزیرات حکومتی بررسی می‌شوند و اگر حتی ذره‌ای برای سلامتی جامعه ضرر داشته باشد منهدم می‌شوند.
همچنین‌ با قطعی سیستم تسویه بندر، فرایند ترخیص کالاهای خطوط تولیدی در گمرک شهید رجایی با اختلال رو به رو شده است.
در این خصوص برخی صاحبان کالا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، تاکید کردند که کالاهای وارداتی که عمدتا مواد اولیه خطوط تولید می‌باشند امکان ترخیص و خروج از گمرک پیدا نکرده‌اند.
در همین رابطه سپهری یکی از صاحبان کالا در گمرک شهید رجایی با بیان اینکه، فعلا کسی در این خصوص پاسخگو نیست،گفت: عمدتا عدم ترخیص کالا مربوط به شرکتهای تولیدی بوده و در حال حاضر  صاحبان کالا در قسمت خدمات بنادر منتظر هستند تا به اتصال  مجدد سیستم فرایند ترخیص قطعی کالا ادامه پیدا کند.
همچنین نصرالهی یکی دیگر صاحبان کالا با بیان اینکه تاکنون 12 میلیون تومان دموراژ پرداخت کرده ام گفت: در حال حاضر مشخص نیست بایستی برای حل این مشکل به کدام مقام مراجعه کنیم.
به گفته وی صاحبان کالا کلیه حقوق و عوارض خود را پرداخت کرده‌اند اما هنوز تسویه انبار با سازمان بنادر انجام نشده است.