قدردانی از کشورهای دوست عراق در تحقق شکست داعش

حسن روحانی در آخرین ایستگاه سفر سه روزه خود به عراق با آیت‌الله سید علی حسینی سیستانی زعامت عالی قدر حوزه علمیه نجف که از او به عنوان مرجع اعتدال، گفت‌وگو و همچنین موثرترین شخصیت امروز عراق یاد می‌شود، دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس دیدگاه برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان، سفر رسمی و علنی رییس‌جمهور ایران به عراق بعد از شش سال حضور در این مسند فارغ از اهمیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی‌اش، یکی از مهم‌ترین دستاوردهایش دیدار با مرجعی است که در چند سال اخیر به جز موارد بسیار معدودی بسیاری از بزرگان ارشد سیاست حتی خود عراق را برای دیدار و ملاقات به حضور نپذیرفته است و همواره تلاش کرده است، همچون اسلاف پیشینش در حوزه علمیه نجف وجهه مردمی و دینی‌اش بر وجهه‌ سیاسی‌اش غلبه داشته است.
آیت‌الله سیستانی که از او به عنوان قوی‌ترین مرد عراق از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا و سقوط رژیم بعث تا به امروز نامبرده می‌شود، بسیار به ندرت در ملأ عام ظاهر می‌شود و یا به صورت عمومی سخنرانی می‌کند و با رسانه‌ها نیز به صورت مستقیم مصاحبه‌ای نداشته است. عموماً مواضع و دیدگاه‌های این مرجع عالی قدر که تلاش داشته به صورت رسمی و مستقیم بر صحنه سیاست و اجرایی حضور نداشته باشد از طریق بیانیه‌های مکتوب مهر شده او یا خطبه‌های نماز جمعه توسط نمایندگان او و یا مصاحبه‌های مکتوب دفترش با رسانه‌ها اعلام می‌شود. پایگاه اینترنتی آیت‌الله سیستانی بخش‌هایی از صحبت‌های این مرجع بزرگ شیعه با رییس جمهور کشورمان را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، سایت رسمی آیت‌الله سیستانی در این باره آورده است: قبل از ظهر چهارشنبه  آیت‌الله سیستانی با دکتر روحانی، رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه وی دیدار کرد و رییس جمهور ایران بخشی از نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی و توافقاتی که در زمینه گسترش روابط دوستانه و حسن همجواری بین دو کشور محقق شد را به اطلاع وی رساند. آیت الله سیستانی تاکید کرد که از هر گامی برای گسترش و تقویت روابط عراق با همسایگانش بر اساس منافع دو کشور و احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، استقبال می‌کند.
آیت الله سیستانی در این دیدار همچنین به جنگ سرنوشت‌سازی که ملت عراق برای شکست داعش وارد آن شده‌اند اشاره کرد و از «جانفشانی‌های بزرگی» که عراقی‌ها در راه پیروزی بر این گروه تروریستی و بیرون راندنش از کل منطقه داشتند و از نقش «دوستان عراق» در تحقق این امر قدردانی کرد.
آیت الله سیستانی همچنین مبارزه با فساد و بهبود خدمات عمومی و انحصار سلاح در دست حکومت و سازمان‌های امنیتی را چالش امروز عراق خواند و ابراز امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه‌ها موفق باشد.
وی همچنین بر ضرورت در پیش گرفتن سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی براساس توازن و اعتدال و دور نگه‌داشتن ملت‌های منطقه از خسارت و دردهای بیشتر تاکید کرد.