تغییر نام موسسات مالی آرمان و امیرالمومنین برای اطاله دادرسی!

سرمایه‌گذاران چهار موسسه مالی ۹۱ هزار نفر هستند که ۶ هزار و ۳۶ نفر از آنها برای شکایت مراجعه کرده‌اند.
در اولین جلسه رسیدگی به پرونده موسسات مالی «البرز ایرانیان» ، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» اعلام شد که کل سرمایه گذاران این موسسات ۹۱ هزار نفر هستند که ۶ هزار و ۳۶ نفر از آنها برای شکایت مراجعه کرده‌اند. تعهد باقی مانده تعاونی البرز ایرانیان ۱۴۰۰ میلیارد و تعهد باقی مانده تعاونی ولیعصر ۲۵۰ میلیارد است.
به گزارش ایسنا، در آغاز نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمین تعاونی‌های البرز ایرانیان، ولیعصر، فردوسی و آرمان قاضی پرونده در رابطه با این پرونده، اظهار کرد: این پرونده ۳۵۳ جلد دارد و کل سرمایه‌گذاران این تعاونی‌ها ۹۱ هزار نفر هستند که ۶ هزار و ۳۶ نفر از سرمایه‌گذاران برای شکایت مراجعه کرده‌اند. گردش مالی تعاونی از تیرماه سال ۹۱ تا آذر ۹۶ گردش مالی ۴۳ هزار میلیارد تومان و از اردیبهشت ۹۴ تا اسفند ۹۶ گردش مالی ولیعصر ۱۷ هزار میلیارد بوده است.
وی ادامه داد: تعهد باقیمانده تعاونی البرز ایرانیان ۱۴۰۰ میلیارد و تعهد باقیمانده تعاونی ولیعصر ۲۵۰ میلیارد است. همچنین از سوی بانک مرکزی، بانک‌های تجارت و کشاورزی ۷۰۰ میلیارد و ۶۳۰ میلیارد تومان به عنوان بانک عامل برای بازپرداخت بدهی‌های تعاونی البرز ایرانیان خط اعتباری ایجاد کرده است و با ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر هم تسویه شده است. در تعاونی ولیعصر ۱۳۰ میلیارد تومان خط اعتباری ایجاد شده و با ۱۵ هزار و ۳۵۶ نفر تسویه شده است.


در ادامه قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست برای قرائت کیفرخواست در جایگاه حاضر شود.
نماینده دادستان در تکمیل صحبت‌های قاضی پرونده، گفت: متهم ردیف اول پرونده امیرحسین آزاد، متهم ردیف دوم حسن قریانی به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و متهم ردیف سوم مهدی بهرامی حسن آبادی به اتهام معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور هستند. وی در خصوص گردش کار پرونده، ادامه داد: نحوه تشکیل موسسه البرز ایرانیان ابتدا به عنوان موسسه امیرالمومنین در سال ۸۷ با سرمایه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به ثبت رسیده و موضوع این شرکت برای اعضا، پرداخت و تخصیص وام و انجام خدمات اعتباری بوده است که بعد از تغییرات در دوره‌های مختلف به البرز ایرانیان تغییر نام داده است.
نماینده دادستان در رابطه با تعاونی ولیعصر، نیز گفت: این تعاونی در سال ۸۸ به ثبت رسید و در سال ۹۲ به دلیل تخلفات مدیرعامل تعطیل و زیان ده شد و بعد از سال ۹۲ به هیئت مدیره جدید خانوادگی راه اندازی شد که سرمایه اولیه آن 6 میلیون ریال بوده است.
نماینده دادستان بیان کرد: امیرحسین آزاد قبل از فعالیت در تعاونی البرز ایرانیان شرکت سخت افزاری داشته سپس در تهران در شرکتی مشغول به کار می‌شود و حسب اظهارات خود پس از گذشت زمانی وارد تعاونی البرز ایرانیان شده است
نماینده دادستان تهران در ادامه به اقدامات غیرقانونی متهمین در جهت راه اندازی مؤسسات پرداخت و گفت: در تاریخ 1/2/1390 قراردادی با موضوع فروش بخشی از سهام البرز ایرانیان از طرف آقای علی ابراهیم بایی سلامی پیشنهاد می‌شود پس از آن در تاریخ 1/7/90 مجدداً همین قرارداد منعقد می‌شود با این تفاوت که فروش تمام سهام مؤسسه از سوی علی ابراهیم بایی سلامی به آقای آزاد پیشنهاد می‌شود.
وی افزود: نکته مهم این است که پس از این قرارداد نامه ای از سوی آقای رحمانی زاده مدیرعامل تعاونی البرز ایرانیان به قائم مقام بانک مرکزی زده می‌شود تا مجوزهای لازم را اخذ کنند و بعداً معلوم می‌شود که امضای آقای رحمانی زادده توسط متهمین جعل شده است.
نماینده دادستان ادامه داد: متهمین با اشراف اطلاعاتی که نسبت به تصمیمات بانک مرکزی داشتند اقدام به خرید مجوزی از یکی از موسسات تعاونی راکد کرده و بلافاصله ساماندهی آن را آغاز کردند تا آن را به بانک مرکزی معرفی کنند. در تاریخ 90.10.13 توافقنامه‌ای بین موسسه البرز و فردوسی منعقد می‌شود و ادغام این دو موسسه تحت عنوان نام فردوسی توافق صورت می‌گیرد. البته نکته این است که در مکاتبات بین موسسه فردوسی و متهمین از آقای قریانی به عنوان نماینده موسسه البرز ایرانیان نام برده شده است در حالی که او اصلاً در این سمت نبوده است.
نماینده دادستان اظهار کرد: این متهمین پس از تاسیس هر شعبه‌ای بلافاصله مهر و سربرگ البرز ایرانیان را ساخته و در اختیار مدیران شعبه قرار می‌دادند و هر بار خود را با سمت‌های مختلف به شعب معرفی می‌کردند. موسسه فردوسی که قرار بود با موسسه البرز ایرانیان و چند موسسه دیگر ادغام شود درباره عدم اجرای توافقنامه ادغام می‌گوید وقتی که اقدامات مجرمانه این افراد برای ما محرز شد تصمیم گرفتیم از ادغام این موسسه با موسسات دیگر جلوگیری کنیم و موسسه البرز ایرانیان را از این ادغام کنار گذاشتیم.
وی گفت: البته این متهمین توافقنامه اولیه ای را که با موسسه فردوسی مبنی بر ادغام منعقد کرده بودند را دستاویز ادامه فعالیت‌های خود کرده بودند. 
نماینده دادستان ادامه داد: بانک مرکزی به دفاعات متعدد به این افراد تذکر داده که در صورت ادامه فعالیت‌های خود مشمول جرم اخلال در نظام اقتصادی می‌شوید 
نماینده دادستان افزود: قریانی در پاسخ به اینکه علی رغم ابلاغ قضایی به افتتاح حساب ادامه دادید گفت به علت ترس از دستگیری متواری بودم. متهمین به استناد یک تفاهم نامه تابلوی موسسه فردوسی را استفاده می‌کردند و از زمانی تابلو را به آرمان تغییر داده و ادامه فعالیت می‌دهند. نماینده دادستان گفت: البته بعد از آن زمان آرمان به کاسپین تغییر می‌کند و با این اقدامات سعی داشتند اطاله دادرسی ایجاد کنند. متهمین با استفاده از رانت و نفوذ در دولت تقاضای صدور فعالیت بانکی را از شخصی مطرح داشتند که موفق به دریافت آن می‌شوند.
وی گفت: تعاونی ولیعصر در سال 88 تاسیس شده و قدیانی از بدو تاسیس با این تعاونی آشنا شده و به همراه امیر حسین آزاد در راستای جذب سرمایه از البرز ایرانیان توفیق بیشتری داشته است.
نماینده دادستان بیان کرد: برحسب تحقیقات روش کار قدیانی با این صورت بوده است که افراد معتبر را به کار می‌گرفت و آنها کارمندان حقوق بگیر او بودند بدون اینکه از ماهیت کارهای آنها اطلاع پیدا کنند.
وی افزود: موسسه فردوسی پس از این که تصمیم به کنار گذاشتن موسسه البرز ایرانیان گرفت قرار شد تحت عنوان موسسه آرمان به فعالیت‌های خود ادامه دهند. این متهمین پس از اطلاع از این موضوع، اقدام به جعل مهر و سربرگ موسسه آرمان کرده و با در اختیار گذاشتن این اوراق در شهرستان‌ها به فعالیت‌های مجرمانه خود ادامه می‌دادند.
پس از قرائت کیفرخواست، قاضی صلواتی ختم اولین جلسه رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد و جلسه بعدی را 25 اسفندماه اعلام کرد.