همدلی از مراسم زیارت اهل قبور در پایان سال گزارش می‌دهد نوروز رفتگان

همدلی| گروه اجتماعی- پنچشنبه آخر سال که می‌رسد ثانیه‌ها سخت بوی دلتنگی می‌دهند. دلتنگی برای کسانی که در آلبوم خاطرات‌مان هستند اما خود ناگهان چمدان سفر را بستند و به سفری بی‌بازگشت رفتند. اصلا یکی از جان‌کندن‌هایی که آدم دچارش می‌شود همین پنچشنبه‌های پایان سال است تا می‌آید ناخودآگاه یاد رفتگان می‌افتیم، یاد کسانی که بودند اما دیگر نیستند، کسانی که از دنیایمان رفته‌اند اما یادشان بی‌خیال‌مان نمی‌شود.
امروز پنچ‌شنبه پایان سال است .یا به عبارتی همان پنچشنبه آخر سال، پنجشنبه‌ای پایانی که تفاوت ویژه ای با دیگر پنجشنبه های طول سال دارد. ما ایرانی‌ها بنا به رسم قدیمی در شروع سال نو و در هیاهو و شلوغی پایان سال به رسم ادب و قدرشناسی یاد عزیزان درگذشته خود را در این روز گرامی می داریم . حتی بسیاری از افراد در لحظه تحویل سال در مزار شهدا و درگذشتگان خود به سر می برند.
سنت سرکشی به اهل قبور ریشه در باورها و اعتقادات مردم کشورمان دارد. در اعتقادات عامه مردم مسلمان است که شب جمعه آخر سال به عبارتی پنجشنبه آخر سال، اهل قبور و ارواح مردگان باید زیارت شوند و آنان در این شب‌ها بیدار و منتظر و بر بام خانه های خود در آمده  تا که بازماندگان  به نام آنان نذور و خیرات دهند  و هم چنین  مرسوم است در چنین شب‌هایی  در گورستان‌ها  بر سر قبر عزیزان شمع یا چراغ روشن کنند.
ایرانیان باستان  نیز چنین رسمی داشتند در مناسبت‌هایی بازماندگان یاد و خاطره درگذشتگان را گرامی می‌داشتند. یکی از این مناسبت‌ها در روزهای پنجه بوده است و بدین معنی که یک روز از پنج روز پایان سال را به بزرگداشت درگذشتگان اختصاص داده و اعتقاد داشتند که فروهر نیاکان (روح درگذشتگان) در چنین روزی انتظار چشم به‌راه بازماندگان هستند.به همین منظور مردم در محل دفن اجساد درگذشتگان خود دور هم جمع شده  و با تقسیم انواع خوردنی و پاشیدن آب، روان مردگان خود را شاد می‌ساختند. این رسم با رواج اسلام در بین ایرانیان همچنان ادامه یافت و رنگ و بوی اسلامی به‌خود گرفت و ایرانیان همان آداب را با تغییراتی درشب جمعه آخر سال تا کنون برگزار می کنند.


اما پنچشنبه آخر سال و زیارت قبور درگذشتگان که از آنان برای ما قاب عکسی بیشتر به یادگار نمانده است، هر ساله با مشکلات و محدودیت‌های زیادی برگزار می‌شود. این محدودیت‌ها در تهران به دلیل فراوانی جمعیت بیشتر به چشم می‌آید. با توجه به اینکه در پنجشنبه و جمعه آخرسال ازدحام جمعیت ورودی به بهشت زهرا(س) زیاد است، آمادگی برای استقبال و خدمت رسانی به زائران قبور مطهر شهدا و اموات بسیار حائز اهمیت است.
بهشت‌زهرای ۴٠ساله تهران که نزدیک به یک‌میلیون و ۵٠٠ ساکن خاموش دارد. به عنوان متولی یکی از بزرگ ترین گورستان های دایر شهر تهران و به عنوان میزبان تهرانی‌ها برای مراسم چهارشنبه پایان سال، سال‌هاست نتوانسته حق میزبانی را درست به جا بیاورد. داخل بهشت زهرا -که آخر هفته‌ها به ویژه پنچشنبه پایان سال مهمانان زیادی دارد - وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد، سالمندان نمی‌توانند به راحتی در بهشت زهرا تردد کنند، آب آشامیدنی و غرفه های توزیع مواد غذایی یا وجود ندارد یا جوابگو جمعیت حاضر در آن جا نیست.
افزون بر مشکلات بهشت زهرا شلوغی جاده‌های منتهی به بهشت زهرا و ترافیک بزرگترین مشکل مردم در پنجشنبه آخر سال است. همه ساله در این روز ترافیک بسیار سنگینی در جاده‌های اطراف بهشت زهرا حاکم می‌شود.
از این رو شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه برای رفاه بیشترحال شهروندان و کاهش ترافیک در آن روز تمهیداتی به عمل آورده و مدیرعامل متروی تهران از سرویس دهی رایگان مترو در آخرین پنج شنبه سال ۹۷ خبر داه است. فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران به رسانه‌ها گفت: برای پنج شنبه آخر سال (۲۳ اسفندماه ۱۳۹۷) تمهیدات و برنامه‌های ویژه‌ای را برای سرویس دهی به شهروندان و مسافران برای زیارت اهل قبور به بهشت زهرا در نظر گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در آخرین پنج شنبه سال ۹۷ متروی تهران به صورت رایگان در تمامی ایستگا ه.‌های خطوط یک، دو، سه، چهار و هفت متروی تهران سرویس دهی دارد، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی به عمل آمده برای ارائه سرویس به ایستگاه حرم مطهرامام خمینی (ره) (بهشت زهرا) از ابتدای صبح تا ساعت ۱۹ بعدازظهر شهروندان و مسافرانی که قصد عزیمت به بهشت زهرا را دارند می‌توانند به صورت رایگان سفر کنند.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: در روز جمعه ۲۴ اسفندماه ۹۷ نیز تمامی قطارها به سمت حرم مطهرامام (بهشت زهرا) تردد خواهند داشت و برنامه حرکت قطارها در سایر خطوط متروی تهران در روز مذکور تغییری نداشته و طبق جداول زمانی حرکت قطارها خواهد بود.
همچنین، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در حاشیه بازدید از بیست و سومین طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت در جمع خبرنگاران با اشاره به تمهیدات پلیس برای پنج شنبه و جمعه پایان سال اظهارکرد: در دو روز پنج شنبه و جمعه آخر سال بهشت زهرا ۲۴ ساعته باز است.
وی افزود: از ساعت ۴ صبح روز پنج شنبه پلیس راهور، پلیس پیشگیری و یگان امداد در درب‌های ورودی و خروجی و همچنین در داخل بهشت زهرا برای خدمت به هموطنان آمادگی دارد.