«یوسین بولتِ» ما!


حدود یک ماه پیش ویدئویی از یک نوجوان، درحال رکوردزنی دوی سرعتی منتشر شد. «محمد شجاعی»15 ساله، قهرمان این فیلم کوتاه دربرابر چشم‎های حیرت‎زده ما توانست رکورد دوی 60 متر را در 06/7 ثانیه ثبت کند؛ آن هم بدون آمادگی قبلی و با پای برهنه. ماجرا وقتی جالب‎تر می‎شود که بدانیم رکورد دوی 60 متر دنیا در اختیار یک دونده آمریکایی با زمان 39/6 ثانیه است. البته رکورد محمد چون در یک برنامه رسمی نبوده هیچ جا ثبت نشده است. ما در آخرین جوانه سال 97 سراغ محمد رفتیم و درباره کار خفن و استعداد عجیبش با هم گپ زدیم.
 
 ظهور ناگهانی یک قهرمان
می‌خواهم بدانم ماجرای ویدئویی که چند روزی فضای مجازی را ترکاند، چه بود؟ محمد پاسخ می‌دهد: «حدود یک ماه پیش، مثل همیشه  زنگ تفریح در حیاط مدرسه بودم. اتفاقی دیدم که ناظم مدرسه طول حیاط را اندازه می‎گیرد. حدودا 60 متر بود و ناظم از من خواست از بین بچه‎ها، کسانی را پیدا کنم که بیشترین سرعت را در دوومیدانی داشته‎باشند. من گفتم خودم می‌توانم این کار را انجام دهم و اجازه بدهید خودم را محک بزنم. وقتی موافقت کرد، کفش‌هایم را درآوردم و در زمین خیس مدرسه شروع کردم به دویدن. ناظم در حال فیلم‌برداری، همزمان کرنومتر گرفته‎بود تا رکوردم را ثبت کند. بعد فهمیدم 60 متر را در 06/7 ثانیه دویده‎ام و با این حساب جزو چند دونده برتر دنیا هستم. راستش را بخواهید من از این که توانسته‎بودم با آن سرعت بدوم اصلا تعجب نکردم. چون از توانایی خودم خبر داشتم هرچند که تا قبل از این اصلا جدی‌اش نمی‌گرفتم».
 با سرعت به سمت آرزوها
محمد می‌گوید: «این موضوع همان‌جا تمام شد تا این‌که یک هفته بعد خبردار شدم ویدئوی دویدنم بارها دست‎به‎دست شده‎است. حتی از چند کشور خارجی، اداره و سازمان ورزشی با مدرسه تماس گرفتند تا برای استعدادیابی و پرورش این توانایی حمایتم کنند. هرچند که این وعده و وعیدها چند روز بیشتر دوام نداشت و مدتی بعد همه چیز تمام شد. متاسفانه با آن همه تماس و پیگیری هنوز اتفاقی خاصی برایم نیفتاده‎است. حالا منتظرم یک مربی پیدا شود و بتوانم تکنیک‌های دویدن را یاد بگیرم. این ویدئو باعث شد به توانایی‌ام پی ببرم و برای تمرین کردن، انگیزه پیدا کنم. تا قبل از این اصلا فکر نمی‌کردم روزی برسد که با دویدن معروف بشوم. یعنی اصلا خودم را یک دونده نمی‌دانستم اما حالا مطمئنم که در رشته دوومیدانی، می‌توانم با سرعت زیاد به سمت هدف‌هایم بروم و به رویاهایم برسم».
 استعدادهای پنهان بچه‎های سیستان و بلوچستان
حالا که صحبت به مربی و استعداد رسید، از محمد می‌پرسم دویدن چقدر تکنیک دارد؟ می‎گوید: «خیلی‌ها فکر می‌کنند دویدن یک استعداد ذاتی است و در این ورزش هیچ چیزی برای یادگرفتن وجود ندارد اما این‎طور نیست. دوومیدانی هم مثل همه ورزش‌های دیگر تکنیک‌هایی دارد که یک دونده باید یاد بگیرد. به نظر من موفقیت در این رشته تا حدودی ذاتی است اما آموزش هم مهم است؛ مثلا دونده باید یاد بگیرد چطور دست‎وپاهایش را حرکت بدهد تا سرعت بیشتری داشته‎باشد. خب حالا این استعداد وجود دارد اما من نمی‎دانم برای پرورشش باید چه‎کار کنم. این شرایط فقط برای من نیست. بچه‌های سیستان‎و‎بلوچستان مثل بچه‌های استان‎های دیگر در کارهایی استعداد دارند اما خیلی دیده نمی‌شوند. بنابراین شاید ندانند چطور می‎توانند خودشان را به مسئولان یا سازمان‌های حمایت‎کننده معرفی کنند و در بعضی از موارد هم فکر می‌کنند انجام چنین کارهایی بیهوده است و آن را رها می‌کنند. این‎طوری استعدادهایمان حیف می‌شوند». ساسان پرکان، نوجوان سیستانی با استعداد دیگری که با پشتک زدن معروف شد، هم مدرسه ای محمد است و ما در جوانه هفته پیش با او گفت و گو کردیم .

* دونده جامائیکایی‌دوی سرعت و سریع ترین انسان جهان
 


ویدئوی دویدن محمد را با اسکن کردن این کد، ببینید.