توصیه حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران ضرورت رعایت توازن در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

بخش خبری - حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در دیدار دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با ایشان برضرورت رعایت توازن و اعتدال در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف مصون نگاه داشتن ملت‌ها از فجایع و خسارت‌های بیشتر تاکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز گذشته با حضور در بیت آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی در نجف اشرف، با این مرجع عالی عراق دیدار و در فضایی صمیمی با ایشان گفتگو کرد.
در این دیدار حضرت آیت‌الله سیستانی از جانفشانی مردم عراق و همراهی دوستان در مبارزه مهم با گروه تروریستی داعش تمجید کردند.
ایشان از هر گونه اقدامی در راستای تقویت روابط عراق با همسایگان خود، براساس منافع طرفین و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها استقبال کردند.


مرجعیت عالی عراق با اشاره به جنگ سرنوشت ساز ملت عراق برای شکست تجاوز داعش، جانفشانی‌های بزرگ مردم قهرمان عراق بر پیروزی بر این گروه تروریستی و دور ساختن خطر آن از کل منطقه و همچنین نقش دوستان در تحقق این مسئله را یادآور شده و مورد تمجید قرار دادند.
آیت‌الله سیستانی همچنین به مهمترین مشکلات پیش روی عراق در مرحله کنونی که مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی، انحصار سلاح در دست دولت و سرویس‌های امنیتی هستند، اشاره کرده و ابراز امیدواری کردند که دولت عراق در این زمینه پیشرفت قابل قبولی رقم بزند.
ایشان در پایان بر لزوم این مسئله تاکید کردند که سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این منطقه حساس متعادل و متوازن باشد تا ملت‌های آن را از خسران و مصائب بیشتر مصون بمانند.
رئیس جمهور اسلامی ایران نیز در این دیدار نتایج مذاکرات خود با مسئولان عراقی و آنچه در چارچوب تقویت روابط دوستی و حسن همجواری میان دو کشور بدست آمده را تشریح کرد.
آیت‌الله فیاض در دیدار دکتر روحانی:ایران پرچمدار حکومت شیعه است
رئیس جمهور در نجف اشرف همچنین با حضرت آیت‌الله فیاض از مراجع حوزه علمیه نجف دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
آیت‌الله فیاض در این دیدار با دعا برای موفقیت روزافزون مسلمانان و ملت ایران اظهار داشتند که اساس دولت ایران دولت امیرالمومنین(ع) است و همه شیعیان بقای این دولت را می‌خواهند و آماده‌اند که خود را برای آن فدا کنند.
این مرجع تقلید گفتند: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار حکومت شیعه است و چشم همه شعیان جهان به ایران است.
رئیس جمهور نیز در این دیدار تاکید کرد که همه دولتها می‌دانند جمهوری اسلامی ایران از حقوق حقه همه مسلمانان و بویژه شیعیان حمایت و پشتیبانی می‌کند.
دکتر روحانی همچنین به مذاکرات خود با مقامهای عراقی اشاره کرد و اظهارداشت: مباحث و موارد مورد علاقه دو طرف در این مذاکرات در فضایی دوستانه و برادرانه مطرح و دستاوردهای خوبی در راستای منافع دو ملت حاصل شد.
دیدار دکتر روحانی با آیت‌الله محمد سعید حکیم
رئیس جمهورعصر چهارشنبه هم با حضرت آیت‌الله «محمدسعید حکیم» از مراجع تقلید در نجف اشرف، دیدار کرد.
دکتر روحانی در این دیدار با اشاره به روابط خوب و روبه توسعه ایران و عراق در زمینه‌های گوناگون و توافقات مثبت دو کشور در راستای گسترش بیش از پیش مناسبات فی مابین اظهار داشت: خوشبختانه امروز مسئولان ایرانی و عراقی اراده جدی برای توسعه همکاری‌ها و روابط تهران-بغداد دارند.
رئیس جمهور تلاش و همکاری برای حل و فصل مسائل و مشکلات پیش روی دو کشور و منطقه، گفت: خوشبختانه اکنون شرایط برای همکاری و تعامل بیش از پیش میان ایران و عراق و نقش آفرینی بیشتر دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از هر زمان دیگری فراهم‌تر است.
آیت‌الله «محمدسعید حکیم» در این دیدار با آرزوی توفیق برای دکتر روحانی و همه مسئولان ایرانی در انجام وظایف خود، تاکید کردند: مسئولان ایران و عراق باید بواسطه دیدگاه‌های مشترک در زمینه‌های گوناگون، در راستای مصلحت دو ملت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.
ایشان با اشاره به تحولات منطقه، جهان اسلام و تشیع و توطئه‌های دشمنان برای ایجاد فاصله میان دولتها و ملت‌های مسلمان منطقه، اظهار داشتند: باید با تقویت وحدت و انسجام در برابر نقشه‌های دشمنان ایستادگی کنیم.
آیت‌الله حکیم همچنین بر ضرورت توجه مسئولان به وضعیت زندگی مردم،فقرا و نیازمندان جامعه، تاکید کردند.
دیدار با آیت‌الله بشیر نجفی
همچنین رئیس‌جمهور عصردیروز با حضرت آیت‌الله بشیر نجفی در نجف اشرف دیدار و در فضایی معنوی به گفت‌و‌گو پرداخت.
دکتر روحانی در این دیدار به مذاکرات فشرده خود با مقامهای عراقی اشاره کرد و گفت که در این سفر بحث‌های بسیار خوبی با مقامهای عراقی داشتیم و ما علاقه مندیم که روابط تهران – بغداد در همه زمینه‌ها بیش از پیش گسترش یابد.
رئیس جمهور اظهارداشت که ما همچنین در جریان مذاکرات خود توافق کردیم که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل شود و صدور روادید برای شهروندان دو کشور رایگان شود تا روابط دو ملت بیش از پیش تعمیق یابد.
دکتر روحانی افزود: همچنین در باره مجموعه‌ای از موضوعات مورد علاقه گفتگو شد و به تفاهماتی در حوزه‌های تجارت، بهداشت، حمل و نقل ریلی میان شلمچه و بصره و ایجاد شهرکهای صنعتی در مرزهای دو کشور، دست یافتیم.
آیت‌الله بشیر نجفی نیز در این دیدار با بیان اینکه تشکیل حکومت اسلامی واقعی در ایران توفیقی بزرگ در دنیا است، اظهارداشتند: واقعا حرکت جمهوری اسلامی ایران برای مسلمین حقیقی بویژه شیعیان جهان باعث افتخار است.
این مرجع تقلید در نجف اشرف گفتند: ایران صدای شیعه و مسلمانان واقعی است و ان شاء‌الله خداوند به مسئولان جمهوری اسلامی ایران توفیق دهد که عزت اسلام را در دنیا افزون کنند.
تشرف به حرم مطهر امیرالمومنین(ع)
رئیس جمهوری اسلامی ایران در سومین روز از سفر به کشور عراق به زیارت حرم نورانی امیرالمومنین علی(ع) مشرف شد.
دکتر روحانی در بدو ورود به نجف با حضور در حرم حضرت علی(ع)، مرقد مطهر و نورانی آن حضرت را زیارت و پس از اقامه نماز در این بارگاه نورانی، در فضایی معنوی زیارتنامه امیرالمومنین(ع) و ادعیه متبرکه را قرائت کرد.
رئیس جمهور همچنین با حضور در صحن و شبستان حضرت زهرا(س) و بازدید از آن در جریان روند اقدامات انجام شده توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در مسیر اجرای طرح‌های توسعه حرم‌های مطهر ائمه معصومین(ع) در عراق قرار گرفت.
زیارت مسجد کوفه
دکتر روحانی در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر به کشور عراق، مسجد کوفه و حرم‌های مطهر واقع در این مسجد را زیارت کرد.
رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه به زیارت مسجد کوفه محل ضربت خوردن امیرالمومنین علی(ع)، حرم مطهر حضرت مسلم ابن عقیل(ع) و هانی ابن عروه(ع) مشرف شد.
رئیس جمهور در جمع نخبگان، عشایر و رهبران مذهبی عراق:
پیوند دو ملت ایران و عراق بسیار مستحکم است
رئیس جمهور در جمع نخبگان، عشایر و رهبران مذهبی عراق در کربلای معلا، پیوند دو ملت ایران و عراق را بسیار مستحکم خواند و تاکید کرد: اینکه میلیونها ایرانی در طول سال به عراق و بویژه کربلا و نجف سفر می‌کنند و میلیونها عراقی نیز برای زیارت، عازم ایران می‌شوند، نشان می‌دهد که دو ملت از لحاظ فرهنگی و اعتقادی کاملا با هم متحدند و هیچ قدرتی نمی‌تواند این امت واحده را از هم جدا کند.
دکتر روحانی گفت: زیارت قبر امام حسین(ع) و اصحابش بویژه ابوالفضل العباس(ع)، به عنوان یک آرزوی دیرین برای همه شیعیان و بویژه ایرانیان است و بسیار خوشحالم که به کربلای مقدسه مشرف شده ایم.
رئیس جمهور با بیان اینکه "برای ما صوت آزادی و استشمام بوی آزادی بیش از هر کجای دنیا در سرزمین کربلا است، تصریح کرد: ما این سرزمین را سرزمین جهاد، شهادت، ایثار و وفا می‌دانیم که قمر بنی هاشم مظهر وفا و ایثار و فداکاری بود.
دکتر روحانی عشایر و همه مردم عراق را میزبانان بسیار خوب برای زائران قبور ائمه هدی(ع) و بویژه در ایام زیارت اربعین دانست و گفت: مردم عراق و بویژه کربلا میزبانی بسیار صمیمانه‌ای در ایام اربعین حسینی از زائران دارند و ازسوی مردم ایران از مردم عراق و کربلا تشکر می‌کنم.
رئیس جمهور افزود: امروز این جاذبه بزرگی که در حرم امام حسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) وجود دارد میلیونها عاشق را از سراسر جهان به کربلا جذب می‌کند و در طول تاریخ کربلا پرچم به اهتزاز در آمده برای آزادی انسان‌ها و مبارزه با ظلم است.
دکتر روحانی تصریح کرد: امروز بسیار خوشحالیم که بیش از هر زمان دیگری برادری، اتحاد و وحدت را میان ملتهای ایران و عراق شاهدیم و خوشحالیم که در روز سختی و رفاه، ملت ایران در کنار ملت عراق و ملت عراق در کنار ملت ایران است.
رئیس جمهور با بیان اینکه "اولین مردمی که در کنار عراق برای مبارزه با داعش و القاعده قرار گرفتند مردم ایران بودند"، گفت:پس از اشغال موصل توسط تروریست‌های داعش در یک سخنرانی عمومی اعلام کردم ما تهدید برای شهرهای مقدس عراق از جمله کربلا را به هیچ عنوان تحمل نخواهیم کرد و این حملات را به عنوان حمله به کشور و ملت خودمان می‌دانیم و در همان روز نیز به دولت عراق پیام دادم که تمام امکانات ما در اختیار شما است تا در برابر تروریسم ایستادگی کنید و هر کمکی بخواهید ما آمادگی کامل داریم.
دکتر روحانی با تبریک به ملت، عشایر و مرجعیت عراق به خاطر مقاومت و ایستادگی در برابر تروریست‌های داعش و شکست توطئه بزرگ دشمنان برای منطقه و عراق گفت: ما علاقه داشتیم که کلا ویزا میان دو کشور برداشته شود و مردم عراق به راحتی بتوانند به ایران و ایرانی‌ها به عراق سفر کنند اما در این مرحله دو دولت با رایگان شدن صدور ویزا برای متقاضیان موافقت کردند.
رئیس جمهور اظهارداشت: همچنین دو دولت تصمیم گرفتند که برای استحکام روابط اقتصادی بین دو ملت، شهرکهای صنعتی را در مرز ایران و عراق با سرمایه‌گذاری تجار ایرانی و عراقی و همه علاقه مندان به سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.
دکتر روحانی افزود: ما توافق کردیم که روند اتصال خطوط راه آهن دو کشور بسرعت انجام گیرد و راه آهن خرمشهر به بصره متصل شود تا به این ترتیب رفت و آمد بین مردم دو کشور تسهیل شود.
رئیس جمهور گفت: ما تلاش داریم ارتباط دانشگاه‌های دو کشور را نزدیکتر سازیم و در همین راستا آمادگی داریم تجهیزات آزمایشگاه‌های متعدد را برای دانشگاه‌های عراق تامین کنیم.
دکتر روحانی با ابراز خرسندی از وحدت در عراق، اظهارداشت: انسجام و وحدت عراق را به نفع عراق و کل منطقه می‌دانیم و دو کشور در زمینه ثبات و امنیت مشترک و کل منطقه،تفاهم دارند و مطمئنم که روابط دو کشور روز به روز صمیمی‌تر و مستحکم‌تر خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
مشاور ارشد سابق وزارت‌خزانه‌داری آمریکا: معافیت هند و چین از تحریم خرید نفت ایران تمدید می‌شود حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: مردم از دستگاه قضایی راضی نیستند انتقاد رئیس قوه قضائیه از بازداشتهای بدون دقت در جلسه هیات وزیران به ریاست دکتر جهانگیری انجام شد؛ موافقت دولت با تغییر و اصلاحات تقسیماتی در 12 استان کشور با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام شعبانی‌موثقی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه همدان شد توصیه حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران ضرورت رعایت توازن در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تراز تجاری 1.5 میلیارد دلار مثبت شد نتانیاهومدعی شد: با 6 کشور اسلامی مهم ارتباط داریم مجلس انگلیس برای دومین بار توافق برگزیت را نپذیرفت ترکیه: رژیم صهیونیستی فلسطینیان را در خاک خودشان زندانی کرده است ادامه تظاهرات الجزایری‌ها با وجود انصراف «بوتفلیقه» از کاندیداتوری حمله جنگنده‌های سعودی به مسافران یک اتوبوس غیرنظامی دریمن تحلیل سیاسی هفته دبیر شورای عالی امنیت ملی: هرگونه تلاش برای ناامن سازی مرزهای ایران با اقدامات تهاجمی همراه خواهد بود مشاور ارشد سابق وزارت‌خزانه‌داری آمریکا: معافیت هند و چین از تحریم خرید نفت ایران تمدید می‌شود