افزایش حضور زنان در دولت روحانی

هانیه گرائیلی*- وجه تفاوت و تشخص‏یابی هر دولت نسبت به دولت‏های پیشین و البته بعدی خود متاثر از رویکرد سیاستی اتخاذشده از سوی آن در زمینه‏های مختلف و البته گزاره‏های سیاستی منتج‏شده از این رویکرد و میزان، نوع و نحوه عملیاتی‏سازی و اجرایی‏نمودن این گزاره‏ها است. زنان به مثابه کارگزاری موثر و نقش‏آفرین در سال 1392 با توجه به شرایط ویژه اجتماعی و تاکید بر مشارکت در سطوح مختلف تصمیم‏گیری و تصمیم‏سازی و با اتکاء به مجموعه‏ای از خواسته‏ها و انتظارات خود بخش مهمی از سبد رای رئیس‏جمهور دولت یازدهم را شکل داده که این امر با تکیه بر برخی خواسته‏ها و بازنگری و افزودن مجموعه‏ای از انتظارات و خواسته‏های دیگر از سوی جامعه زنان در سال 1396 و استمرار دولت تدبیر و امید در چهارسال بعدی آن نیز تکرار شد. از سوی دیگر، رئیس‏جمهور نیز چه در وعده‏های انتخاباتی 1392 و چه تداوم‏یابی آن در روی کار آمدن دولت دوازدهم بر توجه بر حقوق زنان و خواسته‏ها و انتظارات آن‏ها به انحاء مختلف تاکید کرد. از این‏رو، در زمینه مشارکت زنان در دولت‏های یازدهم و دوازدهم ما با یک همگرایی نسبی دو سویه –البته با وجود تمام وجوه افتراقی- بین زنان به مثابه نیمی از پیکره اجتماع و نوع نگاه دولت تدبیر و امید مواجه هستیم . باید اذعان داشت که میزان توفیق هر دولت به مثابه قوه اجرایی کشور در پرداختن و توجه به هر موضوع و بایسته‏های مترتب بر آن، متاثر از مجموعه‏ای از فکت‏های مختلف بوده – که البته بحث آن در حوصله این یادداشت نمی‏گنجد- و لذا به‏زعم من، کارنامه دولت در زمینه حوزه زنان را باید در سطوح مختلف و حداقل در دو سطح نوع نگاه دولت (سطح نگاه‏کِردی) و میزان عملیاتی‏شدن و اجرایی‏شدن و همچنین تاثیرگزاری و نهادمندشدن این تغییرات و تحولات (سطح عملکردی) در حوزه زنان در راه نیل تدریجی آن‏ها به حقوق و خواسته‏هایشان بررسی کرد. بر این اعتقادم که بیشتر تاثیرگزاری و ایجاد تحول در حوزه زنان در شصت‏وهشت‏ ماهی که از عمر دولت یازدهم و دوازدهم می‏گذرد بیشتر در سطح نگاه‏کِردی بوده است تا عملکردی؛ هرچند اقدامات بعضاً قابل توجهی در حوزه زنان در ابعاد مختلف در دولت تدبیر و امید صورت پذیرفته و البته به طبع، انتقادات مختلفی را نیز در عدم تحقق برخی ابعاد می‏توان به آن وارد کرد.
اما مهم‏ترین تغییر بنیادین در حوزه زنان در این برهه، ایجاد و افزایش حساسیت به حوزه زنان و امور مرتبط چه در حوزه عمومی و چه در بُعد حاکمیتی، برجسته‏سازی خواسته‏ها و انتظارات آنها و تاکید بر مشارکت موثر این قشر در تصمیم‏گیری‏ها و به‏ویژه در تصمیم‏سازی‏ها در ابعاد مختلف است که متاثر از مجموعه‏ای به‏هم‏پیوسته از عوامل و زمینه‏های مختلف می‏باشد که نقش دولت و نگاه آن به این قشر و به‏ویژه زنان حاضر در دولت در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است. ایجاد این حساسیت و برجسته‏سازی در این برهه خاص که به سبب انباشتگی انتظارات و خواسته‏های زنان در دوره پیشین از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاستی، بسیار قابل تامل و اعتناست؛ خود به مثابه یک وجه مقوم در عملیاتی‏شدن برخی از خواسته‏های زنان در این دولت (سطح عملکردی) بسیار موثر بوده است. یکی از ابعاد مهم تاثیرگزاری این نوع نگاه‏کِرد در توجه به بکارگیری زنان در حوزه‏های مدیریتی در سطوح مختلف و البته در بُعد کلان و تصمیم‏ساز است.
هرچند تا نیل به شرایط عادلانه و متناسب با پتانسیل‏های موجود در حوزه زنان فاصله فراوانی دارد، اما همین رشد تدریجی در بکارگیری زنان در بدنه مدیریتی کشور خود متاثر از تحول در بُعد نگاه‏کِردی و ایجاد حساسیت نسبت به حوزه زنان و برجسته‏سازی خواسته‏ها و انتظارات آنهاست.
از این‏رو، در سطح عملکردی «بکارگیری زنان در بدنه مدیریتی» را به عنوان اولین بُعد، مطرح کردم که این خود طبعاً در ایجاد توجه بیشتر به مسائل و خواسته‏های زنان و مدنظر قرارگرفتن آنها در تمام امور موثر است و می‏تواند متضمن پرداختن بیشتر به مسائل زنان و حل دغدغه‏های آن‏ها باشد چراکه طبعاً یک مدیر زن چه در بُعد درون‏بخشی (حوزه مدیریتی خود) و چه میان‏بخشی و فرابخشی می‏تواند بهتر حوزه زنان و انتظارات آن‏ها را مدنظر قرار دهد. البته بررسی شرایط حوزه زنان و تغییرات مترتب بر آن در دولت‏های یازدهم و دوازدهم و بحث ابعاد و زوایای مختلف آن، و نیز طرح همزمان و جامع توفیقات و انتقاداتی که در این زمینه وارد است، فضایی بسیار فراتر از این یاداشت را می‏طلبد. به طورکلی، به موازات اینکه هنوز تا نیل زنان به خواسته‏ها و انتظارات خود و وعده‏های داده شده نسبت به شرایط کنونی فاصله‏ای بسیار وجود دارد، اما با توجه به شرایط کلی حاضر و دورنمای فعالیت‏های انجام‏شده در حوزه زنان و اقدامات دولت در این زمینه با توجه به تمام محدودیت‏های موجود، چشم‏انداز مثبتی را برای تحولات در این حوزه می‏توان تصور نمود که البته ارتباطی مستقیم با میزان پیگیری و فعالیت‏های مستمر و مداوم زنان در این راه دارد.
* فعال حوزه زنان
سایر اخبار این روزنامه
در آخرین روز سفر رئیس‌جمهوری به عراق رقم خورد دیدار شیخ دیپلمات با مرجع اعتدال و گفت‌وگو محمدرضا ستاری ونزوئلا؛ ماجرای تکراری جهان سوم دارندگان چک برگشتی از ارائه تسهیلات بانکی محروم می‌شوند کدرهگیری برای چک‌های برگشتی «ابتکار» از تاخیر در تعیین میزان دستمزد کارگران در سال 98و نگرانی‌ها از وضعیت آنها گزارش می‌دهد «ابتکار» از حمله‌های تندروهای جریان اصولگرایی نسبت به برادران لاریجانی گزارش می‌دهد با مخالفت مجدد پارلمان با توافق خروج از اتحادیه اروپا، دولت انگلیس وارد بزرگترین چالش خود پس از جنگ جهانی دوم شد آیا انتقال آب خزر به خشکی تالاب انزلی می‌انجامد خطر در کمین زیستگاه لاله‌های مردابی با حکم رهبر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام شعبانی‌موثقی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه همدان شد کیانوش غریب‌پور از «بهارستان» 98 به «ابتکار» می‌گوید یک نمایشگاه هنری به وسعت تهران افزایش حضور زنان در دولت روحانی اپیدمی قاچاق دام زنده و چالش‏های پیش روی کشور