«ابتکار» از حمله‌های تندروهای جریان اصولگرایی نسبت به برادران لاریجانی گزارش می‌دهد

عبور اصولگرایان از لاریجانی‌ها؟
الهام برخوردار
برادران لاریجانی‌ از چهره‌های قدرتمند در صحنه سیاسی کشور محسوب می‌شوند. در این میان علی لاریجانی، رئیس مجلس یکی از قدرتمندترین چهره‌های لابی‌کننده ایران است و نفوذ بالایی‌ به‌خصوص در میان جریان اصولگرا دارد. این نفوذ به قدری زیاد بود که سال ۸۳ و وقتی احمدی‌نژاد، ولایتی، حداد عادل، قالیباف و توکلی بنای ریاست جمهوری داشتند، نام لاریجانی از جلسات اصولگرایان بیرون آمد. اما مخالفان دولت بعد از انتخابات هیئت رئیسه مجلس، علی لاریجانی را مدیون خود خوانده و خواستار تغییر رویکرد سیاسی او شده‌اند.
علی لاریجانی حدود دوازده سال است ریاست مجلس را بر عهده دارد. او برای ریاست مجلس همه کار کرده است. از لابی گسترده با جبهه پایداری برای رقابت با عارف تا حمایت همه‌جانبه از درگیری نماینده سراوان، برای حفظ شان و جایگاه خود در کرسی ریاست. درواقع می‌توان گفت از بین برادران لاریجانی، علی لاریجانی از گزینه‌های احتمالی برای ریاست جمهوری 1400 به شمار می‌رود.


اما این روزها جریان اصولگرایی به نظر می‌رسد حمایت تمام و کمال خود را از برادران لاریجانی دریغ می‌کنند. نمونه آن واکنش اصولگرایان نسبت به فضاسازی‌هایی است که علیه برادران لاریجانی به‌خصوص علی لاریجانی در این چند سال رخ داده است. تا به امروز درصورتی‌که علیه اصولگرایی سخنی مطرح می‌شد، حامیان این طیف سیاسی با شدت و حدت در‌خصوص آن موضع می‌گرفتند و از تریبون‌های فراوانی که تحت اختیار دارند، بهره می‌بردند، اما برای نمونه‌ در مورد مسائلی که طی این سال‌ها محمود احمدی‌نژاد در رابطه با لاریجانی‌ها به‌خصوص علی لاریجانی مطرح کرده، ما شاهد هیچ واکنشی از طرف اصولگرایان نبودیم. به نظر می‌رسد حامیان این طیف از حذف سیاسی علی لاریجانی نه‌تنها نگران نیستند‌ بلکه استقبال هم می‌کنند.
رودررویی‌های مکرر برخی از جریان‌ها و افراد منتسب به جریان اصولگرایی علی لاریجانی فقط به اینها ختم نمی‌شود. درواقع مخالفت‌ها با علی لاریجانی در جریان مراسم ۲۲ بهمن سال ۹۱ قم به اوج خود رسیده بود و تا همین امروز کم و بیش ادامه یافته است و می‌توان گفت اینها مانعی جدی بر سر افزایش سطح همکاری‌های دو طرف است. بارها شاهد هجمه‌های دلواپسان علیه علی لاریجانی، رئیس مجلس بوده‌ایم. در 22 بهمن سال 91 در شهر قم از او با پرتاب مُهر نماز، کفش و شعارهای تند استقبال شد.
در ادامه همین مخالفت‌ها و برخوردهای تند برخی از جریان‌های اصولگرایی در بهمن‌ماه امسال نیز اتفاقی مشابهه قم رخ داد. قرار بود علی لاریجانی در مقام رئیس مجلس در مراسم 22 بهمن در شهر کرج، سخنران مراسم باشد اما با موضع‌گیری تندروها و دلواپسان کرج که با حمایت‌های امام جمعه این شهر هم همراه شد، لاریجانی تصمیم گرفت از سخنرانی صرف‌نظر کند. شاید بتوان گفت که لاریجانی نگران تکرار اتفاقات سال 91 بوده است.
چرا چنین برخوردی از سوی برخی از افراد تندرو جریان اصولگرا در مواجهه با لاریجانی‌ها صورت می‌گیرد. چه شکافی بین آنها به وجود آمده است؟ آیا آنها نسبت به جریان اصولگرا تغییر موضع و یا روندی داشته‌اند؟ سید‌رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در این رابطه به «ابتکار» گفت: نه، اصلا چنین موضوعی مبنی بر حذف و یا طرد افرادی از سوی جریان اصولگرایی مطرح نبوده و نیست. اگر انتقادی به قوه مقننه و یا ریاست مجلس وارد است در راستای اصلاح است نه تخریب.
اختلاف‌نظر وجود دارد اما تخریب نه
و با بیان اینکه اختلاف‌نظر در برخی مسائل وجود دارد، تصریح کرد: ما باید سه مطلب را بپذیریم. اولا اختلاف نظر بین همه کارشناسان و همه مسئولان وجود دارد و این اختلاف نظر در مورد همه مسائل اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مطرح است. این یک امر کاملا طبیعی است. ثانیا؛ با‌توجه به اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای دموکراسی بالایی است و چنین انتقاداتی کاملا طبیعی است، جریان اصولگرایی در بعضی موارد با برخی نهادها و اشخاص اختلاف‌نظر دارد و انتقادات سازنده خود را مطرح می‌کند. باید توجه داشته باشیم که اختلاف‌نظر با تخریب اشتباه گرفته نشود.
وی همچنین با اشاره به لغو سخنرانی بهمن ‌ماه امسال علی لاریجانی در کرج گفت: این یک امر طبیعی است. اختلاف‌نظر وجود دارد. حالا در بین این منتقدان برخی افراد تندرو هم وجود دارند که چنین رفتاری نسبت به مسئولان صورت می‌گیرد.
انتقاد بیشتر به نهاد است نه شخص خاصی
کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در همین رابطه به «ابتکار» گفت: همیشه انتقاد به برخی نهادها درخصوص عملکردشان مطرح است اما نباید انتقاد به یک نهاد را به نام یک شخص تلقی کرد. باید این را مورد توجه قرار دارد که انتقادات بیشتر در راستای اصلاح آن نهاد و مجموعه است، نه اینکه به معنی طرد و یا تغییر موضع نسبت به یک فرد که در راس امور آن نهاد قرار دارد، باشد.
وی با اشاره به انتقاداتی که اخیرا از سوی برخی از افراد نسبت به عملکرد قوه قضائیه مطرح شده، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که انتقادات منصفانه باشد به هر حال در هر کشوری مشکلات وجود دارد. منتقدان باید هم عملکردهای خوب را ببینند و هم اشکالات را، بعد در کنار انتقاد، پیشنهاد نیز داده شود. در قوه قضائیه در گذشته کارهای خوبی هم انجام شده است. اینکه به اعمال بسیاری از متخلفان در رابطه با اختلاس‌ها، سوء‌استفاده‌ها و ایجاد اخلال در سیستم اقتصادی کشور رسیدگی شد، از عملکردهای بسیار مثبت قوه قضائیه بود. اینجا باید عملکردهای مثبت تشویق شود. انتقاد و اعتراض باید به قصد اصلاح باشد، نه تخریب. اگر قصد تخریب یک شخص و قوه باشد در چنین شرایطی که کشور از طرف دشمنان خارجی تحت فشار است به اداره هرچه بهتر کشور لطمه می‌زند.
سجادی‌ با بیان اینکه بارها از سوی جریان اصولگرا عملکرد قوه قضائیه تایید شده و مورد استقبال صورت گرفته است، گفت:‌ به عقیده من اگر انتقادی به یک قوه وارد است به قصد اصلاح است. اینکه این انتقادات را به این صورت تعبیر کنیم که جریان اصولگرایی از برادران لاریجانی عبور کرده‌اند کاملا نادرست است.
وی در ادامه افزود: اگر انتقادی به قوه مقننه مطرح است، درواقع این انتقاد مربوط به کل مجموعه یعنی نمایندگان و هیئت ‌رئیسه است، نه اینکه فقط عملکرد رئیس قوه زیر سوال برود.
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری‌ گفت: جریان اصولگرایی یک طیف گسترده است. من سخنگوی کل جریان اصولگرایی نیستم اما از طرف مجموعه‌ای که من در آن فعالیت دارم می‌توانم بگویم که ما تا به‌حال جانب اعتدال را نگه داشته‌ایم. اینگونه نیست که جریان اصولگرایی آقایان لاریجانی را طرد کرده و یا نسبت به آنها تغییر رفتار و موضع داشته‌اند. انتقاد بیشتر به عملکرد بوده است که خواسته شده اصلاح شود مخصوصا در ارتباط با مجلس شورای اسلامی.
به نظر می‌رسد اینگونه اقدامات و هجمه‌ها علیه مسئولان مقدمه آن است تا شرایطی ایجاد کنند که اگر اصلاح‌طلبان نتوانستند ژنرال‌های خود را وارد صحنه کنند، به فکرحمایت از لاریجانی نیفتند و برای همین درپی تخریب شخصیتی مانند آقای لاریجانی می‌روند که اگر قصد کاندیداتوری در ریاست جمهوری 1400 دارد او را تحت‌تاثیر قرار دهند تا تجدید‌نظر کند. باید توجه داشت که چنین فضاسازی‌هایی به‌طور حتم خواهد توانست در میزان آرای او تاثیرگذار باشد.
سایر اخبار این روزنامه
در آخرین روز سفر رئیس‌جمهوری به عراق رقم خورد دیدار شیخ دیپلمات با مرجع اعتدال و گفت‌وگو محمدرضا ستاری ونزوئلا؛ ماجرای تکراری جهان سوم دارندگان چک برگشتی از ارائه تسهیلات بانکی محروم می‌شوند کدرهگیری برای چک‌های برگشتی «ابتکار» از تاخیر در تعیین میزان دستمزد کارگران در سال 98و نگرانی‌ها از وضعیت آنها گزارش می‌دهد «ابتکار» از حمله‌های تندروهای جریان اصولگرایی نسبت به برادران لاریجانی گزارش می‌دهد با مخالفت مجدد پارلمان با توافق خروج از اتحادیه اروپا، دولت انگلیس وارد بزرگترین چالش خود پس از جنگ جهانی دوم شد آیا انتقال آب خزر به خشکی تالاب انزلی می‌انجامد خطر در کمین زیستگاه لاله‌های مردابی با حکم رهبر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام شعبانی‌موثقی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه همدان شد کیانوش غریب‌پور از «بهارستان» 98 به «ابتکار» می‌گوید یک نمایشگاه هنری به وسعت تهران افزایش حضور زنان در دولت روحانی اپیدمی قاچاق دام زنده و چالش‏های پیش روی کشور