در آخرین روز سفر رئیس‌جمهوری به عراق رقم خورد دیدار شیخ دیپلمات با مرجع اعتدال و گفت‌وگو

حسن روحانی در آخرین ایستگاه سفر سه روزه خود به عراق با آیت‌الله سید علی حسینی سیستانی زعامت عالی‌قدر حوزه علمیه نجف که از او به عنوان مرجع اعتدال، گفت‌وگو و همچنین موثرترین شخصیت امروز عراق یاد می‌شود، دیدار و گفت‌وگو کرد.
حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سومین روز سفر خود به عراق، شامگاه چهارشنبه مسجد کوفه در 10 کیلومتری شرق نجف را زیارت کرد. رئیس‌جمهوری صبح چهارشنبه وارد نجف اشرف شد و ابتدا به زیارت حرم‌ مطهر و نورانی امام علی‌(ع) وارد این شهر مقدس مشرف شد. وی سپس به دیدار آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجعیت عالی عراق رفت و با وی گفت‌وگو کرد. روحانی سپس به طور جداگانه با آیات عظام محمد اسحاق الفیاض، بشیر النجفی و محمد سعید الحکیم سه تن از مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. بازدید از بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و دیدار با حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر محتشمی‌پور نماینده موسسه نشر آثار امام خمینی‌(ره) و سیدعلی خمینی یادگار امام از دیگر برنامه‌های دیروز رئیس‌جمهوری در نجف اشرف بود.
آیت‌الله سیستانی از تقویت روابط با همسایگان استقبال کرد
آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی عراق در دیدار روحانی از تقویت روابط عراق با کشورهای همسایه در چارچوب منافع متقابل استقبال کرد.


به گزارش ایرنا، دفتر مرجعیت عالی عراق با صدور بیانیه‌ای درباره دیدار روز چهارشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه با آیت‌الله سیستانی آورده است:
پیش از ظهر روز گذشته آیت‌الله سیستانی، دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراه وی را به حضور پذیرفت. روحانی در این دیدار بخش‌هایی از مباحث مطرح شده در دیدارهای خود با مقامات عراقی و چارچوب‌های مورد اتفاق در راستای روابط دوستانه و حسن همجواری میان دو کشور را مطرح کرد.
آیت‌الله سیستانی نیز در این دیدار از هر گامی در راه تقویت روابط عراق با همسایگان در چارچوب منافع متقابل و مبتنی بر احترام حاکمیت کشور و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر استقبال کرد. مرجعیت عالی عراق با اشاره به جنگ سرنوشت‌سازی که ملت عراق برای شکست تجاوز داعش پشت سر گذاشت، فداکاری‌های بزرگ عراقی‌های قهرمان در پیروزی بر این سازمان تروریستی و دور کردن خطر آن از سر منطقه را برشمرد. آیت‌الله سیستانی در این رابطه همچنین از نقش دوستان عراق در تحقق این دستاورد قدردانی کرد.
مرجعیت عالی عراق همچنین به چالش‌هایی که عراق در مرحله جدید با آن مواجه است از‌جمله مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی، انحصار سلاح در دست دولت و سازمان‌های امنیتی آن اشاره و ابراز امیدواری کرد که دولت عراق بتواند پیشرفت قابل قبولی در این عرصه‌ها داشته باشد. آیت‌الله سیستانی همچنین بر ضرورت رعایت توازن و اعتدال در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف مصون نگاه داشتن ملت‌ها از فجایع و خسارت‌های بیشتر تاکید کرد. بازدید از بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و دیدار با حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر محتشمی‌پور نماینده موسسه نشر آثار امام خمینی‌(ره) و سیدعلی خمینی یادگار امام از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری در نجف اشرف بود. روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر سه‌شنبه وارد کربلا شده بود، ضمن زیارت حرمین شریفین امام حسین‌(ع) و حضرت اباالفضل العباس‌(ع)، در نشستی صمیمی با سران قبایل و عشائر بزرگ استان‌های کربلا، بابل و فرات میانه گفت‌وگو کرد.
به گسترش بیش از پیش روابط تهران‌- بغداد در همه زمینه‌ها علاقه‌مندیم
رئیس‌جمهوری در دیدار آیت‌الله بشیر نجفی، به مذاکرات فشرده خود با مقام‌های عراقی اشاره کرد و گفت: در این سفر بحث‌های بسیار خوبی با مقام‌های عراقی داشتیم و ما علاقه‌مندیم که روابط تهران‌- بغداد در همه زمینه‌ها بیش از پیش گسترش یابد. به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی در این دیدار که در بیت آیت‌الله بشیر نجفی انجام شد، به مذاکرات فشرده خود با مقام‌های عراقی اشاره کرد و گفت: ما در جریان مذاکرات خود توافق کردیم که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل و صدور روادید برای شهروندان دو کشور رایگان شود تا روابط دو ملت بیش از پیش تعمیق یابد. آیت‌الله العظمی بشیر نجفی نیز در این دیدار با بیان اینکه تشکیل حکومت اسلامی واقعی در ایران توفیقی بزرگ در دنیا است، اظهار کردند: واقعا حرکت جمهوری اسلامی ایران برای مسلمین حقیقی به ویژه شیعیان جهان باعث افتخار است.
این مرجع تقلید در نجف اشرف گفتند: ایران صدای شیعه و مسلمانان واقعی است و ان‌شاالله خداوند به مسئولان جمهوری اسلامی ایران توفیق دهد که عزت اسلام را در دنیا افزون کنند.
سایر اخبار این روزنامه
در آخرین روز سفر رئیس‌جمهوری به عراق رقم خورد دیدار شیخ دیپلمات با مرجع اعتدال و گفت‌وگو محمدرضا ستاری ونزوئلا؛ ماجرای تکراری جهان سوم دارندگان چک برگشتی از ارائه تسهیلات بانکی محروم می‌شوند کدرهگیری برای چک‌های برگشتی «ابتکار» از تاخیر در تعیین میزان دستمزد کارگران در سال 98و نگرانی‌ها از وضعیت آنها گزارش می‌دهد «ابتکار» از حمله‌های تندروهای جریان اصولگرایی نسبت به برادران لاریجانی گزارش می‌دهد با مخالفت مجدد پارلمان با توافق خروج از اتحادیه اروپا، دولت انگلیس وارد بزرگترین چالش خود پس از جنگ جهانی دوم شد آیا انتقال آب خزر به خشکی تالاب انزلی می‌انجامد خطر در کمین زیستگاه لاله‌های مردابی با حکم رهبر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام شعبانی‌موثقی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه همدان شد کیانوش غریب‌پور از «بهارستان» 98 به «ابتکار» می‌گوید یک نمایشگاه هنری به وسعت تهران افزایش حضور زنان در دولت روحانی اپیدمی قاچاق دام زنده و چالش‏های پیش روی کشور