حسین طاهری فرد = فعال فرهنگی و رسانه‌ای

در هفته گذشته معلمان در برخی از شهرهای مختلف کشور نسبت به برآورده نشدن مطالبات خود اعتراض کردند. اگرچه اعتراض‌کنندگان، دلایل بسیاری برای این موضوع عنوان می‌کنند و آن را صرفا اقدامی صنفی برای بیان خواسته‌ها و مشکلات متعدد نظام آموزشی کشور می‌دانند اما در جبهه مقابل، متاسفانه تلاش می‌شود این اعتراضات سیاسی جلوه داده شود. در حالی که قاطبه فرهنگیان عملکرد ضعیف و بی‌تدبیری در حوزه مدیریتی وزارت آموزش‌و‌پرورش را علت مشکلات این روزهای خود می‌دانند. بحث مشکلات اقتصادی معلمان به یکی از بحث‌های مهم و چالش‌برانگیز این‌ روزهای جامعه تبدیل شده است. مسلما انتقاد و اعتراض قانونی در همه امور براساس آنچه در قانون‌ اساسی آمده، نه‌تنها حق مردم بلکه مطابق با «منشور حقوق‌شهروندی» یکی از حقوق اساسی ملت ایران است. اعتراضات صنفی‌و‌مدنی معلمان به سوءسیاست‌های دولت‌های مستقر نسبت
به وضعیت آموزش، شرایط معلمان و دانش‌آموزان تازگی ندارد و روندی است که از چند سال
پیش آغاز شده است. شوربختانه هرگاه بحث مطالبات انباشتی حوزه آموزشی کشور پیش می‌آید مسئولین آموزش‌و‌پرورش به جای یافتن راهکار مناسب به پاک‌کردن صورت‌مسئله می‌پردازند که ما چنین‌ و چنان کردیم و در انجام وظایف‌مان کوتاهی نکرده‌ایم!؟ حال سوال اساسی این است اگر وزیر و سایر مدیران ستادی آموزش‌و‌پرورش در انجام وظایفشان کوتاهی نکرده‌اند پس مقصر اصلی مشکلات این روزهای آموزش‌و‌پرورش کیست و چرا با این همه تلاش مشکلات همچنان پابرجاست!؟ متاسفانه آموزش‌وپرورش آن طوری که باید و شاید در اولویت قرار نگرفته و همیشه از کمبود اعتبارات و تخصیص‌ها رنج برده است. نباید فراموش کرد که علی‌رغم نگاه غلط به مقوله آموزش‌وپرورش به عنوان یک دستگاه هزینه‌ای، آموزش‌وپرورش یک دستگاه سرمایه‌گذاری است و کمبود امکانات و اعتبارات در آموزش‌وپرورش باعث ایجاد فاصله در مسائل کیفیت بخشی در آموزش می‌شود.



و سخن پایانی:
آقای وزیر؛ کارنامه شما و مدیران ستادی‌تان قابل دفاع نیست. از هر جهت که نگاه کنیم اوضاع آموزش‌و‌پرورش خوب نیست. سلسله عملکردهای شما و مجموعه مدیریتی تحت امرتان باعث اعتراض معلمان شده است. مهم‌ترین دستاورد اعتراض صنفی و مدنی معلمان می‌توانست ریشه‌یابی مشکلات و نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی حوزه آموزش‌و‌پرورش باشد؛ اما افسوس که از حرف‌های شما و مدیران ستادی‌تان بی‌عملی و انفعال بیرون می‌آید نه چیز دیگر.