ابراهیم نکو=نماینده سابق مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امکان عزل نمایندگان با حکم دیوان عالی کشور در صورت از دست دادن شرایط نمایندگی
در طول دوره مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.
براساس این ماده در صورتی که شرایط نمایندگی هر یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول دوره نمایندگی با اعلام هیات نظارت بر رفتار نمایندگان زائل می‌شد با حکم دیوان عالی کشور از نمایندگی عزل می‌شدند.
به نظرم نمایندگان با رد این ماده از قانون مربوط کار شایسته ای انجام دهند. رد این ماده از دیدگاه من می‌تواند استقلال مجلس را به رخ بکشد.


مجلس اگراین ماده را به تصویب می‌رساند این موضوع می‌توانست باعث شود با هر بهانه‌ای و کوچکترین مسائل سیاسی و نفوذ برخی جریانات تندرو در داخل مجلس ، نمایندگان تحت فشار قرار بگیرند . این به این معنا نیست که هر نماینده هر کاری که می‌خواهد انجام دهد و با افکار عمومی بازی کند و کسی هم پاسخگو نباشد اما واقعیتش این است که ما با قبول این ماده نمی توانستیم راه درستی را انتخاب کنیم . هنوز تخلفات نمایندگی به درستی تعبیر و تعریف نشده است که مجلس چنین ماده ای را می‌خواست تصویب کند و بعدهم دست دیوان را دراین راه باز بگذارد.
از سویی دیگر باید این موضوع را هم مدنظر داشته باشیم که امروز در مجلس، هیئت حل اختلاف هنوز به وظیفه قانونی خودش به درستی عمل نمی‌کند.
به جای تصویب اینچنین موادی باید در خود مجلس این هیئت را تقویت کنیم در این هیئت‌ها موضوع رسیدگی شود وبحث عزل هم درپیش نباشد. وگرنه تصویب این ماده می‌توانست راه را برای فساد سیاسی در کشور بازکند.
فراموش نکنیم هر نماینده ای با عبور از فیلترهای سخت وارد مجلس شده و برابراصل 86 قانون اساسی نمایندگان مجلس از مصونیت برخورداربوده و در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد هستند، لذا چه بسا تصویب این ماده از یک سو موجب تشکیک و احتیاط در اظهارنظرهای وکلای ملت و از جانب دیگر بهانه ای برای گروه‌ها‌ی فشار و پرنفوذ برای چزاندن رقبا می‌شد.