در نابودی تروریست‌ها در منطقه قدرت‌های غربی هیچ نقشی نداشتند

رییس جمهور با قدردانی از میهمان نوازی گرم دولت و ملت عراق از هیات ایرانی و بویژه مردم عراق به خاطر پذیرایی از زائران اربعین حسینی، گفت: در مذاکرات فشرده با مقامهای عراق، راجع به همه موضوعات مورد علاقه دو کشور با حسن نیت کامل گفت و گو و توافقات بسیار خوبی حاصل شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جمع نخبگان عراق در بغداد، اظهار داشت: در مذاکرات در خصوص همه مباحث مهمی که مورد نظر دو دولت در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بود، گفت‌وگو و به توافقات خوبی دست یافتیم.
رییس جمهور با ابراز خرسندی از اینکه درهمه شرایط پیچیده و سخت منطقه، ملت‌های ایران و عراق پیوسته در کنار هم بوده‌اند، افزود: در جریان مبارزه با داعش، جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم عراق بود.
دکتر روحانی با برشمردن اهداف قدرتهای سلطه گر از کشاندن تروریست‌ها و داعش به منطقه، گفت: ایجاد شکاف و تفرقه میان کشورها و ملت‌های منطقه، ایجاد اختلافات عمیق میان قبایل و مذاهب، توجیه حضور نامشروع خود در منطقه، انهدام عراق و سوریه و برخی کشورهای منطقه و در نهایت معرفی خودشان به عنوان منجی و در نهایت ارائه چهره ای خشن از اسلام، از جمله اهداف قدرت‌های سلطه‌گر بود.


رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ملت بزرگ عراق و سوریه و مردم هشیار منطقه، تمام توطئه‌های قدرتهای استکباری را نقش بر آب کردند، اظهارداشت: مسلمانان منطقه توانستند به دنیا بگویند که این تروریست‌ها مسلمان واقعی نیستند و بر خلاف تبلیغات اسلام ستیزانه، اسلام دین عدالت، رحمت و همزیستی مسالمت آمیز با همه اقوام و ادیان است.
دکتر روحانی با بیان اینکه ملتهای منطقه به همه جهانیان نشان دادند که حامی اصلی تروریست‌ها خود استکبار جهانی است، افزود: کاملا آشکار بود که این تروریست‌ها از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند و نفت و آثار باستانی غارت شده منطقه را چگونه و در چه بازارهایی به فروش می‌رسانند.
رییس جمهور تصریح کرد: ما همچنین اجازه ندادیم قدرتهای سلطه گر بتوانند خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، این قدرتهای غربی هیچ نقشی نداشتند و تنها با هواپیماها و بالگردهای خودشان عملیات نمایشی انجام دادند و قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه ما به عنوان وظیفه اسلامی، دینی و همسایگی از روز نخست در کنار مردم عراق بودیم و امروز هم هستیم، گفت: در دنیا هیچکس تردیدی ندارد که پیروز این جنگ ملت عراق بود و تروریست‌ها هیچ ارتباطی با اسلام و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نداشته و ندارند.
رییس جمهور با تبریک این پیروزی بر تروریست‌ها به ملت و دولت عراق، افزود: البته مساله تروریسم هنوز تمام نشده نیست و ممکن است تروریست‌ها به اشکال مختلف برای مردم منطقه مشکل ایجاد کنند چرا که آمریکایی‌ها خواب دیگری را برای منطقه دیده اند و در حال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند.
ایران و عراق نقش تأثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند
 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین  دیروز (سه‌شنبه) در دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، با ابراز خرسندی از نشاط و فعالیت مسئولان عراقی در روند توسعه این کشور و توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: خوشبختانه روابط دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق، همواره روند مثبتی داشته و مسئولان دو کشور مسیر توسعه روزافزون مناسبات را به‌خوبی دنبال کرده‌اند. وی بیان کرد: امروز باید با گسترش ارتباطات میان فعالان سیاسی و احزاب و روابط علمی میان دانشگاه‌های دو کشور و توسعه روابط دو ملت در جهت گسترش بیش از پیش همکاری‌های تهران - بغداد در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی و آموزش‌های عالی مشترک تلاش کنیم.
حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق نیز در این دیدار با مهم توصیف کردن سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق، گفت: دو کشور در سال‌های گذشته روابط و همکاری‌های بسیار نزدیکی بویژه در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌اند و امروز باید تلاش کنیم تا مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری بیش از پیش گسترش یافته و استمرار داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین  در دیدار «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق و رییس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی دعوت عراق، با بیان اینکه همواره روابط خوبی میان ایران و عراق بوده است، گفت: افراد برجسته و سیاسیون عراق در هر مسوولیتی نقش مهمی در توسعه، امنیت و ثبات این کشور و روابط دوجانبه تهران- بغداد
 ایفا می‌کنند. رییس جمهور با تجلیل از مواضع پارلمان و دولت‌های گذشته عراق در زمینه روابط و همکاری‌های فی مابین، اظهار داشت: مصمم به توسعه روابط و همکاری‌ها با عراق بر مبنای منافع مشترک هستیم.
«نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق نیز در این دیدار، سفر دکتر روحانی به عراق را سفری مهم و تاریخی در مناسبات دوکشور دانست و با تاکید بر حمایت همه احزاب و گروههای سیاسی عراق از توسعه روابط با ایران گفت: ایران و عراق ‌می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش دهند.