اقرار می‌کنم کل‌بدهی به‌گردن من است

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور برگزار شد. قاضی مسعودی مقام در ابتدای چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری را قرائت و به متهمان تفهیم کرد و گفت: در جلسه قبل تعدادی از متهمان دفاعیات خود را ارائه دادند و امروز هم سایر متهمان دفاعیات خود را ارائه می‌دهند و پس از آن وارد آخرین دفاعیات خواهیم شد. قاضی رسیدگی کننده به پرونده پس از تفهیم اتهام به حسین حدادان به عنوان یکی دیگر از متهمان پرونده به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور خواست تا با حضور در جایگاه به دفاع از خود بپردازد و از او پرسید آیا اتهامات انتسابی به خود را قبول دارد؟ حسین حدادان پس از حضور در جایگاه، پاسخ داد: خیر. اتهامات را قبول ندارم. من مدیرعامل شرکت جیحون بودم و کارهای آژانس را انجام می‌دادم. آقایان از طرف نماینده خود پیشنهاد دادند می‌خواهیم شرکتی بزنیم و کار اقتصادی انجام دهیم. به ما گفتند شما حالت فیزیکی دارید و کاری انجام نمی‌دهید. قاضی از حدادان پرسید: چه میزان دریافتی داشتی؟ متهم پاسخ داد: ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان. قاضی در واکنش، اظهار کرد: برخی اشخاص هستند و اسناد موجود است که مبالغی مانند ۶۰۰ میلیون تومان دریافتی داشتند. حدادان، گفت: مجموع دریافتی‌های من در سال ۹۱، ۳۵میلیون تومان هم نمی‌شود. کار بازرگانی نمی‌کردیم. خدا شاهد است که نمی‌دانستم کار اقتصادی انجام می‌دهند. سند امضا کردم اما مرا برای افتتاح حساب به بانک بردند. نیما مقدم نماینده حاج‌آقا بودند. قاضی پرسید؟ حاج‌آقا چه کسی است؟ نگو حاج‌آقا. اسم او را بگو. متهم پاسخ داد: حاج‌آقا، آقای اکبر یقینی هستند. ایشان و موسوی‌نژاد مرا به بانک بردند. ما با اطمینان به آقای یقینی امضا می‌کردیم. من به آقای هدایتی گفتم زن و بچه دارم ما را تعویض کنید. می‌گفتم چرا ما باید چک سفید امضا کنیم؟ من نمی‌دانستم چه کاری انجام می‌شود. من نمی‌دانستم اینها می‌خواهند وام بگیرند. مگر می‌شود در حد 20 دقیقه این میزان وام گرفت؟ در ادامه وکیل این متهم در دفاع از موکل خود این اتهام را یک تبانی میان هدایتی و موسوی‌نژاد دانست و عنوان کرد: موکل من هیچ اطلاعی از ارتباط آقایان یقینی و هدایتی نداشت. موکل من یک راننده تاکسی بود که با معرفی فردی به نام نیما مقدم که نقطه کور این پرونده است به یقینی معرفی شده است. موکل من فریب خورده است و در این رابطه هیچ منفعتی جز ماهیانه 600 هزار تومان دریافت نکرده است. در ادامه این جلسه، قاضی از مهدی فتحی خواست تا با حضور در جایگاه در رابطه با اتهام انتسابی معاونت در اخلال در نظام اقتصادی از خود دفاع کند. قاضی: اتهامات را قبول دارید؟ متهم: ضابطین زحمت کشیده‌اند، بگویم نه درست نیست.
دفاعیات جالب فتحی
فتحی در توضیح دفاعیات خود، عنوان کرد: در سال ۸۱ در آژانس تلفنی مشغول بودم و گاهی از طریق آقای مقدم کارهای شرکت را انجام می‌دادم ایشان مورد اعتماد آقای یقینی و دوست چندین ساله من بودند. راننده آژانس با یک پراید اجاره‌ای بودم. یک روز ایشان تماس گرفتند و گفتند تو زمین خورده‌ای با حاج آقا(یقینی) صحبت کردم شما را در شرکت استخدام کند. فتحی، ادامه داد: گفتم کار شرکت بلد نیستم. گفتند به مرور یاد می‌گیری. به من سمت مدیرعاملی شرکت عمران تجارت امین را پیشنهاد داده بودند. این پروسه چند ماه طول کشید و من مدام با دیگران مشورت می‌کردم. از حاج‌آقا(یقینی) تعریف کردند، گفتند چند هیات دارد و هر سال اربعین با هزینه خود چند نفر را به کربلا می‌فرستد و حدود ۱۲ روز نذری می‌دهد. حتی چند ماه مبالغی مانند یک میلیون تومان تا چهار میلیون تومان به اسم آقای یقینی به من می‌دادند و لیست افرادی در پایین شهر می‌دادند و می‌گفتند برای آنها خواربار تهیه کنم. خودم هم حدود ۵۰ یا ۶۰تومان روی آن مبالغ می‌گذاشتم و خرید می‌کردم. وی، افزود: یک روز به مقدم گفتم من آمده‌ام اینجا کار یاد بگیرم. چند ماه گذشت و احساس رضایت نداشتم و می‌خواستم بروم. حقوق من اوایل ۶۰۰ هزار تومان و بعدها یک میلیون تومان بود. گفتند آقای یقینی گفته با وجود تحریم‌ها توان کار تجاری نداریم و می‌خواهم شرکت‌ها را جمع کنم. گفتم چه بهتر! یک روز گفتند می‌خواهند این شرکت‌ها را به آفای هدایتی بفروشند. خرداد ماه سال ۹۲ با من تماس گرفتند و آدرس یک دفترخانه در پاسداران را دادند و گفتند به آنجا بروم. آن روز آقایان مقدم، کیان‌پیشه و موسوی‌نژاد در دفترخانه بودند. این کار تا حدود ساعت ۳ عصر طول کشید. به ما گفتند آقای هدایتی ملکی خریده و می‌خواهد آن را به نام شرکت‌ها کند و افراد مورد وثوق هدایتی جای ما را بگیرند و کار کنند. کار ما در بانک سرمایه ۲۰ دقیقه یا نهایت نیم ساعت طول کشید بعدها متوجه شدیم که وام گرفته شده است. این متهم، خطاب به فردی که این اقدامات را انجام داده است، گفت: آقایی که این کارها را انجام داده مدیون خانواده ماست. آقایی که جرأت عذرخواهی در عموم مردم را ندارد حداقل به ما زنگ می‌زد و می‌گفت این افراد با امضای من به این دفاتر رفتند و بدبخت شدند از آنها عذرخواهی کنم. نورالدین مقصودیانی متهم دیگر این پرونده نیز گفت: کار من پیک موتوری است و قبل از آن هم کارگر فصلی بودم که آقایی که الان در قید حیات نیستند من را به آقای یقینی معرفی کردند. مدتی هم پیک موتوری آقای یقینی بودم تا اینکه ایشان به من گفت تو آدم خوبی هستی می‌خواهم یک شرکت به نامت بزنم. بعد از این موضوع من دوسال همزمان مدیرعامل شرکت و پیک موتوری بودم.
اَبَرفساد بانک سرمایه


وی ادامه داد: آقای یقینی یک آدم معتقد هیاتی بودند که در کربلا موکب داشتند و من براساس اعتقاداتم 14 روز در موکب ایشان در کربلا خدمت کردم. اگر آقای یقینی می‌گفت الان شب است من قبول می‌کردم. بعد هم که اسم آقای هدایتی آمد چون برند ورزشی بودند و سایت خیریه داشتند به ایشان هم اعتماد کردم. من حتی تفاوت وام و تسهیلات را هم نمی‌دانم. هر زمان که می‌خواستند من امضا کنم چون سر و وضعم خوب نبود، سریع می‌رفتم امضا می‌کردم و بر می‌گشتم. هر زمان می‌رفتم آقای مقدم و آقای کیان‌پیشه هم آنجا بودند. قاضی در بخشی از دادگاه گفت: ما هیچ گاه تحت تاثیر جو نبودیم و نزدیک به ۲۰ سال است که قضاوت می‌کنم و این پرونده اولین پرونده بنده نیست. حسین هدایتی نیز تاکید کرد: اقرار می‌کنم کل بدهی به گردن من است. من این آقایان را در این دادگاه دیدم. اینها مظلومانه محاکمه می‌شوند و رئیس آنها حتی جرأت ندارد مردانه بیاید از این افراد دفاع کند و جرم را گردن بگیرد. من اقرار می‌کنم کل بدهی به گردن من است. این جلسه با توضیحات نماینده دادستان ادامه یافت. نماینده دادستان تهران گفت: تخلفات بانک سرمایه یک ابر فساد به شمار می‌رود که در این رابطه ۱۴هزار میلیارد تومان با وجود ۴۰۰ متهم تا کنون شناسایی شده است. نهایتا در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه قاضی مسعودی مقام ختم جلسه رسیدگی را اعلام و تاریخ جلسه بعدی را دوشنبه هفته آینده اعلام کرد.