بعد از هفته‌ها اعتراضات گسترده مردمی، رئیس‌جمهور ۸۲ساله از نامزدی ریاست‌جمهوری الجزایر انصراف داد

بوتفلیقه هم تمام شد
همدلی| گروه سیاسی: عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر، سرانجام در مقابل فشارها و اعتراضات تسلیم شد و از شرکت در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش انصراف داد تا این دوره، آخرین دوره و این روزها آخرین روزهای حضور بیست‌ساله‌اش بر کرسی قدرت باشد. بوتفلیقه در اعلام این خبر گفت، صدای مردم را شنیده است.
بوتفلیقه، روز دوشنبه اعلام کرد از حضور در انتخابات ریاست‌جمهور انصراف می‌دهد. او همزمان با اعتراضش اعلام کرد که رای‌گیری انتخابات که بنا بود حدوداً یک ماه بعد، ۱۸ آوریل، ۲۹ فروردین برگزار شود، به تعویق می‌افتد. احمد اویحیی، نخست‌وزیر الجزایر نیز به دنبال تصمیم بوتفلیقه، استعفای خود را تسلیم رئیس‌جمهور کرد.
آن طور که بوتفلیقه اعلام کرده است، علاوه‌بر انصراف از شرکت دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری و تعویق انتخابات، برنامه‌های دیگری را نیز اعلام کرده است که در مجموع به معنای تغییراتی اساسی در ساختار سیاسی و حکومتی الجزایر خواهند بود. بوتفلیقه گفته است، انتخابات ریاست‌جمهوری تا بعد از تشکیل یک «کنفرانس ملی» برای اصلاح نظام سیاسی و قانون اساسی به تعویق خواهد افتاد. کنفرانس ملی بناست تا پایان سال ۲۰۱۹، یعنی تا پاییز ۹۸ قانون اساسی جدیدی را تنظیم کند و پیش از پایان سال آن را به همه‌پرسی بگذارد.


بوتفلیقه همچنین در تصمیمات دیگری، نورالدین بدوی، وزیر کشور دولتش را به جای اویحیی به سمت نخست‌وزیری منصوب کرد. از سوی دیگر، گزارش‌ها از منبعی آگاه در الجزایر گزارش می‌دهند «اخضر ابراهیمی» دیپلمات برجسته الجزایری ریاست کنفرانس ملی را برعهده خواهد گرفت. ایسنا می‌نویسد، این منبع آگاه که اخبار را در اختیار رویترز گذاشته است، همچنین خبر داده است که این کنفرانس الجزایری شامل نمایندگان تظاهرکنندگان نظیر جمیله بوحیرد،‌ زهره ظریف بیطاط، اخضر بورقعه و کسانی خواهد بود که نقش برجسته‌ای در جنگ استقلال که از ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ طول کشید،‌ ایفا کردند. اخضر ابراهیمی پس از دیدار با بوتفلیقه اظهار کرد: «با توجه به شرایطی که در حال حاضر کشور دارد، بوتفلیقه مرا در جریان اتفاقات جاری الجزایر و تصمیمات مهمی که قصد اتخاذ آنها را دارد، قرار داد.» او ضمن ابراز خوش‌بینی خود نسبت به این تحولات، گفت: «صدای مردم به ویژه جوانان شنیده شده است و یک مرحله جدید و سازنده که بسیاری از مشکلات ما را رفع کند، خیلی زود آغاز خواهد شد.»
از شواهد به نظر می‌رسد که اعتراضات سه‌هفته‌ای مردم الجزایر به نامزدی دوباره بوتفلیقه برای ریاست‌جمهوری عملاً منجر به یک تحول اساسی در ساختار کشور شده است؛ اما برخلاف دیگر کشورهای منطقه آفریقا و غرب آسیا، این تحول نه حاصل کودتا و نه حاصل انقلاب بوده است. آنچه در الجزایر رخ داده را حتی انقلاب مخملی نیز نمی‌توان خواند. این بار خود حکومت مستقر است که گرچه در واکنش به اعتراضات مردمی، اما بدون اینکه درگیر جنگ و جدالی اساسی با معترضین شده باشد، با اختیارات و قدرتی که هنوز در دست دارد، تصمیم به تغییر و اصلاح خود گرفته است. اگر این روند به همین شکلی که بوتفلیقه تصویر کرده طی شود باید گفت او در میان دیگر روسای «مادام‌العمر» دولت‌ها، از حسنی مبارک در مصر و زین‌العابدین بن‌علی در تونس گرفته تا معمر قذافی در لیبی، معقول‌ترین و مطلوب‌ترین واکنش را به پدیده اعتراضات مردمی به حکومتش نشان داده است.
موفقیت عجیب و مهم مردم الجزایر در تغییر روند اداره کشور با اعتراضاتشان باعث شده است که برخی کارشناسان معتقد باشند، تسلیم بوتفلیقه، جرقه یک «بهار عربی» دوباره در منطقه شود. در این میان سرنوشت دور قبلی بهار عربی می‌تواند به عنوان آیینه عبرت مردم، فعالان و رهبران منطقه عمل کند. اغلب کشورهایی که در روال بهار عربی دیکتاتورهای خود را کنار زدند، در ادامه روند با چالش‌هایی جدی مواجه شدند. اختلافات داخلی و دسته‌بندی‌ها در لیبی و معضلات اقتصادی و معیشتی در تونس این کشورها را دچار بحران کردند و در مصر نیز یک کودتای نظامی رئیس‌جمهور منتخب را کنار زد تا امروز مصر کم‌کم شبیه مصر پیش از انقلاب شود. اقدامات مخالفان دولت سوریه که همزمان با این روند آغاز شد نیز علاوه‌بر ناکام‌ماندن در کنارزدن بشار اسد، در نهایت به بحران‌هایی جدی و عمیق منجر شد.
با این حال، بعضی گزارش‌ها نشان می‌دهند، لااقل بخشی از مردم الجزایر از همین تصمیم هم راضی نیستند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، شهرهای مختلف الجزایر روز سه‌شنبه مجدداً صحنه تظاهرات گسترده علیه بوتفلیقه، بود. تظاهرکنندگان مخالفت خود را با تصمیمات بوتفلیقه اعلام کردند و تصمیم وی درباره کناره‌گیری از نامزدی برای دور پنجم انتخابات ریاست‌جمهوری و به تعویق انداختن انتخابات را تمدید دوره ریاست‌جمهوری کنونی او دانستند. در پایتخت این کشور صدها تن از دانشجویان با تجمع در میدان مرکزی شهر مخالفتشان را با تمدید دوره ریاست‌جمهوری بوتفلیقه اعلام کردند. علی بن فلیس، نخست‌وزیر اسبق الجزایر نیز گفته است، کشورش روز دوشنبه با اعلام تمدید دوره چهارم ریاست‌جمهوری بوتفلیقه شاهد تعدی جدی به قانون اساسی بوده است. خالد درارنی،‌ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، سفیان جیلالی،‌ رئیس حزب اپوزیسیون نسل جدید و عبدالعزیز بلعید، یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری الجزایر نیز از چهره‌هایی بودند که تصمیم بوتفلیقه را تمدید دوره ریاست‌جمهوری‌اش و خلاف قانون اساسی دانستند.
از طرف دیگر اما بخش‌هایی از مردم و گروه‌های سیاسی هم استقبال خود را از تصمیم بوتفلیقه نشان داده‌اند. در این راستا حزب جبهه آزادیبخش ملی که ائتلاف حاکم را هدایت می‌کند، از تصمیمات بوتفلیقه استقبال کرد. این حزب در بیانیه‌ای نسبت به اتخاذ تصمیماتی که در پاسخگویی به خواسته‌های ملت الجزایر بوده، خرسند است. در بیانیه این حزب تعویق انتخابات و گام‌برداشتن در مسیر تشکیل دولتی شایسته‌سالار به منزله فرصتی برای محافل سیاسی و عناصر جامعه مدنی جهت مشارکت در تحقق هدف ساخت الجزایر جدید عنوان شده است. حزب تمایل شدید خود برای اجرای این تصمیمات از سوی تمام گروه‌های ملی را ابراز داشته است. مردم الجزایر نیز خرسندی محتاطانه‌ای را از خود نشان دادند. الجزایری‌ها بعد از
افشای محتوای پیام بوتفلیقه به مرکز پایتخت این کشور آمدند. راننده‌های خودروها برای نشان‌دادن خوشحالی‌شان بوق می‌زدند.
تسلیم بوتفلیقه پس از این رخ داد که او تلاش کرده‌بود با وعده‌هایی دیگر معترضان را آرام کند. به گزارش یورونیوز فارسی، رئیس‌جمهور الجزایر پس از شدت‌گرفتن اعتراض‌ها به نامزدی مجددش در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ظرف یک سال رای‌گیری مجددی برای انتخاب جانشینش برگزار خواهد کرد.
اعتراضات مردم الجزایر که در مدت سه هفته مستمراً ادامه داشت، با حمایت گروه‌های مختلفی همراه شده بود و کار را به تعطیلی دانشگاه‌ها و اعتصاب سراسری هم کشانده بود، اما از نگاه بسیاری از تحلیلگران، آنچه تیر خلاص را به مقاومت دولت در مقابل اعتراضات زد، ورود نیروهای دستگاه قضایی الجزایر به ماجرا و قرارگرفتنش در کنار مردم و در مقابل دولت بود. دوشنبه از الجزایر خبر رسید که بیش از ۱۰۰۰ قاضی الجزایری اعلام کرده‌اند، در صورت نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات، حاضر به نظارت بر روند اجرای آن نخواهند بود. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، این شکل از موضع‌گیری نهاد قضایی عملاً دولت را ناچار کرد تن به اعتراضات بدهد و از مواضع خود کنار برود.
به گزارش یورونیوز فارسی، عبدالعزیز بوتفلیقه که برای مداوای پزشکی به سوئیس رفته بود روز یکشنبه به کشورش بازگشت. رئیس‌جمهوری الجزایر از سال ۲۰۱۳ و در پی سکته مغزی که توانایی‌های حرکتی و کلامی او را دچار مشکلات جدی کرده بود، تاکنون به ندرت در انظار عمومی حضور یافته بود و حتی همین دوره نیز به سختی توانست برای ثبت‌نام رسمی در انتخابات از سوئیس به کشورش بازگردد.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» از چوب حراج بر باغ‌های پایتخت گزارش می‌دهد از سبزی باغ به خاکستری برج انتقاد فعالان بخش خصوصی از فساد ارز چند نرخی در آخرین نشست هیات نمایندگانی اتاق بازرگانى تهران معاون سیما از نیاز به یکسان‌سازی استانداردها در رسانه ملی و شبکه خانگی صحبت کرد؛ «همدلی» دورنمای سفر روحانی به عراق و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن را در گفت‌وگو با «علی خرم» بررسی می‌کند بعد از هفته‌ها اعتراضات گسترده مردمی، رئیس‌جمهور ۸۲ساله از نامزدی ریاست‌جمهوری الجزایر انصراف داد سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران و عراق برای روابط خود از کسی اجازه نمی‌گیرند نرخ ارز و سکه برای سومین روز متوالی کاهش یافت طی بیانیه ای رسمی و ضمن چند توافق دیگر؛ روادید بین ایران و عراق رسما رایگان اعلام شد وزیر آموزش و پرورش : مشکلات رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت برطرف شد موگرینی:برای حفظ منافع اقتصادی ایران تلاش می کنیم روحانی در دیدار رئیس جریان حکمت وطنی عراق: آمریکا همواره به دنبال توطئه برضد ملت‌های منطقه است