معاون سیما از نیاز به یکسان‌سازی استانداردها در رسانه ملی و شبکه خانگی صحبت کرد؛

سیمای دور از خانه
همدلی|گروه فرهنگ وهنر: مرتضی‌میرباقری از تفاوت استانداردهای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون گفت، از امکان تعامل بیشتر میان این دو حوزه صحبت کرد و از مذاکرات بالادستی برای رفع چندگانگی در استانداردها خبر داد تا بتوان سریال های تولید و توزیع شده در شبکه خانگی را از شبکه های تلویزیون هم پخش کرد.
معاون سیمای صداوسیما درباره نحوه تعامل شبکه‌های تلویزیونی با شبکه نمایش خانگی در راستای بهره گرفتن از تولیدات این مدیوم در سیما به مهر گفت: «مذاکراتی را با حوزه‌های بالادستی انجام می‌دهیم بر محور اینکه نباید استاندارد چندگانه در تولیدات نمایشی در کشور وجود داشته باشد؛ حالتی که اکنون وجود دارد.»
او ادامه داد: «استانداردهای تلویزیون از نظر حرمت، حریم، حلال، حرام، حجاب و... مشخص است و این استانداردها را حوزه‌های دیگر هم باید رعایت کنند وگرنه اگر استانداردها چندگانه باشد، نوعی فضای بلبشو به وجود می‌آید.»


معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به اینکه فضای از هم گسیخته در حوزه‌های گوناگون، استانداردها را هم به‌هم می‌ریزد، گفت: «این استانداردها هم از نظر محتوا و هم از نظر مالی تفاوت‌هایی را به همراه داشته است. به طور مثال شما می‌بینید نویسنده‌ای در تلویزیون، یک قسمت از یک فیلمنامه را با هشت میلیون تومان دستمزد می‌نویسد اما در شبکه نمایش خانگی،
همان فیلمنامه را قسمتی ۲۵ میلیون تومان می‌نویسد یا بازیگری در اینجا دستمزدی می‌گیرد که در آنجا سه برابر آن را مطالبه می‌کند.»
میرباقری ادامه داد: «در کوتاه‌مدت ممکن است عده محدودی از این استانداردهای چندگانه بهره‌مند شوند، اما این چندگانگی در طولانی‌مدت، صنعت سریال‌سازی ایران را مختل می‌کند و ما با جدیت در تلاش هستیم این استانداردهای چندگانه به‌هم بخورد. اگر این شرایط به‌هم خورد و تغییر کرد، می‌توان از تولیدات شبکه نمایش خانگی در سیما هم بهره گرفت.»
او همچنین در ادامه درباره اینکه گفته می‌شود در بین تولیدات تلویزیون هم نوعی تبعیض وجود دارد و برای برخی از پروژه‌ها مانند مجموعه «پایتخت» بودجه بیشتری در نظر گرفته می‌شود، گفت: «بعضی آثار از یک شرایط استثنایی برخوردار هستند. به طور مثال یک کار تک‌قسمت و ویژه مثل «پایتخت» در یک شرایط خاص قرار بود ساخته شود. در چنین مواردی طبیعتا ما هم به پروژه فشار می‌آوریم و می‌گوییم کاری با این شرایط می‌خواهیم. کارگردان باید بازیگرانش را از سریال‌های مختلف فرابخواند و طبعا باید در شرایط ویژه‌تری پروژه را بسازد، این مربوط به موارد خاص است و در حالت عادی چنین چیزی نیست و پروژه‌ها با شرایط یکسانی مواجه هستند.»
سانسور سریال های ایرانی!
یکسان سازی در روند سریال‌سازی در شبکه‌های خانگی با توجه به وضعیت فعلی چندان عملی به نظر نمی رسد. سریال‌های شبکه خانگی در حال حاضر با حداقل فیلترها ساخته می شند و تا زمانی که حاشیه‌ای پر سر و صدا گریبان سریالی مانند «ممنوعه» را نگیرد، با کمترین محدودیت ها و بیشترین عبور از خط قرمزها ساخته و توزیع می شود. به طور مثال سریال پرطرفدار و پرفروش «عاشقانه» ساخته منوچهر هادی با نقش آفرینی محمدرضا گلزار، ساره بیات، حسین یاری، پانته‌آ بهرام و مهناز افشار از نظر رعایت حجابی که مد نظر رسانه ملی است، تحت هیچ شرایطی اجازه پخش در تلویزیون را پیدا نخواهد کرد، مگر اینکه بخش ممیزی سازمان صدا و سیما برای سریال های ایرانی هم فعال شود و علاوه بر یقه بازیگران، موی بیرون زده از روسری و شال زنان را هم تار یا رنگی کند!
نفوذ صدا و سیما در سازمان سینمایی؟
سال هاست سریال های رسانه ملی با استانداردهایی ساخته می شود که وسواس زیادی روی پوشش بازیگران دارد، در این شرایط بعید است سازمان صدا و سیما استانداردهایش را تغییر دهد، به همین دلیل منتقدان از صحبت های میرباقری این گونه نتیجه می گیرند که سازمان صدا و سیما می‌خواهد دایره اختیارات خود را گسترش دهد و بر روند سریال سازی شبکه خانگی هم نظارت کند؛ وظیفه ای که در حال حاضر بر عهده سازمان امور سینمایی، زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. باید دید صدا و سیما که خود با افت شدید در تعداد مخاطبان مواجه شده، واقعا می خواهد در حوزه ای که خود روندی نزولی طی کرده، تصمیم سازی و تصمیم گیری کند؟! بنا بر آماری که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران طی نظرسنجی در اسفند ماه سال 97 انجام داده و میزان تماشای برنامه‌های صداوسیما از سوی کل شهروندان ایران را ارزیابی کرده، 30 درصد مخاطبان بالای ۱۸ سال اصلا تلویزیون نمی‌بینند، در حالی که شبکه خانگی با وجود فروش مستقیم محصولات خود در رقابت با ارائه رایگان سریال های تلویزیونی، روند رو به رشدی در جذب مخاطب طی کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» از چوب حراج بر باغ‌های پایتخت گزارش می‌دهد از سبزی باغ به خاکستری برج انتقاد فعالان بخش خصوصی از فساد ارز چند نرخی در آخرین نشست هیات نمایندگانی اتاق بازرگانى تهران معاون سیما از نیاز به یکسان‌سازی استانداردها در رسانه ملی و شبکه خانگی صحبت کرد؛ «همدلی» دورنمای سفر روحانی به عراق و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن را در گفت‌وگو با «علی خرم» بررسی می‌کند بعد از هفته‌ها اعتراضات گسترده مردمی، رئیس‌جمهور ۸۲ساله از نامزدی ریاست‌جمهوری الجزایر انصراف داد سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران و عراق برای روابط خود از کسی اجازه نمی‌گیرند نرخ ارز و سکه برای سومین روز متوالی کاهش یافت طی بیانیه ای رسمی و ضمن چند توافق دیگر؛ روادید بین ایران و عراق رسما رایگان اعلام شد وزیر آموزش و پرورش : مشکلات رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت برطرف شد موگرینی:برای حفظ منافع اقتصادی ایران تلاش می کنیم روحانی در دیدار رئیس جریان حکمت وطنی عراق: آمریکا همواره به دنبال توطئه برضد ملت‌های منطقه است