انتقاد فعالان بخش خصوصی از فساد ارز چند نرخی در آخرین نشست هیات نمایندگانی اتاق بازرگانى تهران

اقتصاد واقعی می‌خواهیم نه رانتی
همدلی| گروه اقتصادی: آتش ارز 4200 تومانی هنوز چشم اقتصاد ایران را می‌سوزاند. درباره حواشی این نوع نرخ‌گذاری اظهار نظرهای متفاوتی وجود دارد، اما آنچه همه آگاهان اقتصادی روی آن اتفاق نظر دارند آن است که 100 هزار میلیارد تومان رانت به واسطه یک قیمت‌گذاری اشتباه به جیب دلالان رفت. ماجرای این رانت را حالا مردم کوچه و بازار بهتر از هر کارشناس درک می‌کنند. همان‌هایی که وقتی برای خرید مایحتاج روزانه‌شان سری به مغازه‌ها زدند با افزایش غیر قابل باور کالاهای خوراکی رو به رو شدند؛ دقیقا در همان زمان بود که خبر کشف انبارهایی که محل احتکار انواع مواد خوراکی بود صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی آتش این گرانی‌ها از گور دلار 4200 تومانی بلند می‌شود. حتی وقتی مجلس تصمیم گرفت کالاهای وارد شده با ارز دولتی را به شیوه کوپنی توزیع کند، بازهم ناظران اقتصادی هشدار دادند که کالابرگ هم نمی‌تواند رانت ارز 4200 تومانی را کاهش دهد. با همه این اوصاف به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت هنوز عمق فاجعه را درک نکرده است. روز گذشته فرهاد دژپسند در جمع نمایندگان مجلس خبرگان اعلام کرد: « دولت با هدف افزایش نیافتن قیمت کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی به این کالاها اختصاص داد، اما این اقدام در عمل آن‌طور که باید نتیجه نداد و اگر قرار باشد این سیاست همچنان نتیجه ندهد، دولت سیاست خود را قطعاً تغییر می‌دهد.» در خصوص اظهار نظر آقای وزیر این پرسش به ذهن می‌رسد باید چه اتفاقی رخ دهد تا دولت در نرخ 4200 تومانی ارز تجدید نظر کند.
بخش خصوصی بیش از دولت درباره این حواشی ارزی نگران است. روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: «بخش خصوصی خواستار تک نرخی شدن ارز و تخصیص یارانه مستقیم کالاهای اساسى به مردم است. ما نیازمند یک اقتصاد واقعی هستیم، نه رانتی .»
به گفته مسعود خوانسارى ارز چند نرخی دولتی، نیما، سنا و آزاد باعث ایجاد فساد و رانت می‌شود و بار دیگر از دولت و بانک مرکزی می خواهیم ارز را تک نرخی کنند. او افزود: « گزارش‌ها نشان می دهد با وجود تخصیص ارز ۴٢٠٠ تومانی به کالاهای اساسی اما شاهد تورم ٣۵ درصدی در این کالاها بوده‌ایم.»


او همچنین با گلایه از روند تخصیص ارز دولتى تصریح کرد: « امیدوار هستیم ١۴ میلیارد دلار تخصیص یافته به کالاهای اساسی به شکل یارانه مستقیم به مردم داده شود. وی همچنین خواستار واقعی سازی نرخ حامل های انرژی برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه گفت: شبهاتی درباره ادغام ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه وجود دارد مبنی بر اینکه این بانک ها زیان ده بوده اند. از بانک مرکزی می خواهیم به طور شفاف اعلام کند که آیا این بانک ها زیان ده بوده اند یا نه؟ آیا قرار است از پول مردم ضرر و زیان آنها جبران شود؟ خوانساری در ادامه به موضوع پرداخت ٣٠ هزار میلیارد تومان از سوی دولت به خودروسازان برای تولید خودروی ارزان اشاره و اظهار کرد: به عنوان بخش خصوصی می خواهیم بدانیم از چه محلی این مبلغ قرار است پرداخت شود؟ وی همچنین به برگزاری نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت :خوشبختانه این انتخابات با نظم و آرامش بالا برگزار شد و رای بالا به افراد هم از نظر سقف رای و کف رای منحصر به فرد بود. رییس اتاق تهران تصریح کرد: با وجود آنکه در شش ماهه نخست امسال، بحران ارزی داشتیم و بخشنامه های متعددی صادر شد ولی با تمام مشکلات، فعالان بخش خصوصی، حساب دولت و نمایندگان خود را جدا کردند.
خوانسارى خاطرنشان کرد: «امیدوار هستیم بتوانیم پاسخگوی تک تک آرای مردم و بخش خصوصی در دوره جدید باشیم. رییس اتاق تهران با بیان این که متاسف هستیم که در دوره بعد در خدمت تعدادی از اعضا نیستیم، گفت:« امیدواریم بتوانیم در کنار هیات نمایندگان از نظرات کارشناسی این افراد استفاده کنیم، ترکیب نمایندگان دوره بعدی نیز ترکیبى از جوانان و افراد باتجربه است و برای اولین بار نمایندگان استارتآپ ها به اتاق راه یافتند و امیدوار هستیم بتوانیم تلفیقی بین اقتصاد سنتی و مدرن ایجاد کنیم.»
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» از چوب حراج بر باغ‌های پایتخت گزارش می‌دهد از سبزی باغ به خاکستری برج انتقاد فعالان بخش خصوصی از فساد ارز چند نرخی در آخرین نشست هیات نمایندگانی اتاق بازرگانى تهران معاون سیما از نیاز به یکسان‌سازی استانداردها در رسانه ملی و شبکه خانگی صحبت کرد؛ «همدلی» دورنمای سفر روحانی به عراق و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن را در گفت‌وگو با «علی خرم» بررسی می‌کند بعد از هفته‌ها اعتراضات گسترده مردمی، رئیس‌جمهور ۸۲ساله از نامزدی ریاست‌جمهوری الجزایر انصراف داد سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران و عراق برای روابط خود از کسی اجازه نمی‌گیرند نرخ ارز و سکه برای سومین روز متوالی کاهش یافت طی بیانیه ای رسمی و ضمن چند توافق دیگر؛ روادید بین ایران و عراق رسما رایگان اعلام شد وزیر آموزش و پرورش : مشکلات رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت برطرف شد موگرینی:برای حفظ منافع اقتصادی ایران تلاش می کنیم روحانی در دیدار رئیس جریان حکمت وطنی عراق: آمریکا همواره به دنبال توطئه برضد ملت‌های منطقه است