رهبری و رئیس جمهوری برای انتقال مرکز دفن زباله آرادکوه دستور صادر کردند چالش‌های استقبال «بی‌بو» از مسافران فرودگاه

گروه ایرانشهر: چند سالی می‌شود که تهران با بوی بد از مسافران و گردشگران خارجی خود استقبال می‌کند. بویی که به قول رئیس جمهوری می‌تواند خواب را از چشمان آدمی حتی در خودرو ریاست جمهوری برباید. گرچه از سال‌های پیش پایش بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام‌(ره) به عنوان یک مسئله جدی مورد توجه نهادها و سازمان‌هایی چون استانداری، فرمانداری، سازمان حفاظت محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان تهران قرار گرفته و از 28 کانون شناسایی شده، برای چند منشاء اقداماتی ازجمله پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دام‌پروری و حتی برخورد جدی با واحدهای موثر در ایجاد بوی نامطبوع صورت گرفته اما نتوانسته به قدری موثر باشد که بوی نامطبوع تهران را از بین ببرد. حالا اما پس از چند دهه فعالیت فرودگاه امام(ره)، قرار است به دستور رهبری، شر بوی نامطبوع از سر دروازه ورودی به پایتخت کم شود.
از سال 1383 که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با هزاران مسئله در فاز یک اجرایی آغاز به کار کرد تا حالا که 14 سال از فعالیت این فرودگاه بین‌المللی می‌گذرد، بوی نامطبوع مسیر آن دست از سر تنها ورودی مسافران خارجی به ایران برنمی‌دارد. حالا بوی نامطبوع فرودگاه یکی از این دغدغه‌های مسئولانی شده که توسعه گردشگری را در ذهن می‌پرورانند و بوی نامطبوع ورودی تهران یکی از زننده‌ترین مسائل زیست محیطی است که مسافران خارجی در حین ورود به ایران با آن مواجه می‌شوند. از سال‌ 95 جست‌وجو برای یافتن منشاء این بوی نامطبوع در تهران آغاز شد و مسئولان نام 19 کانون شناسایی شده را به عنوان منشاءهای این بوی نامطبوع اعلام کردند که در این میان 12 کانون به دستگاه قضایی معرفی شدند. پروژه‌های مدیریت پسماند آرادکوه و دریاچه خشک شده شیرابه، دو واحد دامداری بزرگ، یک واحد کشتارگاه و همچنین محل ورودی فاضلاب اسلامشهر و واوان و سیستم تصفیه فاضلاب فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) به عنوان واحدهایی که بیشترین سهم را از این بوی نامطبوع داشتند معرفی شدند. از همان سال‌ها کار بازدید از کانون‌های موثر در این بوی نامطبوع و رسیدگی به آن با ارائه راه‌حل‌ها آغاز شدند. سال 96، کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از شناسایی ۲۷ کانون آلایندگی و آزمایش از خروجی آن‌ها خبر داد و درباره اقداماتی که برای کاهش این بوی نامطلوب صورت گرفته گفت: «تمامی واحدهای آلاینده براساس برنامه‌ای جامع تحت پایش مستقیم قرار دارند و تعدادی نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. تعدادی از این واحدهای آلاینده برای رفع آلایندگی مهلت گرفته‌اند. برای ایجاد تصفیه‌خانه در شهرستان اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم، مکاتباتی با وزارت نیرو صورت گرفته و قرار شده است که تصفیه‌خانه این شهرها با همکاری وزارت نیرو در اسرع وقت احداث شود.» با این حال گرچه همچنان بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه ادامه داشت، در مرداد ماه امسال او از پیشرفت پروژه‌های محیط زیستی در رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام(ره) و حمایت‌های مالی سازمان برنامه و بودجه از این پروژه‌ها خبر داد. 27 بهمن ماه نیز کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از شناسایی شرکت‌های دام‌گستر، کشت و صنعت لبن، کشتارگاه بال طیور و دو واحد دامداری به عنوان واحدهای موثر در بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی‌(ره) خبرداد و گفت: این شرکت‌ها برای مدیریت پسماند فاضلاب‌های صنعتی خود نیازمند دریافت تسهیلات هستند که در مجموع تسهیلات پرداختی به این واحد‌ها ۸۵ میلیارد تومان برآورد شده است که با بهره ۱۰ درصد در اختیار این واحد‌ها قرار می‌گیرد.
با این حال اما سخنان محسنی بندپی، استاندار تهران (۱۵ اسفند) در جلسه شورای اداری شهرستان قرچک نشان داد که تمامی این اقدامات نتوانسته بوی نامطبوع فرودگاه را رفع کند. او گفت که بعد از 30 سال بوی بد به مشام می‌رسد و باید فهمید که منشاء این بوی بد از کجاست؟ از سخنان او اما چندی نگذشته که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر از دستور رهبری و رئیس جمهوری برای حل این معضل به صورت اساسی یعنی تغییر مکان مرکز دفن زباله آرادکوه داده است.
عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری که در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه پاندا میهن حضور داشته، به رسانه‌ها اعلام کرد: مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری از بوی نامطبوع هوای اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) ناراضی هستند و دستور اکید دادند تا این بوی نامطبوع از بین برود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفت بیش از یکصد کانون آلوده‌کننده هوای جنوب شهر از‌جمله فاضلاب‌های شهرهای اطراف، فاضلاب‌های کارخانجات، کشتارگاه‌ها، دامداری‌ها و خود مراکز جمع‌آوری پسماند شناسایی شد که سبب شده بود بوی نامطبوع مردم و مسافران را آزار دهد، بیان کرد: به همت استانداری تهران و کل دستگاه‌های دولتی، حدود یک سال است که مبارزه به طور جدی با مراکز آلوده‌کننده هوای تهران در جنوب شهر و سرمایه‌گذاری برای رفع بوی نامطبوع آغاز شده است. معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برخی واحدها مثل دامداری‌ها باید از این منطقه منتقل شوند و این موضوع در حال انجام است، خاطرنشان کرد: کارخانجاتی که آلوده‌کننده بودند عمدتاً مربوط به حوزه لبنیات بودند و به همت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری برای رفع بو آغاز شده و اکنون با راه‌اندازی تصفیه پساب کارخانه در انتهای خط دیگر هیچ بویی وجود ندارد.


کلانتری با بیان اینکه متاسفانه آب‌های تصفیه شده وارد نهرهای هفتگانه آب‌هایی می‌شود که فاضلاب است و دوباره آلوده می‌شود و وزارت نیرو باید این موضوع را سر و سامان بدهد، تصریح کرد: اگر همه دستگاه‌های مسئول وظایف خود را انجام دهند امیدواریم بوی نامطبوع جنوب شهر تهران تا دو سال آینده به طور کلی برطرف شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها بیش از آن چیزی که فکر می‌کردیم لازم بود و همین واحد صنعتی نیز ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، تاکید کرد: یک سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومانی هم در واحد کناری اینجا انجام شده است و شرکت آب و فاضلاب هم در مدت کوتاه توان جمع‌آوری این رودخانه‌ها و نهرها و پساب‌ها و فاضلاب‌ها را ندارد و به همین دلیل فرصت مناسبی می‌خواهند و تا پایان سال ۱۳۹۹ کل این بو باید جمع‌آوری شود. معاون رئیس جمهوری با اشاره به وضعیت نامناسب مدیریت پسماند در آرادکوه گفت: رئیس جمهوری به شهرداری تهران دستور داده است‌ که هرچه سریع‌تر مکان این منطقه تغییر کند و احتمالاً به حدود ۱۰۰ کیلومتر در کویر و منطقه مناسب‌تری منتقل خواهد شد.
کیومرث کلانتری، مدیر کل محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به اینکه رئیس جمهوری به شهرداری تهران دستور انتقال مرکز دفن پسماند آراد‌کوه را داده است، گفت: محیط زیست استان تهران آماده همکاری با شهرداری تهران در این زمینه است.
سایر اخبار این روزنامه