ایران و عراق در یک بیانیه مشترک تاکید کردند: عزم راسخ برای اجرای عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در یک بیانیه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه‌های مورد علاقه تاکید کردند.
متن این بیانیه مشترک که در سفر رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به عراق منتشر شد، به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
براساس دعوت رسمی، عراق میزبان جناب آقای دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات بلند پایه همراه ایشان بود. این سفر که در تاریخ 20/12/1397 (11/3/2019) آغاز شد، سه روز به طول انجامید. استقبال گرم عراق از جناب آقای دکتر روحانی، نشان دهنده عمق روابط صمیمانه دو کشور بوده و نقطه عطفی برای ایجاد همکاری راهبردی میان دو کشور و توسعه روابط بین دو ملت و دو کشور برادر در همه زمینه‌ها براساس همکاری عمیق و عدم دخالت در امور داخلی یکدیکر به شمار می‌آید.


عراق با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که برای مبارزه با تروریسم به ارائه کمک‌های لجستیک و مشاوره‌ای به عراق مبادرت ورزید و در کنار این کشور علیه تروریسم ایستاد، از موضع جمهوری اسلامی در کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم قدردانی کرد. طرف ایرانی تصمیم عراق مبنی بر اینکه در تحریم‌ها علیه ایران همراه نخواهد بود را مورد تقدیر قرار داد. همچنین طرف ایرانی بر موضع ثابت خود مبنی بر حمایت از فرایند سیاسی در عراق که با مشارکت همه مردم این کشور تبلور یافته است و نیز حمایت از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و همه اقدامات این کشور برای مبارزه با تروریسم تاکید نمود.
دو طرف گفتگوهای مهمی را در فضایی برادارانه، دوستانه و سازنده برگزار کردند و علاقمندی خود را برای توسعه روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری و غیره ابراز داشتند. دو طرف، همچنین ضمن یادآوری عمق پیوندهای تاریخی، مردمی، فرهنگی، دینی و جغرافیایی میان ایران و عراق بر نزدیکی فرهنگی و تمدنی دو کشور تاکید نمودند. علاوه بر این دو طرف نقش دانشگاهها و مراکز فرهنگی، علمی، فنی و دانشگاهی را در این راستا مورد اشاره قرار دادند. همچنین طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد تا تجارب علمی، پژوهشی و فناوری خود را در اختیار طرف عراقی قرار دهد و متقابلا طرف عراقی آمادگی خود را برای توسعه ظرفیتهای علمی و تجربه بین دو کشور اعلام نمود.
دو طرف همچنین شماری از موضوعات منطقه ای، چالشهای مشترک، مبارزه با تروریسم، همکاری برا‌ی تقویت امنیت و ثبات منطقه و بنیان نهادن همکاریهای اقتصادی که به منافع و رفاه ملتهای این منطقه یاری رساند، مورد بحث و گفتگو قرار دادند. دو طرف با اشاره به موضوع امنیت منطقه و نقش اساسی آنان در شکوفایی اقتصادی و پیشرفت تجاری آن، بر این نکته تاکید کردند که برقراری امنیت در منطقه مسئولیتی است که بر عهده مردم آن است.
دو طرف همچنین بر عزم راسخ خود برای مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته فراملی که امنیت و صلح منطقه را تهدید می‌کند و بر ضرورت تلاش همه جانبه برای ریشهکنی تروریسم در ابعاد سیاسی، مالی و فکری تاکید ورزیدند.
طرفین در باره مجموعه‌ای از موضوعات مورد علاقه گفتگو نموده و یادداشتهای تفاهم در زمینه‌هایی مانند نفت، تجارت، بهداشت، حمل و نقل ریلی میان شلمچه و بصره و تسهیل صدور روادید برای تجار و سرمایه گذاران دو کشور به امضا رساندند. همچنین دو طرف در مورد پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به منظور پیگیری‌های لازم و اتخاذ اقدامات اداری و قانونی، مقرر شد متن این پیش نویس، رسماً از طریق مجاری دیپلماتیک ارائه گردد.
طرفین بر اهمیت ایجاد گذرگاههای مرزی جدید میان دو کشور، تاسیس شهرکهای صنعتی مشترک، اجرایی کردن انتقال یکسره کالا میان دو طرف بدون نیاز به تخلیه بار در مرزهای بین‌المللی دو کشور تاکید کردند. دو طرف همچنین در باره اعزام نیروی کار ماهر بین دو کشور و همکاری بهداشتی، درمانی، آموزشی، پزشکی، تجارت دارو و تسهیل ثبت شرکتهای دارویی در دو کشور بحث و گفتگو کردند.
ازسوی دیگر دو طرف بر به کارگیری تلاش خود برای افزایش حجم تبادلات در حوزه‌های تجاری، سرمایه گذاری، اقتصادی و خدمات فنی، مهندسی و صنعتی که می‌تواند به توسعه هر چه بیشتر دو کشور و منطقه یاری رساند، تاکید کردند. در این راستا طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد که از طریق ارائه خدمات و مشارکت شرکتهای ایرانی در حوزه‌های یاد شده از بازسازی عراق پشتیبانی نماید. طرف عراقی نیز از مشارکت شرکتها و سرمایه گذاران ایرانی استقبال کرد و خواستار ارائه تسهیلات متقابل برای فعالیت شرکتها و تجار عراقی در ایران به منظور تامین منافع مشترک گردید.
دو طرف همچنین راههای تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت، زیارتهای دینی را مورد بحث قراردادند. همچنین در این راستا توافق شد که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل شود. افزون بر این طرف ایرانی اعلام کرد که از تاریخ 12 فروردین 1398 (یکم آوریل 2019) صدور روادید برای شهروندان عراقی رایگان خواهد بود. طرف عراقی نیز اعلام کرد که به عنوان عمل متقابل، همزمان با طرف ایرانی، همین اقدام را انجام می‌دهد.
در خصوص شط العرب، طرفین بر عزم راسخ خود بر اجرای "عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق" مورخ 13 ژوئن 1975 و پروتکلهای ضمیمه و موافقتنامه‌های تکمیلی آن، با حسن نیت و با دقت، تاکید کردند و براین اساس، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) براساس عهدنامه 1975 مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.
در چارچوب بند پیشین و بدون تاثیرگذاری بر مذاکرات طرفین در تعیین حدود مرزهای دریایی بین دو کشور، پایانه الامیه کماکان یک پایانه عراقی در نظر گرفته می‌شود.
طرف ایرانی ضمن ابراز مراتب سپاس و قدردانی خود برای استقبال و میهمان نوازی گرم عراق، برای دولت و ملت این کشور تداوم پیشرفت و شکوفایی را آرزو می‌کند.
در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به عراق صورت گرفت؛
دیدارها و رایزنی‌های دکتر روحانی با شخصیت‌ها و گروههای عراقی
رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از سفر خود به عراق ضمن دیدار با شخصیت‌ها و شرکت در همایش‌هایی با حضور نخبگان، تجار و نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی بر همکاری بین تهران - بغداد تاکید کرد.
همچنین دکتر روحانی به منظور زیارت عتبات مقدسه و حرمین شریفین عصر دیروز با استقبال استاندار کربلا و سرکنسول ایران وارد کربلای معلی شد.
رئیس جمهور در کربلای معلی به زیارت حرمین شریفین امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) مشرف شدند.
همکاری‌های گسترده تجاری و اقتصادی ایران و عراق
رئیس جمهور در همایش مشترک تجاری ایران و عراق که در کاخ نخست‌وزیری عراق برگزار شد، با بیان اینکه گسترش روابط میان تجار و فعالان اقتصادی به نفع دو ملت است، گفت: تاریخ، فرهنگ مشترک، قرابت دینی و فکری دو ملت، شرایط جغرافیایی و هم‌مرز بودن و همسایگی و امنیت ثبات، باعث توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و عراق است.
دکتر روحانی اظهارداشت: دو ملت ایران و عراق همواره در ایجاد امنیت ثبات در کنار یکدیگر بوده و در سال‌های اخیر، بهترین تجربه را در این راستا به ملل جهان نشان داده‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بخاطر فداکاری‌های ملت و ارتش عراق، ‌شاهد بهترین وضعیت امنیتی در این کشور هستیم، گفت: دولت و ملت ایران خوشحالند از اینکه از ابتدا در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار ملت و ارتش عراق قرار داشتند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه دستاورد ثبات و امنیت در عراق در راستای ثبات ایران و منطقه بوده و زمینه‌ساز فعالیت تجاری و فرهنگی برای همگان است، خاطر نشان کرد: فعالان تجاری و اقتصادی ایران، حتی در روزهای ناامنی و خطر هم در کنار ملت عراق قرار داشتند و در آن شرایط فعالیت‌های اقتصادی خود را قطع نکرده و به آن ادامه دادند.
رئیس جمهور مذاکرات هیات‌های عالیرتبه ایران و عراق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز توافقات بسیار خوبی میان دو طرف حاصل شد که می‌تواند زمینه خوبی برای فعالیت بیشتر تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایجاد کند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در این مذاکرات در خصوص تعرفه ترجیحی توافق شد، افزود: در زمینه استاندارد کالاها مقرر شد شرکت‌های مورد توافق دو کشور مبنای کار باشند.
رئیس جمهور اظهار داشت: آمادگی داریم که تجار ایرانی در عراق فعال شده و کالاهای مورد نیاز را تامین کنند تا بتوانیم به تراز قابل قبولی در تجارت دو کشور دست پیدا کنیم.
دکتر روحانی توافق دو کشور در زمینه تسهیل در شرایط تردد تجار و بازرگانان و مردم دو کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقرر شد ویزا همچنان میان دو کشور باقی بماند، اما پول ویزا حذف شده و به صورت مجانی ارائه شود که بر این اساس ابتدا جمهوری اسلامی ایران این تصمیم را اعلام کرده و متعاقب آن عراق اعلام خواهد کرد که این امر ضمن تسهیل رفت و آمد مردم دو کشور در زمینه گردشگری و تجارت نیز موثر است.
رئیس جمهور با اشاره به تصمیم مسئولان دو کشور در زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرزهای مشترک به منظور انجام سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی گفت: ایران آماده توسعه مناسبات در بخش‌های مختلف از جمله انرژی و تامین برق و گاز مورد نیاز عراق و اتصال راه‌آهن ایران به عراق است که این می‌تواند گام بزرگی در توسعه روابط اقتصادی و گردشگری دو کشور باشد.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با عراق و افزایش حجم مبادلات از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار است، گفت: تسهیل روابط بانکی و اجرای توافقات در این راستا می‌تواند یک فرصت تاریخی بزرگ برای دو دولت، دو ملت و فعالان اقتصادی بوجود آورد.
رئیس جمهور اظهار داشت: با نگاهی به تاریخ دو کشور امروز شاهد نزدیک‌ترین روابط و مناسبات میان دو کشور هستیم که این با مجاهدت دو ملت و پیوند خون جوانان دو کشور برای مبارزه با تروریسم حاصل شده و همچنان ادامه می‌یابد.
دکتر روحانی تاکید کرد: این فرصت تاریخی می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: دو ملت ایران و عراق دارای هدف و آرمان واحد و نظرات مشترک نسبت به مسائل منطقه هستند و مطمئناً مناسبات و همکاری‌های گسترده تجاری و اقتصادی دو کشور به نفع دو ملت و منطقه خواهد بود.
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق نیز در این همایش با اشاره به مذاکرات و توافقات مثبتی هیات‌های عالیرتبه ایران و عراق در راستای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های گوناگون بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری، گفت: مصمم به توسعه روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این راستا از حضور و همکاری فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور حمایت می‌کنیم.
در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
رئیس جمهور در جمع نخبگان عراق:
در نابودی تروریست‌ها در منطقه، قدرتهای غربی هیچ نقشی نداشتند
رئیس جمهور در جمع نخبگان عراق در بغداد با قدردانی از میهمان نوازی گرم دولت و ملت عراق از هیات ایرانی و بویژه مردم عراق به خاطر پذیرایی از زائران اربعین حسینی، گفت: در مذاکرات فشرده با مقامهای عراق، راجع به همه موضوعات مورد علاقه دو کشور با حسن نیت کامل گفت‌و‌گو و توافقات بسیار خوبی حاصل شد.
دکتر روحانی اظهار داشت: در مذاکرات در خصوص همه مباحث مهمی که مورد نظر دو دولت در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بود، گفت‌و‌گو و به توافقات خوبی دست یافتیم.
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از اینکه درهمه شرایط پیچیده و سخت منطقه، ملت‌های ایران و عراق پیوسته در کنار هم بوده اند، افزود: در جریان مبارزه با داعش، جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم عراق بود.
دکتر روحانی با برشمردن اهداف قدرتهای سلطه گر از کشاندن تروریست‌ها و داعش به منطقه، گفت: ایجاد شکاف و تفرقه میان کشورها و ملت‌های منطقه، ایجاد اختلافات عمیق میان قبایل و مذاهب، توجیه حضور نامشروع خود در منطقه، انهدام عراق و سوریه و برخی کشورهای منطقه و در نهایت معرفی خودشان به عنوان منجی و در نهایت ارائه چهره‌ای خشن از اسلام، از جمله اهداف قدرت‌های سلطه گر بود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت بزرگ عراق و سوریه و مردم هشیار منطقه، تمام توطئه‌های قدرتهای استکباری را نقش بر آب کردند، اظهارداشت: مسلمانان منطقه توانستند به دنیا بگویند که این تروریست‌ها مسلمان واقعی نیستند و بر خلاف تبلیغات اسلام ستیزانه، اسلام دین عدالت، رحمت و همزیستی مسالمت آمیز با همه اقوام و ادیان است.
دکتر روحانی با بیان اینکه ملتهای منطقه به همه جهانیان نشان دادند که حامی اصلی تروریست‌ها خود استکبار جهانی است، افزود: کاملا آشکار بود که این تروریست‌ها از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند و نفت و آثار باستانی غارت شده منطقه را چگونه و در چه بازارهایی به فروش می‌رسانند.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما همچنین اجازه ندادیم قدرتهای سلطه گر بتوانند خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، این قدرتهای غربی هیچ نقشی نداشتند و تنها با هواپیماها و بالگردهای خودشان عملیات نمایشی انجام دادند و قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه ما به عنوان وظیفه اسلامی، دینی و همسایگی از روز نخست در کنار مردم عراق بودیم و امروز هم هستیم، گفت: در دنیا هیچکس تردیدی ندارد که پیروز این جنگ ملت عراق بود و تروریست‌ها هیچ ارتباطی با اسلام و پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) نداشته و ندارند.
رئیس جمهور با تبریک این پیروزی بر تروریست‌ها به ملت و دولت عراق، افزود: البته مساله تروریسم هنوز تمام نشده نیست و ممکن است تروریست‌ها به اشکال مختلف برای مردم منطقه مشکل ایجاد کنند چرا که آمریکایی‌ها خواب دیگری را برای منطقه دیده‌اند و درحال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند.
دکتر روحانی با بیان اینکه همه ملتهای مسلمان و متعهد منطقه جنگ با تروریسم را تا از بین بردن فتنه ادامه خواهند داد، گفت: ما نیازمند یک وحدت و اتحاد بزرگ برای ایجاد قدرت بزرگ منطقه‌ای هستیم تا وقتی ابرقدرتها راجع به این منطقه فکر می‌کنند در سطر اول ذهنشان نفت و غارت منطقه نباشد و به فکر این باشند که این منطقه دارای تمدن عظیم و فرهنگ بزرگ و با وحدتشان یک قدرت بزرگ در منطقه هستند.
رئیس جمهور روابط دو دولت و ملت ایران و عراق را بسیار ممتاز و مثال زدنی در منطقه و جهان دانست و گفت:اینکه میلیونها عراقی و ایرانی طی سال به کشور یکدیگر رفت و آمد می‌کنند نشان از علائق تاریخی و فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و عراق است.
دکتر روحانی افزود: ما خواهان عراقی در کنار ایران و ایرانی در کنار عراق هستیم و می‌خواهیم در کنار هم سازنده یک قدرت بزرگ در منطقه نه علیه کشور دیگر باشیم بلکه می‌خواهیم با وحدت و اتحاد، دیگر کشورهای دوست در منطقه را جذب و جلب کنیم و این دو قدرت هر چه سریعتر تبدیل به سه، چهار و پنج قدرت در کنار یکدیگر باشند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تردید نداریم اقتصاد، فرهنگ، روند سیاسی ما و اهداف منطقه‌ای ما مکمل یکدیگر خواهد بود، گفت: در این سفرتصمیم گرفتیم که روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی دو ملت روز به روز افزایش یابد.
دکتر روحانی افزود: ما همچنین تصمیم گرفتیم خطوط راه‌آهن دو کشور به یکدیگر متصل شود، روابط تجاری را تسهیل و پول ویزا را حذف می‌کنیم و دولت عراق هم اعلام خواهد کرد که این کار را انجام می‌دهد.
رئیس جمهور با بیان اینکه به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که می‌توانیم مبادلات تجاری را با پول ملی و بدون نیاز به ارز خارجی انجام دهیم، گفت: ما علاقه مندیم که ویزا برداشته شود و به راحتی ملت‌ها با هم رفت و آمد کنند اما دولت عراق در این مرحله معتقد بود که مبلغ ویزا در مرحله نخست برداشته شود و در مرحله بعدی ویزا حذف شود.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه علاقه‌مند هستیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور همکاری‌های خود را توسعه دهند، اظهارداشت: اعلام آمادگی کرده‌ایم که تمام آزمایشگاههای دانشگاه‌های عراقی را با همه امکاناتی که داریم نوسازی و بازسازی کنیم.
رئیس جمهور عراق یکپارچه و متحد را به نفع عراق، منطقه و ایران دانست و افزود: وحدت ملت عراق بسیار با اهمیت است. ما می‌دانیم اگر وحدت طوایف، اقوام، مذاهب و ادیان نباشد آن جامعه نمی‌تواند قدرت واقعی خود را در برابر دشمنان نشان دهد.
دکتر روحانی اظهارداشت: اگر فردی در عراق به دست تروریست‌ها کشته می‌شد اشک تاثر ما جاری می‌شد قبل از اینکه بپرسیم آن فردی که کشته شده دارای چه زبان، مذهب و عقیده‌ای بوده است. اگر یک بیگناه کشته شود انسانیت قربانی شده است.
در این دیدار چندتن از رهبران ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و سران عشائر عراق نظرات خود را درخصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه مطرح کردند.
قدردانی از کمک‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی به عراق در جنگ با داعش و تاکید بر ضرورت گسترش روابط همه جانبه از مهمترین محورهای سخنان این شخصیت‌ها بود.
دیدار با نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی عراق
رئیس جمهور در دیدار با نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی عراق تاکید کرد: استقبال همه احزاب و گروه‌های ایران و عراق از توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور، نشان می‌دهد که دو ملت نسبت به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌ها هیچ اختلافی ندارند و می‌توانیم این راه را برای دستیابی به آینده‌ای بهتر برای منطقه ادامه دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته تلاش‌ها و همکاری‌های گسترده‌ای بین دولت‌های مختلف ایران و عراق در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌ها انجام شده است، گفت: در طول این مدت همه مسئولان دو کشور برای تقویت علاقه و روابط دو ملت تلاش‌های گسترده‌ای کرده‌اند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه بسیار خوشحالیم که دو دولت و دو ملت ایران و عراق در مقاطع حساس در کنار یکدیگر بوده‌اند، گفت: در شرایطی که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه به دنبال اعمال فشار و فاصله انداختن میان کشورهای دوست مانند ایران و عراق است، باید در کنار یکدیگر در برابر زیاده‌خواهی آنان ایستادگی کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت و ارتش عراق به خوبی در برابر تروریست‌ها ایستادگی کردند، خاطر نشان کرد: در روزهایی که برخی از کشورها لبخند بر لب داشته و تصور می‌کردند که مردم عراق از تروریست‌های داعش شکست می‌خورند، ملت ایران در کنار مردم عراق بود و توانستیم، با هم بزرگترین شکست را به تروریست‌ها وارد کنیم.
دکتر روحانی افزود: خوشبختانه امروز شاهد ثبات و امنیت در عراق هستیم و خوشحالیم که دمکراسی بسیار خوبی در این کشور وجود دارد و همه احزاب برای آینده این کشور تلاش می‌کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه به وجود یک جامعه مسلمان در عراق و حکومت توام با دمکراسی در این کشور به عنوان همسایه خود افتخار می‌کنیم، افزود: هنوز برای رسیدن به امنیت و ثبات کامل در منطقه و ریشه‌کن کردن تروریسم راه طولانی در پیش داریم.
دکتر روحانی تاکید کرد: اگر تلاش‌ها برای گسترش روابط علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میان دو کشور وجود نداشته باشد. تنها با قدرت نظامی نمی‌توان تروریسم را از بین برد چرا که قدرت‌های بزرگی از آنان حمایت می‌کنند و امروز شاهد اقدامات ناجوانمردانه آنها در سوریه و دیگر کشورها هستیم و می‌بینیم که اختلافات چه ضررهایی را به ملت‌های منطقه وارد کرده و ثروت کشورها را از آنان گرفته است.
رئیس جمهور افزود: باید با تلاش‌های مشترک سیاسی و فرهنگی وحدتی را میان دولت‌ها و ملت‌های منطقه که به برادری و اخوت اسلامی اعتقاد دارند و معتقدند با وحدت می‌توانیم در برابر قدرت‌ها بایستیم، ایجاد کنیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه می‌دانیم ریشه مشکلات در منطقه صهیونیسم و آنهایی هستند که می‌خواهند بر ثروت کشورهای منطقه مسلط شوند، گفت: قدرت‌های بزرگ به دنبال منافع خود و اختلاف‌افکنی و مخالفت با رابطه و توسعه کشورها هستند.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز ایران و عراق نزدیک‌ترین و صمیمانه‌ترین روابط را با یکدیگر دارند و دو ملت عاشق یکدیگر و عاشق منافع خود هستند.
دکتر روحانی تاکید کرد: استقبال همه احزاب و گروه‌های دو کشور از توسعه مناسبات همه جانبه ایران و عراق نشان می‌دهد که دو ملت نسبت به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌ها هیچ اختلافی ندارند و می‌توانیم این راه را برای دستیابی به آینده‌ای بهتر برای منطقه ادامه دهیم.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اراده همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روز افزون روابط دو کشور است و این را در مقام عمل بارها به اثبات رسانده است.
در این دیدار نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی عراق بالاتفاق ضمن مردود دانستن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران همبستگی خود را با ملت ایران در مقابله با تحریم‌ها اعلام کردند.
اهتمام جدی در توسعه همکاری‌های تهران – بغداد در دیدار رئیس مجلس عراق
رئیس جمهور در دیدار «محمد الحلبوسی» رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس عراق،با اشاره به ضرورت تعامل پارلمان‌‌های ایران و عراق در راستای توسعه و تقویت همه جانبه مناسبات و همکاری‌های دو کشور، گفت: خوشبختانه امروز اراده قوی و اهتمام جدی میان همه مسئولان ایرانی و عراقی برای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های تهران – بغداد وجود دارد.
دکتر روحانی با اشاره به روابط حسنه و رو به گسترش ایران و عراق در زمینه‌های گوناگون، اظهار داشت: پارلمان‌های ایران و عراق، نقش بسیار حائز اهمیتی در توسعه همه جانبه روابط دو ملت و دو کشور دارند و بزرگترین حامی روابط دولت‌ها هستند.
رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دو دولت برای ارائه تسهیلات در راستای ارتباط بیش از پیش تجار و فعالان اقتصادی ایران و عراق، گفت: باید برای گسترش همکاری‌های بانکی دو کشور تلاش کنیم.
دکتر روحانی افزود: ایجاد بازارچه‌های مرزی در مرزهای مشترک دو کشور می‌تواند موجب تقویت روابط و همکاری‌های ایران و عراق شود.
محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عراق را بسیار مهم و نقطه عطفی در روابط رو به توسعه دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان شاهد عرصه جدیدی در روابط و همکاری‌های ایران و عراق بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری باشیم.
رئیس مجلس عراق تاکید کرد: پارلمان و همه گروه‌های سیاسی عراق از رویکرد دولت این کشور برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با دیگر کشورها بویژه جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و از توافقات دو کشور حمایت خواهد کرد.
دیداربا رئیس جریان حکمت وطنی عراق
رئیس جمهور در دیدار با سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق با بیان اینکه ایران و عراق نقش مهم و تاثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند، گفت: باید متناسب با شرایط، آرمان‌ها و اهداف دو ملت و دو کشور برنامه‌ریزی کرده و در راستای توسعه همه جانبه همکاری‌ها و مناسبات تهران – بغداد گام برداریم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز منطقه و جهان به واسطه توسعه علم، فناوری و ارتباطات شاهد تحولات گسترده‌ای است، خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا به وظایف خود در برابر ملت‌های دو کشور به خوبی عمل کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همچون گذشته در راستای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفتگوها و تعاملات میان کشورهای منطقه گام بردارد.
سید عمار حکیم نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق، گفت: امروز عراق توانسته است از چالش‌های بزرگ عبور کند و در مسیر بازسازی و توسعه قرار بگیرد و مطمئناً توسعه بیش از پیش روابط و همکاری‌ها با ایران می‌تواند در تسریع این روند، موثر باشد.
رئیس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به ضرورت تلاش در راستای حفظ وحدت و انسجام گروه‌های مختلف در عراق، گفت: وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم.
در دیدار مشاور امنیت ملی عراق مطرح شد:
نقش مهم حشدالشعبی در ثبات و همبستگی ملی عراق
رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه امروز اراده دو ملت و دو دولت بر توسعه همه جانبه روابط ایران و عراق است بر ضرورت تلاش همه مسئولان در این راستا تاکید کرد.
دکتر روحانی با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، گفت: مبارزه با تروریست‌ها در عراق با مجاهدت‌های مردم عراق به دست آمد و افتخاری برای مسلمانان و جهان اسلام بود.
رئیس جمهور حضور و فتاوای علمای بزرگ در ایران و عراق در مسیر مبارزه با تروریسم و علیه استعمار به نفع ملت‌های منطقه را مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: حشدالشعبی، جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته و دارد.
دکتر روحانی اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در عراق را بهترین نماد از عشق دو ملت به اهل‌بیت(ع) دانست و اظهار امیدواری کرد تا اهداف دو ملت در راستای صلح و توسعه منطقه محقق شود.
فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عراق را مهم و در راستای منافع دو ملت دانست و گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها میان ایران و عراق زمینه‌ساز تحولات بزرگ در منطقه خواهد بود.
رئیس حشد الشعبی، اظهار داشت: گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی دو کشور پشتوانه مهم و بزرگی برای نزدیکی بیش از پیش دو ملت و توسعه دو کشور خواهد بود.
فالح الفیاض تاکید کرد که عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند.
در دیدار حیدر العبادی عنوان شد:
نقش تاثیرگذاری ایران و عراق در منطقه
دکتر روحانی در دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، با بیان اینکه ایران و عراق در کنار دیگر کشورهای منطقه مانند ترکیه نقش تاثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند، خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا علاوه بر روابط دوجانبه، همکاری‌های چندجانبه در زمینه‌های گوناگون مانند ترانزیت، راه‌آهن و مبارزه با تروریسم را میان کشورهای منطقه گسترش دهیم.
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از نشاط و فعالیت مسئولان عراقی، در روند توسعه این کشور و توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، ‌گفت: خوشبختانه روابط دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق، همواره روند مثبتی داشته و مسئولان دو کشور مسیر توسعه روزافزون مناسبات را به خوبی دنبال کرده‌اند.
دکتر روحانی اظهار داشت: امروز باید با گسترش ارتباطات میان فعالان سیاسی و احزاب و روابط علمی میان دانشگاه‌های دو کشور و توسعه روابط دو ملت در جهت گسترش بیش از پیش همکاری‌های تهران – بغداد در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی و آموزش‌های عالی مشترک تلاش کنیم.
حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق نیز در این دیدار با مهم توصیف کردن سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، گفت: دو کشور در سال‌های گذشته روابط و همکاری‌های بسیار نزدیکی بویژه در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌اند و امروز باید تلاش کنیم تا مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری بیش از پیش گسترش یافته و استمرار داشته باشد.
نخست وزیر سابق عراق افزود: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند.
دیدار دکتر روحانی با نوری المالکی
رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار «نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی دعوت عراق اظهار داشت: مناسبات برادرانه و دوستانه دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق در طول سال‌های گذشته با تلاش مسئولان دو طرف به خوبی حفظ شده و روبه توسعه است.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه همواره روابط خوبی میان ایران و عراق بوده است، گفت: افراد برجسته و سیاسیون عراق در هر مسئولیتی نقش مهمی در توسعه، امنیت و ثبات این کشور و روابط دوجانبه تهران- بغداد ایفا می‌کنند.
رئیس جمهور با تجلیل از مواضع پارلمان و دولت‌های گذشته عراق در زمینه روابط و همکاری‌های فی مابین، اظهار داشت: مصمم به توسعه روابط و همکاری‌ها با عراق بر مبنای منافع مشترک هستیم.
«نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق نیز در این دیدار، سفر دکتر روحانی به عراق را سفری مهم و تاریخی در مناسبات دو‌کشور دانست و با تاکید بر حمایت همه احزاب و گروههای سیاسی عراق از توسعه روابط با ایران گفت: ایران و عراق ‌می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش دهند.
صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی رایگان می‌شود
رئیس جمهور در پایان امضای 5 سند همکاری میان تهران و بغداد اعلام کرد که دو کشور توافق کرده‌اند صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی رایگان شود.
دکتر روحانی در یک نشست خبری با نخست‌وزیر عراق در بغداد، ضمن قدردانی از دولت و ملت عراق بخاطر پذیرایی‌های گرم از هیات ایرانی گفت که در جریان مذاکرات فشرده با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، گام‌های خوبی در راستای منافع دو ملت برداشته شده است.
دکتر روحانی اظهارداشت: در مذاکرات با نخست‌وزیر عراق توافق شد که روابط مردم با یکدیگر بیش از پیش تسهیل شود و در همین راستا ایران اعلام می‌کند که برای ویزا مبلغی را دریافت نمی‌کند و طرف عراقی هم بعد از این اعلام، اعلام می‌کند که این کشور هم مبلغی را دریافت نخواهد کرد.
رئیس جمهور افزود: طرف عراقی در شرایط فعلی ترجیح می‌دهد روند صدور ویزا اجرا شود اما مبلغی برای ویزا دریافت نشود که این حرکت گامی در روند تسهیل روابط دو ملت است.
دکتر روحانی توسعه همکاری‌های تجاری را یکی دیگر از محورهای گفت‌و‌گو عنوان کرد و اظهارداشت: توافق کردیم که راجع به مسائل مربوط به تعرفه ترجیحی، دو طرف مذاکرات خودشان را ادامه داده و لیست مورد نظر را ارائه دهند تا برای تسهیل تجارت میان دو کشور نیز قدم‌های لازم برداشته شود.
رئیس جمهور گفت: موضوع سوم مورد بحث این بود که بتوانیم در زمینه استاندارد، توافقاتی با هم انجام دهیم که تبادل کالا در زمینه مصنوعات، کشاورزی و دارو، با تسهیلات بیشتری انجام بگیرد.
دکتر روحانی با بیان اینکه عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره آغاز می‌شود، افزود: با توجه به اتصال شبکه راه آهن ایران به خطوط آهن پاکستان، افغانستان،‌ترکمنستان، قزاقستان، ‌آذربایجان و ترکیه، امیدواریم در آینده بتوانیم راه‌آهن بین دو کشور را نیز به هم متصل کنیم که این کار با عملیات اجرایی 35 کیلومتر خط آهن بین شلمچه و بصره انجام می‌گیرد. امروز توافقات لازم برای این کار انجام گرفت و امیدواریم هر چه سریع‌تر این گام مهم در راستای تقویت روابط بین دو ملت و حمل کالا، برداشته شود.
رئیس جمهور مساله محیط‌زیست را یکی دیگر از محورهای گفت‌و‌گو با طرف عراقی برشمرد و افزود: در زمینه مسائل زیست محیطی تفاهماتی که داریم باید سریع‌تر اجرایی شود تا بتوانیم راجع به مساله گرد و غبار هم بین دو کشور و هم با سایر کشورهای منطقه، همکاری کنیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه دو کشور در زمینه انرژی همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند، اظهارداشت: ایران برق و گاز مورد نیاز عراق را تامین می‌کند و ما اعلام کردیم که برای صدور برق بیشتر آمادگی داریم و همچنین در زمینه نفت می‌توانیم تسهیلات لازم را برای توافقات بین دو کشور داشته باشیم.
رئیس جمهور افزود: در زمینه مسائل بانکی که یکی از مسائل مهم بین دو کشور است، بر اجرای سریع‌تر توافقاتی تاکید کردیم که بین دو بانک مرکزی انجام گرفته بود. همچنین در زمینه بانک‌های تجاری که می‌توانند با هم رابطه داشته باشند، توافق کردیم که گام‌های لازم را برداریم.
دکتر روحانی گفت: در زمینه روابط دریایی و تسهیلات لازم با هم توافق کردیم و امیدواریم آبادان، خرمشهر و بصره استفاده بهتری از رودخانه مرزی داشته باشند و بتوانیم به اهدافی که مورد نظر دو ملت است و همواره علاقمند به توسعه روابط دو کشور هستند، دست یابیم و شاهد آبادانی بیشتر در بصره، ناصریه، العماره و همچنین آبادان و خرمشهر باشیم.
رئیس جمهور به توافق دو کشور در حوزه همکاری‌های علمی اشاره کرد و گفت: به آقای نخست‌وزیر اعلام کردم که در زمینه نانو تکنولوژی، برخی از آزمایشگاه‌ها را تقدیم می‌کنیم به یک دانشگاه که آنها اعلام کنند و همچنین در زمینه مسائل فناوری‌های نو می‌توانیم همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.ما همچنین اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم تجهیزات دانشگاه‌هایی که مورد نظر آنهاست، تامین و روابط علمی و فناورانه بین دو کشور را توسعه دهیم.
دکتر روحانی افزود: همچنین علاقمند به توسعه روابط امنیتی میان دو کشور هستیم. ما در سال‌های اخیر همیشه به یکدیگر یاری و کمک کرده ایم. ایران افتخار می‌کند که به کشورهای منطقه از جمله عراق از روز اول اعمال تروریستی داعش، حضور پیدا کرد و به ملت و ارتش عراق کمک‌های لازم از جمله مستشاری را انجام داد و امروز هم آماده است که این کمک‌ها را تا ریشه‌کن شدن کامل تروریسم در منطقه ادامه دهد.
رئیس جمهور نظرات دو کشور را در مسائل و موضوعات منطقه‌ای بسیار به یکدیگر نزدیک خواند و افزود: امیدواریم رابطه نزدیک و بسیار صمیمانه بین دولت و ملت ایران و دولت و ملت عزیز عراق موجب شود که ما بتوانیم امنیت و ثبات بیشتری را در منطقه داشته باشیم.
دکتر روحانی اظهارداشت: در زمینه مسائل خدمات فنی و مهندسی، قدم‌های خوبی در گذشته داشتیم و امروز داریم و امیدواریم که با اقداماتی که در زمینه بانکی و مالی انجام می‌گیرد، این همکاری‌ها در حوزه خدمات فنی و مهندسی بتواند بیش از پیش ادامه پیدا کند و ما آماده‌ایم در بازسازی عراق از همه توان و امکانات‌مان استفاده کنیم.
نخست وزیر عراق نیز در این نشست با ابراز خرسندی از اینکه میزبان رئیس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این سفر، از نگاه ما، سفری بسیار مهم و تاریخی است که هدف آن سرآغازی متفاوت از گذشته برای توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت باشد.
عادل عبدالمهدی با بیان اینکه ایران و عراق دو کشور همسایه و به حکم این همسایگی و روابطی که دیرپاتر از روابط بین هر دو کشور دیگری است، نباید به سطح فعلی روابط بین دو کشور بسنده کنند، تصریح کرد: عراق به دنبال توسعه بیشتر روابط در تمام زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات در عمده حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، فناوری بسیار ثمربخش و موفقیت آمیز بود، گفت: توافقاتی در عمده این حوزه‌ها حاصل شد. در زمینه ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور همینطور در زمینه صدور روادید برای کاهش هزینه‌های مالی شهروندان توافق کردیم. توافقاتی در زمینه نفت و حمل و نقل و مرتبط کردن راه‌آهن بین دو کشور، در زمینه صنعت و بهداشت داشتیم. همچنین بر اهمیت تبادل تجاری بین دو کشور تاکید کردیم.
نخست وزیر عراق با بیان اینکه "ما روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران داریم"، افزود: دو طرف با هم همکاری داریم و کاملاً شرایط یکدیگر را درک می‌کنیم و می‌دانیم چگونه باید یکدیگر را یاری کنیم.
عبدالمهدی اظهارداشت: عراق پیروزمندانه از جنگ علیه داعش خارج شد و حقیقتاً ایران نقش مهمی در ایستادن در برابر این اندیشه‌های خطرناک تکفیری داشت. ایران از روز اول تا پایان در کنار ما بود و دست یاری را به سمت عراق دراز کرده بود. همکاری‌های بسیار زیادی داشت و این همکاری‌ها نقش بسزایی در شکست داعش و تحقق پیروزی نهایی بر این جریان خطرناک داشت.
وی تصریح کرد: همکاری‌های دو کشور در بهترین شرایط است و ما درحال پیش رفتن برای تقویت روابط امنیتی بین دو کشور هستیم و همینطور در زمینه فراهم آوردن شرایطی برای مردم کشور که حقیقتاً زندگی خوبی را داشته باشند.
نخست وزیر عراق افزود: ما تصمیم داریم نقش مهم و سازنده‌ای را در منطقه و جهان داشته باشیم. علاقمند هستیم این روابط را به نحوی توسعه دهیم که فضای کلی منطقه را بهبود ببخشد و پایانی برای دوره‌های جنگ و محاصره و تحریم ایجاد کند تا ملت‌های منطقه ما، از رفاه برخوردار بشوند و زندگی بهتری را بدون دخالت‌های خارجی از سمت هر طرفی تجربه کنند.
وی تاکید کرد: ما خواهان بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم و دست دوستی و برادری را به سمت ایران همسایه عزیزمان دراز می‌کنیم.
نشست هیات‌های عالی رتبه ایران و عراق
رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و عراق با اشاره به روابط و همکاری‌های برادرانه و روبه گسترش ایران و عراق، تاکید کرد: مسئولان دو کشور باید برای توسعه، تعمیق و تحکیم بیش از پیش مناسبات همه جانبه تهران- بغداد تلاش کنند.
دکتر روحانی، گفت: روابط ایران و عراق ریشه در تاریخ داشته و همواره دوستانه و برادرانه بوده و ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران در روزهای سخت در کنار ملت برادر خود عراق بوده و از هیچ کمکی دریغ نکرده است، اظهار داشت: ثبات و امنیت عراق را در راستای توسعه ثبات و امنیت ایران می‌دانیم.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امنیت و توسعه منطقه بدون ثبات و توسعه ایران و عراق امکان‌پذیر نیست، گفت: در شرایطی که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و خلاف موازین شورای امنیت علیه ملت ایران به دنبال اعمال فشار و فاصله انداختن میان کشورهای دوست است، باید با توسعه، استحکام و تعمیق روابط همه جانبه در برابر آنها بایستیم.
رئیس جمهور مذاکرات مسئولان و هیات‌های عالیرتبه ایران و عراق را مثبت و در راستای توسعه هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های فیمابین برشمرد و افزود: خوشبختانه امروز همه مسئولان ایرانی و عراقی اراده مستحکم و کامل برای توسعه همه جانبه مناسبات تهران – بغداد دارند.
دکتر روحانی ایجاد تسهیل در روابط مردم و تجار دو کشور و رفت و آمد آنان را در تعمیق مناسبات حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ایران و عراق می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف علمی و فرهنگی، دانشگاهی، نانو و بیوتکنولوژی، فناوری، گسترش داده و در این راستا آماده انتقال تجربیات و همکاری در زمینه مبادلات دانشجویی و علمی با عراق هستیم.
رئیس جمهور همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت را در گسترش روابط تجاری و اقتصادی مهم دانست و گفت: اتصال راه‌آهن عراق به راه‌آهن ایران که به واسطه کریدور شمال – جنوب به آسیای میانه و کشورهای آسیای شرقی متصل است، تاثیر بزرگی در روابط تجاری و اقتصادی منطقه خواهد داشت.
رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش انرژی آماده افزایش صادرات برق و گاز به عراق هستیم، خاطر نشان کرد: مسئولان دو کشور باید برای تسریع در اجرای توافقات در زمینه حفظ محیط‌زیست و مقابله با گرد و غبار تلاش کنند.
دکتر روحانی گسترش روابط بانکی دو کشور و استفاده از پول‌های ملی در مبادلات تجاری را در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق حائز اهمیت برشمرد.
رئیس جمهور احیاء اروند رود را برای دو ملت ضروری و مهم دانست و اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان همکاری‌های مشترکی در راستای بهره‌برداری از این رود برای منافع دو ملت ایجاد شود.
دکتر روحانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌ها در زمینه امنیت و ثبات منطقه و مبارزه کامل و نهایی با تروریسم، گفت: دولت و ملت ایران همانند روزهای سخت و دشوار مبارزه مردم عراق در برابر تروریسم داعش، در دوران بازسازی نیز در کنار دولت و ملت این کشور خواهد بود.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست با بیان اینکه ایران و عراق روابط گسترده‌ای در طول تاریخ داشته و از فرهنگ مشترکی برخوردارند، گفت: ما همواره منافع مشترکی داشته‌ایم و امروز نیز احساس می‌کنیم روابط فیمابین ایران و عراق روز به روز گسترده‌تر و قوی‌تر از گذشته می‌شود.
نخست‌وزیر عراق توسعه مناسبات و همکاری‌ها را با جمهوری اسلامی ایران برای دولت و ملت عراق حائز اهمیت دانست و گفت: نسبت به گسترش، تعمیق و تحکیم همه جانبه مناسبات با ایران مصمم هستیم.
وی با بیان اینکه پیشرفت ایران و عراق در راستای هم قرار دارد، گفت: باید منطقه را به عرصه همکاری و دوستی کشورهای دوست و همسایه تبدیل کنیم و نباید اجازه دهیم بیگانگان با اختلاف‌افکنی ما را از یکدیگر دور کنند.
نخست وزیر عراق با تجلیل از حمایت‌های دولت و ملت ایران در مبارزه مردم عراق با تروریسم داعش، گفت: امروز فضای مناسبی برای بازسازی و مشارکت بخش خصوصی ایران در پروژه‌های عراق فراهم است که از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در عراق استقبال می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
درخواست 50 دیپلمات و ژنرال سابق آمریکایی از ترامپ برای بازگشت به برجام برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و اروپا بر سر کانال مالی اروپا در تهران وزیر اقتصاد: سیاست ارز 4200 تومانی نتیجه نداد مجلس با امکان عزل نمایندگان مخالفت کرد واریز اولین قسط مطالبات ایران از عراق به حساب بانک مرکزی راهکاری برای تحکیم امنیت منطقه ایران و عراق در یک بیانیه مشترک تاکید کردند: عزم راسخ برای اجرای عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق واکنش وزارت خارجه به اقدام انگلیس در اعطای«حمایت دیپلماتیک»به شهروند ایرانی دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد: عرضه روزانه 2000 تن مرغ و گوشت در بازار خطوط درون شهری متروی تهران، پنجشنبه آخر سال رایگان است انصراف بوتفلیقه از حضور در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر انتخابات به تعویق افتاد ینی‌شفق: آمریکا به 140 داعشی هویت وگذرنامه جدید داد گردنم برای تسلیم شدن به مجازات از مو نازک تر است! دادستان تهران: متهم پرونده پتروشیمی سال 91 فرار کرده است می ترسانید یا می‌ترسید؟ وزیربهداشت: طرح تحول سلامت با قدرت ادامه می‌یابد