توافقات مهم در بغداد

گروه سیاسی: حسن روحانی در جریان دومین روز از سفر خود به عراق ضمن ملاقات با برخی مسؤولان ارشد و شخصیت‌های سیاسی این کشور، با نخبگان عراقی هم دیدار و بر نزدیکی و روابط خوب دولت و ملت 2 کشور تاکید کرد.
به گزارش «وطن امروز»، سفر 3 روزه رئیس‌جمهور ایران به عراق همانطور که انتظار می‌رفت، با بازتاب گسترده رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مواجه شد. روحانی که طی 5 سال گذشته و به واسطه تمرکز بیش از اندازه سیاست خارجی دولتش  بر کشورهای غربی و کم‌توجهی به کشورهای منطقه و همسایه ایران همواره مورد انتقاد کارشناسان واقع شده بود، به نظر می‌رسد تصمیم گرفته با سفری 3 روزه و پرفشار بخشی از این خلأ را جبران کند.
روحانی در جریان این سفر که از روز دوشنبه شروع شد، در روز نخست با برهم صالح و عادل عبدالمهدی، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق دیدار کرده بود اما برنامه‌های روز دوم او بیشتر به ملاقات با شخصیت‌های سیاسی برجسته و همچنین دیدار با نخبگان عراقی اختصاص یافت. حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب اسلامی الدعوه عراق و سیدعمار حکیم رئیس جریان حکمت وطنی عراق از جمله شخصیت‌هایی بودند که دیروز با رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. علاوه بر این، روحانی روز گذشته با مشاور امنیت ملی عراق و رئیس حشدالشعبی  نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. سخنرانی در جمع رهبران ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و سران عشایر عراق دیگر برنامه رئیس‌جمهور در دومین روز سفر به عراق بود. نکته جالب توجه درباره این سفر، خشم و عصبانیت شدید مقامات آمریکایی بود به گونه‌ای که برخی از آنها این ناراحتی را به زبان آورده و ادعاهای بی‌اساسی را پیرامون ایران و عراق مطرح کردند. در همین راستا «برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در واکنشی خشم‌آلود به سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به عراق، مدعی شد جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند! وی که با شبکه عرب‌زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند... اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست». دولت آمریکا از ماه‌ها پیش عراق را برای کاهش روابط تجاری و سیاسی با ایران تحت فشار قرار داده بود. واشنگتن همچنین تلاش زیادی کرده تا بغداد را از واردات انرژی از ایران بازدارد اما مقام‌های عراقی این خواسته آمریکا را رد کرده‌اند.
پیشنهاد مبادلات تجاری 2 کشور با پول ملی


حضور و سخنرانی در جمع نخبگان عراقی در بغداد نخستین برنامه دیروز رئیس‌جمهور در عراق بود. حسن روحانی در سخنان خود در جمع نخبگان عراقی اظهار داشت: در مذاکرات در خصوص همه مباحث مهمی که مورد نظر 2 دولت در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بود، گفت‌وگو شد و به توافقات خوبی دست یافتیم. رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از اینکه در همه شرایط پیچیده و سخت منطقه، ملت‌های ایران و عراق پیوسته در کنار هم بوده‌اند، افزود: در جریان مبارزه با داعش، جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم عراق بود.
روحانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه به همه جهانیان نشان دادند که حامی اصلی تروریست‌ها خود استکبار جهانی است، افزود: کاملا آشکار بود که این تروریست‌ها از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند و نفت و آثار باستانی غارت شده منطقه را چگونه و در چه بازارهایی به فروش می‌رسانند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما همچنین اجازه ندادیم قدرت‌های سلطه‌گر بتوانند خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، این قدرت‌های غربی هیچ نقشی نداشتند و تنها با هواپیماها و بالگردهای خودشان عملیات نمایشی انجام دادند و قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود. وی با تبریک این پیروزی بر تروریست‌ها به ملت و دولت عراق، افزود: البته مساله تروریسم هنوز تمام نشده و ممکن است تروریست‌ها به اشکال مختلف برای مردم منطقه مشکل ایجاد کنند، چرا که آمریکایی‌ها خواب دیگری را برای منطقه دیده‌اند و در حال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند. روحانی افزود: ما خواهان عراقی در کنار ایران و ایرانی در کنار عراق هستیم و می‌خواهیم در کنار هم سازنده یک قدرت بزرگ در منطقه باشیم، البته نه علیه کشور دیگر، بلکه می‌خواهیم با وحدت و اتحاد، دیگر کشورهای دوست در منطقه را جذب و جلب کنیم و این دو قدرت هر چه سریع‌تر تبدیل به سه، چهار و پنج قدرت در کنار یکدیگر شوند.
روحانی افزود: ما همچنین تصمیم گرفتیم خطوط راه‌آهن 2 کشور به یکدیگر متصل شود، روابط تجاری را تسهیل و پول ویزا را حذف ‌کنیم و دولت عراق هم اعلام خواهد کرد که این کار را انجام می‌دهد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که می‌توانیم مبادلات تجاری را با پول ملی و بدون نیاز به ارز خارجی انجام دهیم، گفت: ما علاقه‌مندیم که ویزا برداشته شود و به راحتی ملت‌ها با هم رفت و آمد کنند اما دولت عراق در این مرحله معتقد بود مبلغ ویزا در مرحله نخست برداشته شود و در مرحله بعدی ویزا حذف شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این دیدار چند تن از رهبران ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و سران عشایر عراق نظرات خود را درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای مطرح کردند.  قدردانی از کمک‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی به عراق در جنگ با داعش و تاکید بر ضرورت گسترش روابط همه‌جانبه از مهم‌ترین محورهای سخنان این شخصیت‌ها بود.
ملاقات با شخصیت‌های سیاسی مطرح عراق
رئیس‌جمهور در ادامه دومین روز سفر خود به عراق با 2 نخست‌وزیر پیشین این کشور، رئیس حشدالشعبی و همچنین رئیس جریان حکمت وطنی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.  روحانی در دیدار نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی الدعوه عراق، با بیان اینکه همواره روابط خوبی میان ایران و عراق بوده است، گفت: افراد برجسته و سیاسیون عراق در هر مسؤولیتی نقش مهمی در توسعه، امنیت و ثبات این کشور و روابط دوجانبه تهران- بغداد ایفا می‌کنند. نوری المالکی نیز در این دیدار، سفر روحانی به عراق را سفری مهم و تاریخی در مناسبات 2 کشور دانست و با تاکید بر حمایت همه احزاب و گروه‌های سیاسی عراق از توسعه روابط با ایران، گفت: ایران و عراق ‌می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش دهند. روحانی همچنین در دیدار با حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق، با ابراز خرسندی از نشاط و فعالیت مسؤولان عراقی در روند توسعه این کشور و توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، ‌گفت: خوشبختانه روابط دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق، همواره روند مثبتی داشته و مسؤولان 2 کشور مسیر توسعه روزافزون مناسبات را بخوبی دنبال کرده‌اند. حیدر العبادی نیز در این دیدار با مهم توصیف کردن سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، گفت: 2 کشور در سال‌های گذشته روابط و همکاری‌های بسیار نزدیکی بویژه در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌اند و امروز باید تلاش کنیم مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری بیش از پیش گسترش یافته و استمرار داشته باشد. نخست‌وزیر سابق عراق افزود: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند. فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق دیگر شخصیت عراقی بود که روحانی دیروز با او دیدار کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، گفت: حشدالشعبی، جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته و دارد. فالح الفیاض نیز در این دیدار تأکید کرد: عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند. روحانی همچنین در دیدار با سیدعمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همچون گذشته در راستای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفت‌وگوها و تعاملات میان کشورهای منطقه گام بردارد.
سیدعمار حکیم نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق، گفت: وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم.
  روحانی امروز با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند
یک عضو شورای نجف اعلام کرد رئیس‌جمهور ایران صبح امروز (چهارشنبه) عازم نجف می‌شود و با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند.
جواد الغزالی، عضو کمیسیون امنیتی شورای نجف در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر رسمی خود به عراق صبح روز چهارشنبه عازم نجف می‌شود. وی افزود: طبق برنامه‌ای که دریافت کردیم حسن روحانی در سفرش به نجف ضمن زیارت حرم مطهر حضرت امام علی علیه‌السلام با مراجع دینی از جمله آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه دیدار می‌کند.گفتنی است روحانی بعدازظهر دیروز در ادامه برنامه سفر به کشور عراق با استقبال استاندار کربلا وارد این شهر شد و به زیارت حرمین شریفین امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) مشرف شد.