هزینه فساد را بالا ببرید


گروه سیاسی: رئيس قوه قضاييه به مسئله فساد اشاره کرد و گفت: امروز مسئله مبارزه با فساد، خواست جدي و عمومي‌مردم است و بخش‌هاي نظارتي قوه قضاييه موظفند ساز و کارهايي را در نظر بگيرند که سلامت دستگاه قضايي تضمين شود.

به گزارش ميزان، آيت ا... سيد ابراهيم رئيسي در جلسه با روساي کل دادگستري‌ها و دادستان‌ها با بيان اينکه در برخورد با فساد خط قرمزي وجود ندارد، گفت: تنها خط قرمز در اين خصوص، بي‌استناد سخن گفتن و بي‌استناد عمل کردن، است. من در دوره رياست سازمان بازرسي کل کشور نيز تأکيد داشتم که در پيگيري و نظارت بر عملکرد سازمان‌ها هيچ جا تابلو ورود ممنوع وجود ندارد؛ فقط نبايد حرف يا عمل ما غيرمستند باشد، چرا که ما در جايگاه قضاوت قرار داريم و بايد کاملاً مستند سخن بگوييم و عمل کنيم.

وي افزود: مبارزه با فساد يک کار بخشنامه‌اي نيست و مردم بايد عزم راسخ مديران و دستگاه‌هاي کشور را در عمل ببينند و همه متوجه شوند که در اين کشور بويژه در دستگاه اداري، ارتکاب فساد هزينه دارد، بنابراين بايد هزينه فساد را بالا برد.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به برنامه دشمن براي نا اميد کردن مردم از طريق ناکارآمد نشان دادن نظام، افزود: امروز مهمترين مؤلفه امنيت ملي، اعتماد مردم به نظام است. هر چه اعتماد عمومي‌افزايش يابد، امنيت ملي بيشتر خواهد شد و ما مسئولان قضايي، دادستانها، قضات و محاکم در افزايش اعتماد مردم سهم و نقش مؤثر داريم.

وي با بيان اينکه برنامه‌هاي قضايي بايد از «جزميت علمي، عزم عملي و حزم و دور انديشي» برخوردار باشد، گفت: تحول مطلقاً به معناي اقدامات زودگذر، دل خوش‌کُنَک و اکتفا به آمار و ارقام نيست. همچنين تحول به اين معنا نيست که متني ابلاغ و بخشنامه شود و آقايان هم بنويسند: "بسمه تعالي- ملاحظه گرديد؛ به نظر همکاران برسد." بلکه همه بويژه مديران بايد با تمام وجود به ميدان بيايند.

آيت ا... رئيسي، مردمي‌بودن و توجه به خواست مردم را اصل ديگري در دوره جديد قوه قضائيه برشمرد و گفت: ارتباط با مردم، شنيدن خواست آنها، و تبيين مسائل براي آنها لازم است و اگر حکمي‌صادر و يا اقدامي‌انجام مي‌شود، بايد درباره آن با مردم صحبت کنيم.

وي افزود: قشرهاي مختلفي از مردم هستند که آماده‌اند اين سخنان را بشنوند و اگر قانع شوند، خود به يک نيروي کارآمد و در ميدان براي دفاع از قوه قضاييه تبديل مي‌شوند.

رئيس قوه قضاييه با تأکيد بر اينکه قطع ارتباط با مردم به هيچ وجه پذيرفته نيست، به ارتباطات مردمي‌خود در مقاطع مختلف مسئوليت اشاره کرد و گفت: حتي ممکن است برخي خواست‌هاي مردم قابل تحقق نباشد، اما نفس ارتباط و بيان مسائل براي مردم، موضوعيت دارد.

وي با تشکر از زحمات سخنگوي قوه قضاييه گفت: کار سخنگويي کار لازمي‌است؛ اما کافي نيست و در تبيين مسائل قضايي نبايد به اين نشستها اکتفا شود. البته اين به معناي آن نيست که مسئولان قضايي مدام سخنراني کنند، بلکه بايد با اقدامات هنرمندانه، مباني تصميم‌ها و اقدام‌هاي قضايي را براي مردم تشريح کرد و در عين عمل به مرّ قانون و قاطعيت در اجراي آن، به سؤالهاي مردم، پاسخ‌هاي روشن و قانع‌کننده داد.

«حمايت از قضات شجاع و نفوذآفرين» بخش ديگري از سخنان رئيس قوه قضائيه بود. وي در اين زمينه گفت: حتماً بايد از قاضي عزت آفرين و مقتدر که در برابر نفوذ مي‌ايستد و هيچگونه جناح سياسي، خط و خط بازي و روابط ناسالم بر او تأثير ندارد، و تحت هيچ شرايطي حق و عدل را زير پا نمي‌گذارد، حمايت کرد، چرا که حمايت از اينگونه قضات که تعداد آنها نيز کم نيست، حمايت از کل دستگاه قضايي است.

آيت ا... رئيسي گفت: قوه قضائيه بايد با دستگاههايي که در ميدان مبارزه هستند، مساعدت و همکاري کند و جلساتي که در اين زمينه در استان‌ها برگزار مي‌شده است ادامه يابد.

آيت ا... رئيسي با اشاره به حضور رئيس و يا نمايندگان قوه قضائيه در مجامع تصميم‌ساز و تصميم‌گير نظام نيز گفت: قانونگذار با يک هدف مشخص به مسئولان قضايي در شوراهاي مختلف عضويت داده است و حضور قوه قضائيه در اين مجامع، نمايشي نيست بلکه بايد يک حضور کاملاً مؤثر، جدي، برخوردار از عقبه و عمق کارشناسي و به نفع مردم باشد.

وي از رؤساي کل دادگستري‌ها و دادستان‌هاي مراکز استان‌ها خواست ترتيبي اتخاذ کنند تا آن دسته از مشکلاتي که مردم حل آنها را به دست قوه قضاييه مي‌بينند، درخود استان کارشناسي شده و نتيجه بررسي‌ها از باب مسئله شناسي به مرکز منتقل، و در يک کارگروه بررسي و براي آنها راه حل پيدا شود.

آيت ا... رئيسي خاطرنشان کرد: در قضيه بازداشتها بايد از ابتدا با حساسيت و دقت برخورد شود و اينگونه نباشد که افرادي بازداشت شوند و بعد مشخص شود، نبايد بازداشت مي‌شدند.

رئيس قوه قضاييه تعيين تکليف پرونده‌هاي معوقه را مورد تأکيد قرار داد و افزود: تعيين زمان دور براي رسيدگي به پرونده‌هاي مردم قابل قبول نيست و اين مسئله بايد اصلاح شود، بنابراين رؤساي کل دادگستري‌ها و دادستان‌ها بايد با برنامه مشخص، وقت‌هاي رسيدگي را کوتاه‌تر کنند