ارز چند نرخی، بستر فساد


گروه تجارت: رئيس اتاق بازرگاني تهران با برشمردن ۴ نرخ براي ارز در شرايط کنوني اقتصاد گفت: زمزمه اختصاص ۳۰ هزار ميليارد تومان براي توليد يک ميليون خودروي ارزان به گوش مي‌رسد که جاي سوال دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر، مسعود خوانساري در اخرين نشست هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني دوره هشتم با اشاره به تصميم مجلس مبني بر اختصاص ۱۴ ميليارد ارز به کالاهاي اساسي گفت انتظار مي‌رود دولت مديريت قيمت ارز را به نحوي انجام دهد که واقعيت‌هاي بازار در نظر گرفته شود ضمن اينکه يارانه نقدي نيز به دهک‌هايي اختصاص يابد که مستحق آن باشند پس بايد در مجموع شرايطي را فراهم کرد که اقتصاد سالم‌تر باشد.

رئيس اتاق بازرگاني تهران افزود: هم اکنون اقتصاد ايران گرفتار ارز چند نرخي است و متأسفانه همين موضوع منجر به شکل‌گيري رانت و فساد شده است. به نحوي که هم اکنون ارز نيما، سنا، بازار آزاد و ارز دولتي يا همان ۴۲۰۰ توماني باعث ايجاد رانت و فساد شده و اقتصاد را دچار مشکل کرده است.

وي تصريح کرد: از دولت و بانک مرکزي تقاضا داريم هر چه سريع‌تر تک نرخي کردن ارز را انجام داده و شرايط رانت و فساد را از بين ببرند.

به گفته خوانساري دولت بايد هرچه سريع‌تر در مورد حامل‌هاي انرژي و بنزين تصميم‌گيري کرده و از هدررفت منابع کشور جلوگيري نمايد.

رئيس اتاق بازرگاني تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تصميم دولت مبني بر ادغام پنج بانک در بانک سپه خاطرنشان کرد: دولت بايد درباره تراز نامه اين بانک‌ها شفاف سازي کند و اگر قرار است ضرر و زيان آنها را در اين ادغام جبران کند کاملاً مشخص نمايند که از چه منبعي اين هزينه را پرداخت خواهد کرد. چراکه ادغام بانک‌ها نبايد همچون ساماندهي مؤسسات اعتباري غيرمجاز و صندوق‌هاي قرض الحسنه از جيب دولت پرداخت شود. وي از زمزمه اختصاص ۳۰ هزار ميليارد تومان به خودروسازان با تصميم دولت خبر داد و گفت: دولت قرار است ۳۰ هزار ميلياردتومان به خودروسازان بدهد تا يک ميليون خودرو ارزان توليد کنند؛ اما اين جاي سوال وجود دارد که بر چه مبنايي قرار است اين منبع مالي تخصيص داده شود. خوانساري در بخش ديگري از سخنان خود سال ۹۷ را سالي سخت براي اقتصاد ايران دانست و خاطرنشان کرد: عليرغم اين سال سخت اما فعالان اقتصادي نشان دادند که سرنوشت و آينده اقتصاد برايشان مهم است و بر روي آن حساس هستند. ضمن اينکه حضور حداکثري آنها در دوره نهم انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني نيز اين موضوع را ثابت کرده است.

وي با اشاره به برگزاري انتخابات اتاق بازرگاني تهران خاطرنشان کرد: يکي از بهترين انتخابات‌ها در اين دوره برگزار شد که از نظم و انضباط خاصي برخوردار بود و معطلي هر فرد به بيش از ۱۰ دقيقه نرسيد اما مشارکت حداکثري فعالان اقتصادي نشان مي‌دهد مسئوليت ما نسبت به قبل بيشتر شده و بايد به تک تک آنها پاسخگو باشيم. خوانساري ادامه داد: سال ۹۷ سال دشواري براي اقتصاد ايران به شمار مي‌رفت به خصوص در نيمه اول آن شاهد بحران ارزي و صدور بخشنامه‌هاي متضاد از سوي دولت و بانک مرکزي بوديم که نوعي به هم ريختگي را در اقتصاد به وجود آورد اما عليرغم همه مشکلات فعالان اقتصادي سرنوشت خود را به دولت و تصميمات دولتي گره نزدند.

رئيس اتاق بازرگاني تهران ادامه داد: نظرسنجي‌ها نشان داد اگرچه بالاي ۸۰ درصد از پرسشگران نظرسنجي اتاق بازرگاني تهران از آينده اقتصاد نااميد هستند اما نسبت به تصميمات و عملکرد اتاق بازرگاني ديدگاه مثبت داشته و کارنامه اتاق را قابل قبول مي‌دانستند. وي معتقد است يکي از دلايل موفقيت اتاق بازرگاني تهران هيأت نماينده آن است که به لحاظ هماهنگي، همسويي و وجوه کارشناسي دوره منحصر به فردي را رقم زدند و البته براي اعضاي خود مسئولان و کارگزاران نظام مفيد بودند. خوانساري با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در جمع اعضاي هيأت دولت در شهريور ماه امسال گفت: براي اولين بار مقام معظم رهبري از اتاق بازرگاني صحبت به عمل آورده و بهره‌گيري از تصميمات اتاق را به دولتمردان توصيه کردند که به نظر اتاق بازرگاني گوش فرا دهند.

وي ادامه داد: هيأت نمايندگان آتي اتاق بازرگاني تهران نيز شاخصه‌هاي منحصر به فردي دارد که از جمله آن قرار گرفتن جوانان و استارت آپ‌ها در کنار اعضاي مسن‌تر اتاق است در حالي که به نظر مي‌رسد با تلفيق بين اقتصاد سنتي و اقتصاد مدرن بتوان شرايط متفاوت‌تري را در دوره نهم رقم زد