عصبانیت اصولگرایان از دیدار اعضای فراکسیون امید و رئیس دولت اصلاحات، صحن علنی مجلس را به‌هم ریخت

جنجال در بهارستان برای نشنیدن یک پاسخ
معصومه معظمی
روز گذشته باز هم صحن علنی مجلس به دلیل تندروی برخی نمایندگان جناح و جریانی خاص که خود را صاحب انقلاب می‌دانند، در اعتراض به دیدار برخی از نمایندگان و اعضای فراکسیون امید مجلس با سید‌محمد خاتمی، رئیس جمهوری 8 ساله کشورمان در دولت اصلاحات، به تنش و درگیری کشیده شد.
به دنبال دیدار جمعی هفته گذشته برخی اعضای فراکسیون امید مجلس با رئیس دولت اصلاحات، به مناسبت سالگرد انتخابات، برخی تندروهای اصولگرا و اعضای جبهه پایداری مجلس نسبت به این اقدام واکنش منفی نشان دادند و در نطق میان دستور خود به رئیس جمهوری اسبق کشورمان توهین کرده و نمایندگان دیدارکننده را زیر سوال برده و آنها را تهدید کردند. زاهدی، نماینده اصولگرای کرمان و وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد، در اعتراض به این دیدار با اظهارات خود آتش این تنش را در صحن مجلس روشن کرد.


آتش معترضان در خرمن بهارستان
محمدمهدی زاهدی در نطق میان دستور خود طی سخنانی اعلام کرد: «دیدار جمعی از اهالی مجلس با فردی که در فتنه 88 یاغی انقلاب بوده حمایت از طغیان است.» او در عین حال این رفتار نمایندگان اصلاح طلب را خلاف منافع ملی دانست و با تهدید نمایندگان به ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع‌ گفت: «انتظار است نمایندگان مجلس منافع ملی را بر منافع جناحی و قومی ارجح دانسته و همراهی کامل با امام و انقلاب داشته باشند. ضمن اینکه از دستگاه‌های نظارتی نیز انتظار اقدام مقتضی می‌رود.»
‌پس از این برچسب‌زنی‌ها، نمایندگان اصلاح‌طلب معترض با «دو- دو» گفتن اعتراض خود را به این اتهامات نشان دادند و از رئیس مجلس درخواست تذکر اصل 75 قانون اساسی داشتند که مطهری، رئیس جلسه به محمد‌علی وکیلی، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید اجازه تذکر شفاهی داد.
با تنگ‌نظری و فتنه‌نمایی بخش مهمی از سرمایه‌ها را به حاشیه بردیم
محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس، در واکنش به نطق زاهدی گفت: «پیرامون آنچه آقای دکتر زاهدی و تعدادی از نمایندگان بیان داشتند، باید بگویم که اظهارات‌شان غیرمنصفانه است. در‌مورد اینکه دیداری انجام گرفته و این دیدار خلاف منافع ملی بوده است باید به عرض ایشان برسانم که خلاف منافع ملی آنجایی انجام گرفت که با تنگ‌نظری و فتنه‌نمایی بخش مهمی از سرمایه‌های انسانی این کشور را به حاشیه بردیم.»
این عضو فراکسیون امید ادامه داد: «‌خلاف منافع ملی آنجایی انجام گرفت که رئیس جمهوری ۸ ساله‌ای همچنان در گوشه و کنار کشور حرکت می‌کند، سخنرانی آزاد دارد، سفر آزاد دارد و تمام مرزهای رسمی کشور را زیر سوال می‌برد اما کسی معترض او نمی‌شود. خلاف منافع ملی این چیزها است، نه رئیس جمهوری که سال‌ها است در گوشه‌ای نشسته است و جز دعوت به وحدت، رحمت و تبعیت کار دیگری نمی‌کند.»
اتهام زنی به رئیس 8 ساله دولت اصلاحات
در مجلس
در جریان اظهارات وکیلی، عده‌ای از نمایندگان در جایگاه هیئت رئیسه جمع شدند و واکنش‌های انتقادی بسیار تندی نسبت به علی مطهری و محمدعلی وکیلی نشان دادند و با فریاد «دو-دو»، اعتراض خود را نسبت به این سخنان اعلام کردند. مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای عضو جبهه پایداری مردم قم در مجلس در بلندگو هیئت رئیسه فریادزنان میکروفن رئیس مجلس را به سمت خود کشید و ادعا کرد: «خاتمی خون ریخته است! خاتمی فتنه‌گر است! چطور است که از صبح می‌خواهیم تذکر اصل ۷۵ بدهیم، اما شما اجازه نمی‌دهید و تذکرات را قطع می‌کنید. شما باید بی‌طرفانه عمل کنید. ولی برای بیان چنین صحبت‌هایی تریبون را به این آقا (خطاب به وکیلی) داده‌اید.»
به دنبال اعتراض نمایندگان وقتی که در جایگاه هیئت رئیسه تجمع کرده بودند، درگیری لفظی پیش آمد که منجر به قطع شدن میکروفن‌های مجلس شد.
درگیری کریمی قدوسی با حسین‌زاده
در ادامه تنش‌ها، کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری و نماینده اصولگرای مردم مشهد در مجلس هم با حضور در جایگاه هیئت رئیسه از تریبون رئیس مجلس فریاد می‌زد: «این فرد فتنه‌ها کرده و خون‌ها ریخته است.» عباس گودرزی، نماینده اصولگرای بروجرد هم با تعدی به تریبون رئیس مجلس فریاد می‌زد که «فتنه خط قرمز ما است.» پس از طرح این اعتراضات مشاجرات لفظی بین نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا اوج گرفت. عبدالکریم حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید و از نمایندگان دیدار کننده با خاتمی هم که برای دعوت نمایندگان به آرامش به جایگاه هیئت رئیسه رفته بود، پس از فریادهای کریمی قدوسی و اتهام‌زنی‌هایش با او وارد چالش شده و بعضا دست به یقه شدند.
خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست
در ادامه چالش‌ها و در جواب تذکر نمایندگان که خواهان بیان تذکرات‌شان بودند، مطهری اعلام کرد: «تذکر آقای وکیلی وارد بود. آقای خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست. ایشان ممنوع‌التصویر است که خود این هم مبنای قانونی ندارد. لطفاً بفرمایید سرجای‌تان. صحبتی کردید که تلویحاً توهین به عده‌ کثیری از نمایندگان بود و آقای وکیلی هم جواب دادند.» بنابراین مطهری برای آرام شدن صحن مجلس از امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس خواست تا بقیه تذکرات را قرائت کند. ولی فضا آرام نشد و زاهدی با حضور دوباره در جایگاه هیئت رئیسه، اصلاح‌طلبان را دروغگو خطاب کرد و با وکیلی وارد درگیری لفظی شد.
تشریح اتفاق از درون گود
عبدالکریم حسین‌زاده، عضو فراکسیون امید در توضیح ماجرا به «ابتکار» گفت: «آقای زاهدی در نطقش معترض شده بود که چرا نمایندگان اصلاح‌طلب با آقای خاتمی دیدار داشته‌اند؟ بعد گفت که این رفتار تامین‌کننده منافع ملی نیست. آقای وکیلی هم تذکر اصل 75 داد که تامین منافع ملی یعنی رئیس جمهوری که آزادانه در خیابان‌ها می‌چرخد و صحبت‌هایی می‌کند که نباید، ولی کسی معترض او نمی‌شود.» عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید افزود: «این اتفاقات باعث تنش در صحن شد و برخی نمایندگان به جایگاه هیئت رئیسه رفتند و به جایگاه هیئت رئیسه تعرض شد. هم به رئیس مجلس و هم به کسی که معترض بود.» حسین‌زاده ادامه داد: «کسی که اخطار ماده 75 می‌دهد 5 دقیقه می‌تواند تذکر خودش را اعلام کند و اگر کسی معترض به این صحبت‌ها بود هم باید از طریق تریبون جواب دهد. تریبونش را باز کند نه اینکه تریبونی را ببندد.»
حسین‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه در خانه ملت تاکید کرد که این رفتارها شان و جایگاه مجلس را زیر سوال می‌برد و باید از انجام چنین رفتارهایی دوری کرد.
او خطاب به معترضان گفت: «به خاطر این رفتارها، شان و جایگاه مجلس زیر سوال رفته است بعضی وقت‌ها صحن علنی را با جاهای دیگر اشتباه می‌‌گیریم. اگر مخالف حرفی هستید حرف‌تان را بزنید. درگیری و به تنش کشیدن صحن مجلس کار درستی نیست.» این عضو هیئت رئیسه امید در توضیح درگیری خود با کریمی قدوسی به «ابتکار» توضیح داد: «درگیری که پیش‌آمد آقای کریمی قدوسی به جایگاه هیئت رئیسه و به سمت آقایان مطهری و وکیلی رفت و من هم با هدف تذکر دادن و اینکه بگویم اگر اعتراضی دارند از سرجای‌شان و از طریق تریبون حرف‌شان را بزنند با او وارد صحبت شدم که درگیری‌ها بالا گرفت.»
اقلیتی دنبال تنش‌آفرینی در مجلس‌ هستند
قاسم میرزایی، یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید که در جریان تنش‌ها حضور داشت در توضیح ماجرا و اتفاقات روز دوشنبه مجلس به «ابتکار» توضیح داد: «همیشه وضعیت مجلس اینطور است و برخی تندروهای حداقلی با سروصدا و فریاد به دنبال مخالفت و به تنش کشیدن مجلس هستند. آنها در موضوعاتی مثل‌CFT و FATFو پالرمو و آتش زدن پرچم آمریکا و پاره کردن برجام و... حضور دارند. بنابراین کارهایی می‌کنند که مجلس و مردم نمی‌پسندد و جایگاه مجلس را زیر سوال می‌برند.» این عضو فراکسیون امید با انتقاد از رفتار کسانی که جلسه را با تندروی به تنش کشاندند به «ابتکار» گفت: «اینکه میکروفن رئیس جلسه را بگیری و به او توهین کنید، کار جالبی نیست. آقای مطهری به عنوان رئیس جلسه اخلاق‌مدارانه عمل کرد ولی رفتارها همه توهین بود.» نماینده مردم دماوند تاکید کرد: «وقتی عده‌ای اقلیت اراده می‌کنند که فضای مجلس را به هم بریزند این کار را انجام می‌دهند، ولی ما این کار را انجام نمی‌دهیم در حالی که ما هم بلدیم عکس‌العمل مشابه نشان دهیم ولی در قبال چنین اقداماتی سکوت می‌کنیم و با کرامت از آنها عبور می‌کنیم.»
جایگاه شخصیت‌ها باید حفظ شود
مسعود رضایی، دیگر عضو فراکسیون امید مجلس هم در گفت‌وگو با «ابتکار» در واکنش به چنین اتفاقی در مجلس اظهار کرد: «موضوعی که اتفاق افتاد هر انسان عاقل و فهیمی را ناراحت می‌کند. در هر اندیشه‌ای، ابتدایی‌ترین حسن خلق یک انسان، اخلاق او است و از واجبات دین ما هم رعایت اخلاقیات است در حالی که این موضوع به سادگی نادیده گرفته می‌شود.»
نماینده مردم شیراز افزود: «مجلس جایگاه تفکر و اندیشه ملت است و هرچه نمایندگان موضوعات اخلاقی را رعایت کنند شان مجلس را حفظ کرده اند و اگر نماینده ای عملی از او سر بزند که خلاف اخلاق حسنه باشد، توهین به شان و شعور مردم است.» رضایی خاطرنشان کرد: «حمله به جایگاه رئیس مجلس و اهانت به شخصی که 8 سال رئیس جمهوری این کشور بوده است قابل توجیه و پذیرش نیست. اگر فردی در جایی قرار گرفت که خلاف تفکر من را داشت، خلاف آزادی و آزادگی است که او را مورد تعرض قرار دهیم، چه از نظر جایگاه چه شخصیت.»
او تاکید کرد: «معتقدم در چنین زمینه‌هایی توهین‌کننده خودش زیر سوال می‌رود نه کسی که به او توهین شده است. ضمن اینکه معتقدم دوگانگی فکری که در کشور ما ایجاد شده است مسئله‌ساز است. این کار اگر نشات گرفته از تفکر استبداد نباشد و از طرف بیگانه هدایت نشود، ناشی از تفکر بیگانگی و خودزنی است.» رضایی ادامه داد: «‌اگر چنین چیزی باب شود دیگر کسی نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد و همه شئون انسان‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند زیر سوال می‌رود. در این مجلس جایگاه رئیس جمهوری که 8 سال رئیس دولت کشور بوده است نادیده گرفته می‌شود در حالی که رئیس دولتی دیگر در حالی که اظهارات خلاف واقعی دارد و جایگاه‌ها را رعایت نمی‌کند آزادانه در شهر می‌چرخد و کسی متعرض او نمی‌شود. این دوگانگی‌ها در رفتار خطرناک است و دودش در انتها به چشم خودمان می‌رود.»
این عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ابتکار» ابراز امیدواری کرد: «امیدواریم بزرگان حاکمیت این رفتارها را نپسندند و با آن برخورد کنند. به نظرم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به این موضوع ورود کند و توبیخ شفاهی یا کتبی و درج در پرونده این افراد را رقم بزنند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.»