تودیع و معارفه روسای پیشین ، جدید قوه قضائیه برگزار شد توصیه‌ها و گلایه‌های لاریجانی به برنامه‌ها و دغدغه‌های رئیسی

رئیس جدید قوه قضاییه با اشاره به ضرورت اجرای عدالت گفت: اجرای عدالت باید به گونه‌ای باشد که هیچ‏کس در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون را نداشته باشد.
حجت‏الاسلام سیدابراهیم رئیسی در مراسم معارفه‌اش به عنوان رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت اجرای عدالت گفت: اجرای عدالت باید به گونه‌ای باشد که هیچ‏کس در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون را نداشته باشد.
به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: باید در گام دوم حرکت انقلاب برای همه مسئولان و دستگاه قضایی، عدالت یک برنامه کلیدی تلقی شود و نکات کلیدی در تفکر دینی، قانون اساسی و قوانین موضوعه و از مسائل کلیدی مورد تاکید امامین انقلاب بوده است که می‌توانیم در مورد عدالت به تفاهم برسیم. سخن ما در مورد اثباتی و اجرایی عدالت است و چه بابد کنیم تا عدالت اجرایی شود و مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ من نمی‌گویم اجرای عدالت مساوی با اجرای قانون است ولی اگر می‌خواهیم در مورد اصلی تفاهم کنیم، اجرای قانون است.
رئیس جدید قوه قضاییه ادامه داد: نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت، اجرای قانون است. باید بگوییم هیچ‏کس اجازه دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. اگر محور قانون باشد چه در دستگاه قضا و دستگاه‌های دیگر که البته مواردی که مشکلی داشته باشد، شامل شرایط بحرانی نمی‌شود. خدا رحمت کند امام(ره) را که در زمان جنگ باید و نبایدها را تعیین کردند.


وی با تاکید براینکه مسئله اجرای قانون را باید جدی گرفت، گفت: کشور ما کشوری است که هر روز یک جریان و یک حزبی می‌آید و ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و آن را جدی بگیریم. تاکید بنده هم بر اجرای قانون خواهد بود.
رئیسی با اشاره به مسئله نظارت گفت: دستگاه قضایی بیشتر دستگاه قضاوتی شناخته می‌شود تا نظارتی ولی قانون اساسی این مسئله را به صورت قانونمند شناخته است. مدیران دستگاه‌های اجرایی بدانند مسئله نظارت مچ‌گیری نیست بلکه تضمین اجرای قانون، تداوم اعتماد به مدیران کشور و تضمین سلامت در دستگاه‌های اداری است. ما برای تقویت نظارت درون دستگاهی برنامه داریم و نظارت دادستان کل کشور بر کل دادستان‌ها و نظارت دیوان محاسبات یک امر جدی است. از مدیران پرکار، شجاع و با جسارت برای انجام کارها که مانعی را به رسمیت نشناسند، به‏ویژه در دوران تحریم‌های ظالمانه حمایت می‌کنیم و دستگاه قضایی از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند.
رئیسی درباره مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد خواست مردم است. هرچه بگوییم بهترین سخن و بهترین راهبرد، پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری است. این پیام با گذشت چندسال همچنان زنده است که هم تکلیف دستگاه‌های اجرایی، مجلس و دستگاه‌های قضایی را مشخص کرده است. من سال ۷۴ در سازمان بازرسی بودم. پرونده اختلاس ۱۲۳ میلیاردی آن زمان مطرح بود و بعد پرونده دیگری مطرح شد. اخیرا هم پرونده سه هزار میلیاردی و... مطرح هستند. مبالغ متفاوت است ولی همه یک جنس هستند. این مسئله نشان می‌دهد ساختارها اشکال دارند. باید ساختارها اصلاح شوند. ما از یک سوراخ نباید دو بار گزیده شویم. اصلاح قوانین و مقررات که دیگران از آن سوءاستفاده می‌کنند، ضروری است و دستگاه قضایی هم با برخورد عبرت‌آموز نیز آن را با قاطعیت دنبال می‌کند.
رئیسی با بیان اینکه در مورد مسائل اقتصادی قوه قضاییه در کنار دولت و مجلس است، گفت: تعامل قوا از مسائل مورد تاکید رهبری است که ما آن را دنبال خواهیم کرد.
رئیس جدید قوه قضاییه افزود: در فاصله سه ساله‌‎ای که از قوه قضاییه داشتم، هم در دوره خدمت در آستان قدس رضوی و هم در انتخابات ریاست جمهوری فرصتی پیدا کردم و بیش از گذشته با مشکلات و با زندگی مردم در سطوح مختلف آشنا شدم و اگر چه اطلاعاتی از قبل داشتم، ولی به نظرم آشنایی بیشتر با مشکلات، تنگنا‌ها و آلام در زندگی مردم ضرورت داشت.
رئیسی گفت: این فرصت سه ساله برای بنده این حسن را به همراه داشت. تمام تلاشم آن است که از ظرفیت فعلی و بالقوه در قوه قضاییه در جهت کاهش این آلام و مشکلات، احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم عزیز است، استفاده کنم.
وی با بیان اینکه امنیت مسئله کلیدی است که به برکت انقلاب، خون شهیدان، ایثار ایثارگران و تدبیر رهبری و حضور نیروهای مسلح، کشور ما از امن‌ترین کشورهای منطقه است ولی تهدید همیشه بوده است گفت: ما موضوع امنیت را از مهم‏ترین مسائل کشور می‌دانیم و در مقابل هر گونه اخلال در امنیت کشور، به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و در مورد کوچکترین ناامنی کوتاه نمی‌آییم. اجرای عدالت برای این است که امنیت داشته باشیم.
رئیس جدید قوه قضاییه گفت: در نظرسنجی‌هایی که در بین مردم انجام شده، مردم همچنان در مورد اجرای عدالت نگرانند. مطالبه مردم این است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند؛ لذا اساس تحول قضایی باید بر بستر گام دوم شکل گیرد.
آملی لاریجانی: گفتند دخترم جاسوس است
رئیس سابق قوه قضاییه گفت: خدمت‏رسانی عظیمی در دستگاه قضایی صورت گرفته است.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضائیه ضمن تبریک به حجت‏الاسلام رئیسی گفت: مودت دیرینه با ایشان نشانه استعداد و رویکرد مثبت و تلاش‌های ایشان در دستگاه قضائی بود و از خداوند می‌خواهیم ایشان را موفق بدارد تا بتوانند این بار و مسئولیت خطیر را به سرانجام برسانند زیرا امر خطیری است که جز با صبر، صبر و صبر محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه توجه به زندان و زندانیان از مسائل کلیدی دستگاه قضائی بود، تاکید کرد: در مورد جرم‌زدایی تلاش زیادی کردیم ولی سرریز مشکلات دیگر به دستگاه قضائی می‌شود. در مورد برخی از حبس‌ها و زندان‌ها ضرورتی وجود ندارد و برخی از بازداشت‌های موقت هم ضرورتی ندارد که فرد دو یا سه روز بازداشت موقت باشد. لذا تذکر هم دادیم و دستورالعملی برای ساماندهی زندانیان صادر کردیم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به بازسازی نوسازی و اماکن قوه قضائیه گفت: زمانی که من مسئولیت قوه قضائیه را پذیرفتم ساختمان‌های قضائی و دادگستری وضعیت بحرانی داشتند. بسیاری از آنها وضعیت استیجاری داشتند که مالکانشان راضی نبودند. با استفاده از بودجه خاص قوه قضائیه و بودجه کم دولتی، بسیاری از ساختمان‌ها نوسازی و خریداری شدند. هیچ استانی نیست که از این نوسازی برخوردار نباشد. برخی می‌گویند ساختمان عدالت نمی‌شود ولی عدالت به ساختمان هم نیاز دارد. برای رسیدگی‌های قضائی باید جایی باشد که مردم زیر آفتاب و زیر باران و برف نباشند. این ساختمان‌ها اشرافی هم نبودند و با قیمت معقول تمام و ساخته شدند.
وی درباره فضای مجازی نیز گفت: یکی از منشاهای وقوع مفاسد فرهنگی، اجتماعی و حتی کلاهبرداری فضای مجازی است. ما نمی‌توانیم فضای مجازی را حذف کنیم و نمی‌خواهیم هم حذف کنیم. من از جمله مسئولان قضائی بودم که از فضای مجازی بیشتر استفاده می‌کنم (دربحث های علمی). تهمت به ما زدند که می‌خواهیم حذف کنیم. چه کسی می‌گویند حذف شود؟ حرف ما این است که فضای مجازی مدیریت شود و در کشورهای بسیار پیشرفته این مدیریت در حال انجام است.
وی افزود: آمریکایی‌ها مسلط هستند و همه اطلاعات به آنجا منتقل می‌شود. کشوری است که هم قدرت مالی و هم قدرت نظامی دارد و انتقال اطلاعات موجب شده تا قدرت اطلاعاتی نیز برایش ایجاد شود. عقل اقتضا می‌کند کشوری که بنیانش انقلاب اسلامی است، همه اطلاعاتش را در اختیار آمریکا قرار ندهد.
آملی لاریجانی یادآور شد: نمی‌گوییم اتوبان را ببندید ولی اتوبانی که صدها راهزن دارد، باید از آن مراقبت کرد و اتوبان موازی برایش ساخت. فضای ملی مجازی اتوبان موازی بود که مقام رهبری هم آن را ابلاغ کردند ولی کار چندانی در این باره نشده است.
آملی لاریجانی با اشاره به شایعاتی که پیرامون خانواده و دخترش وجود دارد، گفت: گاهی دشمن بیرونی و جاهل درونی مشکل ایجاد می‌کند. دشمن شایعه کرد دختر رئیس قوه قضائیه جاسوس است. صبیه ما می‌رفت می‌گفتند شما از زندان آزاد شدید. عزیزی از ما حلالیت طبید، من گفتم عهد کردم از کسی که تهمت بزند نمی‌گذرم و کسی را هم که حرف ناحقی را شنید ولی دفاع نکرد، حلال نخواهم کرد. چرا وظیفه شرعی خود را انجام نمی‌دهیم و در برابر تهمت ساکت هستیم. برخی از قضات در کانالی بودند و تهمتی زدند و یک نفر گفت عجب دختر رئیس قوه جاسوس است. من کسی که تهمت بزند را حلال نمی‌کنم.
وی با اشاره به اینکه ادعاهای حقوق بشری علیه ایران امر عجیبی است گفت: آنها با انقلاب و اسلام مشکل دارند که تحت عنوان حقوق‌بشر مطرح می‌کنند و ادعای منافقین را لیست می‌کنند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اصل استقلال قوه قضائیه تصریح کرد: من در طول این ۱۰ سال واقعاً با تمام وجود برای استقلال دستگاه قضا جنگیدم. چه روزها و شب‌هایی را در بی‌قراری برای استقلال دستگاه قضا صرف کردم. امروز افتخار می‌کنم در این دوره به هیچ قاضی هیچ الزامی نکردم. ببینید چقدر تهمت زده‌اند و گفتند بیدادگاه و دادگاه فرمایشی! بنده به قضات اطمینان دارم و هر وقت احراز کنم، ورود می‌کنم. بنده هیچ دادگاهی را الزام نکردم و در دادسرا نخواستم که حکمی و قراری را صادر کنند لذا در اینجا عرض می‌کنم مسئله استقلال هم افتخار است و هم امیدوارم ادامه پیدا کند.