کمال تبریزی و رئیس مرکز سیما فیلم، تقصیرِ توقف ساخت سریال «الف ویژه» را به گردن همدیگر انداختند

کـاف ویژه
همدلی: سریال‌های کمال تبریزی از «دوران سرکشی» تا «الف ویژه» همواره حاشیه‌ساز بوده؛ حاشیه‌هایی که زمانی پس از پخش، دامن‌گیر سریال می‌شد و در سال‌های اخیر تبدیل به دست‌انداز در مسیر تولید شده است. تازه‌ترین همکاری کمال تبریزی با تلویزیون، سریال «الف ویژه» است که این روزها در مرحله تولید گرفتار حاشیه‌هایی شده؛ سریالی که پیش از این قرار بود محمدرضا هنرمند آن را بسازد، اما به دلایلی این همکاری شکل نگرفت. این پروژه را ابتدا به عنوان سریال رمضان ۹۸ شبکه یک معرفی کردند و با سرعت به کمال تبریزی به عنوان کارگردان و محمد مسعود در مقام تهیه‌کننده سپردند تا در موعد مقرر به آنتن برسد.
کارگردانِ پرحاشیه در تلویزیون
به گزارش مهر، «الف ویژه» به پیش تولیدی بلندمدت برای ساخت دکور نیاز داشت. سریال، داستانی مربوط به زمان حال دارد اما قصه از جایی به زمان گذشته می‌رود و قرار است در آن حسین محجوب، نقش «سعدی» را ایفا کند. ضبط سریال هم با بازی حسین محجوب، نادر فلاح و فریبا متخصص کلید خورد اما بعد از مدتی متوقف شد تا پروژه دیگری از کمال تبریزی در مرحله تولید حاشیه‌ساز شود.


تکذیب به سبک تبریزی
تبریزی از همان ابتدا، سریال آن را وارد حاشیه کرد. زینب تقوایی، تهیه‌کننده قبلی سریال از تیم جدید تولید و کارگردانی کمال تبریزی سخن گفت، اما تبریزی، این خبر را در پاسخ به خبرنگاران، تکذیب کرد! این در حالی بود که در «سیما فیلم» مذاکرات برای تولید این پروژه توسط او انجام گرفته بود. او در نهایت «الف ویژه» را در سکوت خبری کلید زد اما بعد از مدت کوتاهی، تصویربرداری سریال متوقف شد.
کیفیت پایین سریال
مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی در نشست خبری برنامه‌های نوروز ۹۸، علت این توقف را کیفیت پایین سریال عنوان کرد و گفت: «ما از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های آثار خواسته‌ایم بعد از چند صد دقیقه، تصاویرِ کار را برای ما بفرستند. اگر کیفیت بالا نباشد، از آنها می‌خواهیم مسیر دیگری را طی کنند. سریال تبریزی هم سه قسمت ساخته و تدوین شد و تحت
بازبینی سیما فیلم قرار گرفت و اکنون قرار است با در نظر گرفتن این ملاحظات، تغییراتی داشته باشد.»
تبریزی دوباره واکنشِ تکذیبی را انتخاب کرد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت که اطلاعات غلط به معاون سیما داده‌اند و کیفیت ۲۰۰ دقیقه اولیه سریال را با توجه به بودجه و زمان ضرب‌الاجلی تعیین‌شده، از سطح استاندارد برنامه‌های تلویزیونی رایج در سیما بالاتر می‌داند.
این واکنش مجازی، البته بی‌پاسخ نماند و حسین کرمی، رئیس مرکز «سیما فیلم» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارات تبریزی را تکذیب و تاکید کرد توقف این مجموعه صرفا به لحاظ کیفیت پایین انجام شده و ارتباطی با مسائل مالی صداوسیما نداشته است.
آثار قدیم و جدید تبریزی روی هوا
این حاشیه‌ها در حالی رخ داده که هنوز تکلیف یکی از پرحاشیه ترین پروژه‌های کمال تبریزی با نام «سرزمین کهن» مشخص نشده است. سریال قبلی تبریزی با نام «سرزمین کهن» و با عنوان جدید «سرزمین مادری»، در سه فاز، قصه‌ای را از سال ۱۳۲۰ تا مقطع انقلاب روایت می‌کند و به وقایع اجتماعی و سیاسی دهه‌های ۲۰ تا ۵۰ می‌پردازد. این سریال ابتدا در دی ماه سال ۹۲ روی آنتن شبکه سه رفت اما بعد از پخش سه قسمت ابتدایی، دیالوگی از آن برای قوم بختیاری، دلخوری‌هایی ایجاد
کرد و باعث شد بخش‌هایی از فیلمنامه و تصاویر و صحنه‌ها تغییر کرده و حتی نام یکی از شخصیت‌ها در کل سریال عوض شود و دوبله دوباره‌ای روی برخی از دیالوگ‌ها انجام شود.
پیش از «سرزمین کهن» نیز تبریزی با حاشیه‌های دیگری در سریال‌های خود مواجه شده؛ حاشیه‌هایی که بیشتر در زمان پخش سریال به وجود آمد و مخاطبان را به واکنش نسبت به سریال دیگر او با نام «شهریار» واداشت. سریال «شهریار» سال ۸۶ از شبکه دو سیما پخش شد و در حین پخش با ایراداتی نسبت به زندگی این شاعر آذری زبان مواجه شد. مهمترین فرد، فرزند شهریار بود که عنوان کرد این سریال بدون تحقیق و پژوهش ساخته شده و قصه‌اش، ارتباطی با زندگی «شهریار» ندارد. تبریزی اما در انتقادهای دیگری نسبت به «سیما فیلم» و مدیران وقت بیان کرد این سریال با سانسورهای زیادی مواجه شده؛ سانسورهایی که بعضاً مدعی شد تا ۵۰ دقیقه بوده و بدون اطلاع کارگردان انجام گرفته است.
کدام طرف کوتاه می‌آید؟
باید دید تبریزی برای سریال «الف ویژه» تغییرات موردنظر را لحاظ می‌کند یا خیر و اگر آن‌طور که معاون سیما گفته کیفیت پایین سریال باعث این توقف شده، باید گفت تلویزیون رویکردی حرفه‌ای را در پیش گرفته اما ماجرا وقتی دچار تناقض می‌شود که مدیران سازمان صدا و سیما از وسواس روی کیفیت آثار صحبت می کنند اما سیلِ پخش سریال ها و برنامه های باکیفیت با حضور بازیگران ضعیف و مجریان ناتوان، بیشترِ ساعات رسانه ملی را به خود اختصاص داده است.