راهبردهای رئیس جدید دستگاه قضا

مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید قوه قضاییه روز گذشته با حضور مسئولان عالی کشوری و لشکری برگزار شد. رئیس جدید قوه قضاییه در این مراسم با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار‌های فسادزا گفت:  قوه قضاییه برخورد عبرت آموز با مفسدان اقتصادی را در دستور کار قرار خواهد داد. وی همچنین بر برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق عامه نیز تاکید کرد. به گزارش میزان و ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی ضمن قدردانی از تلاش های گسترده رؤسای قبلی قوه قضاییه گفت: در فاصله سه ساله‌‎ای که از قوه قضاییه داشتم، هم در دوره خدمت در آستان قدس رضوی و هم در انتخابات ریاست جمهوری فرصتی پیدا کردم و بیش از گذشته با مشکلات و زندگی مردم در سطوح مختلف آشنا شدم و این آشنایی در این دوره سه ساله برای من فراهم شد، اگرچه اطلاعاتی از قبل داشتم، ولی به نظرم آشنایی بیشتر با مشکلات، تنگنا‌ها و آلام در زندگی مردم ضرورت داشت. وی با اشاره به اهمیت عدالت تأکید کرد:  هیچ کس در هیچ شرایطی در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. رئیسی با بیان این که امروز باید مسئله اجرای قانون در همه سطوح کشور جدی گرفته شود، افزود: کشور ما کشوری است که هر روز یک گروه، یک حزب و جریانی در مجلس، دولت و بخش‌های دیگر می‌آید. ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و اجرای آن را جدی بگیریم.
مصمم هستیم که سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: فرمایش مقام معظم رهبری در استفاده از نیرو‌های جوان، کارآمد و انقلابی را به ضمیمه چراغ راهی که عزیزان مجرب ما در قوه قضاییه دارند دنبال خواهیم کرد تا این تحول کاملا در دستگاه قضایی انجام شود. وی با اشاره به اهمیت صیانت از دستگاه قضایی گفت: امروز مدعی مبارزه با فساد درون قوه قضاییه خود قضات هستند. قضات عزیز و پرکار و پرتلاش که صبح تا شب در بخش‌های مختلف قضایی فعالیت می‌کنند، مدعی چند نفری هستند که به عنوان کارمند یا افراد منحرف  و به عنوان قاضی بخواهند دستگاه قضایی را ناسالم و خدای نکرده در ذهن مردم آلوده جلوه دهند. همه بدانند ما با همه همکاران در مقابل آن تعداد معدودی که بخواهند در این دستگاه تاثیر گذار خدای نکرده فضاسازی کنند، خواهیم ایستاد و مصمم هستیم که سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم. رئیس قوه قضاییه همچنین بر صیانت از آزادی های اجتماعی و حقوق مردم تأکید کرد و گفت: دستگاه قضایی درباره حقوق عامه ساکت نخواهد نشست و با قاطعیت در مقابل متجاوزان به حقوق عامه خواهد ایستاد. رئیسی با اشاره به کرامت انسانی اظهار کرد: کرامت نیرو‌ها در مجموعه دستگاه قضایی از جمله ارباب رجوع و حتی کسانی که مورد اتهام قرار گرفته‌اند و تعقیب و مجازات می‌شوند، باید مورد توجه قرار گیرد و حقوق آن‌ها رعایت شود و این از مسائل اصلی است و از دستگاه‌های اداری کشور نیز تکریم مردم و ارباب رجوع را مطالبه خواهیم کرد.به گزارش تسنیم وی با ابراز این که "موضوع امنیت را از مهم ترین مسائل کشور می‌دانیم" گفت: جرایم خشن و سازمان‌یافته و هرگونه اخلال در برابر امنیت جامعه و کشور را تحمل نمی‌کنیم و کوتاه نمی‌آییم.
 قوه قضاییه برخورد عبرت آموز با مفسدان اقتصادی را در دستورکار قرار خواهد داد


 رئیسی با اشاره به ضرورت برخورد قاطع با فساد گفت: ما باید ساختار‌های فسادزا را اصلاح کنیم وگرنه هر روز، بروز یک حادثه، یک پرونده و یک مورد روی میز قاضی را شاهد خواهیم بود و حتما اصلاح ساختار‌ها در همان پیام مبارزه با فساد اقتصادی وظیفه دولت است و اصلاح قوانین و مقرراتی که زمینه‌ساز فساد است یا مفسدان می‌توانند از آن سوءاستفاده کنند، وظیفه مجلس است و قوه قضاییه هم ان‌شاءا... برخورد عبرت آموز با مفسدان اقتصادی را در دستور کار قرار خواهد داد و این موضوع در اقدامات این چند وقت بوده و بعد از این هم با قاطعیت دنبال خواهد شد. وی تصریح کرد: ما در بروز فساد همیشه نباید فقط فردی را که متهم است و مورد اتهام قرار گرفته، تعقیب کنیم. البته مجرم و متخلف حتما باید تنبیه شود اما قصورها، کوتاهی ها، عدم پیش بینی‌ها و پیشگیری‌ها چه می‌شود؟ به نظر ما این نیز قابل پیگیری خواهد بود و نمی‌شود در قضیه‌ای که اتفاق افتاده فقط کسانی که در خط اول به عنوان متهم هستند، مورد پیگیری و سوال قرار بگیرند. رئیس جدید قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی ضمن تاکید بر لزوم نقد پذیری گفت: همکاران عزیز و بزرگوار، برای طرح پیشنهاد، ارائه ایده و نقد‌های منصفانه آستانه تحمل را باید بالا برد و اگر نقدپذیری را کنار زدیم، منتظر باشیم که در دستگاه دچار مشکل شویم.
آملی لاریجانی: قضات و نیروهای پاکدستی هستند که برخی با گذشت 40 سال کار، هنوز خانه ندارند
آیت ا... آملی لاریجانی رئیس پیشین قوه قضاییه هم در این نشست با تاکید بر این که در دستگاه‌های اجرایی مدیران زیادی زحمت می‌کشند که سیاه‌نمایی درباره آن ها درست نیست، گفت: در دستگاه قضایی قضات و نیروهای پاکدستی هستند که برخی با گذشت 40 سال کار، هنوز خانه ندارند. قضات با این فضل، تلاش و پاکدستی برای بنده و امثال بنده افتخار هستند و امیدواریم دستگاه قضایی با پیراستن برخی فسادها، چهره واقعی خود را نشان دهد.
کسانی که تهمت زدند و کسانی که شنیدند و دفاع نکردند را حلال نخواهم کرد
آملی لاریجانی در توصیه به رئیس جدید دستگاه قضا گفت: باید رویکردتان مبتنی بر صبوری باشد چون تیرهای بلا خواهد آمد. رئیس پیشین دستگاه قضا با اشاره به شایعاتی که درباره خانواده و دخترش وجود داشت، گفت: گاهی دشمن بیرونی و جاهل درونی مشکل ایجاد می‌کنند. دشمن شایعه کرد دختر رئیس قوه قضاییه جاسوس است. صبیه ما می‌رفت می‌گفتند شما از زندان آزاد شدید. مسئولی که قسم خورده بود قانون اساسی را اجرا کند گفت که «دختر من جاسوس نیست، ۶۳ حساب هم ندارم». این از جهل بود که گمان می کرد اگر نفی کند اتهامی نیست. درحالی که تعریض مستوجب تعزیر است. وی افزود: عزیزی از ما حلالیت طلبید، من گفتم عهد کردم از کسی که تهمت بزند نمی‌گذرم و کسی را هم که حرف ناحقی شنید ولی وظیفه شرعی خودش را انجام نداد و دفاع نکرد، حلال نخواهم کرد. در حاشیه سخنان آیت ا.. آملی لاریجانی مزاح هایی هم میان او و برخی از چهره های حاضر در مراسم انجام شد.
اژه ای: خوب است نیروهای جوان جایگزین بنده و امثال من شوند
حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه هم در این نشست ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جدید دستگاه قضایی اذعان کرد: بنده آن چه را که در توان دارم در خدمت شما خواهم بود و البته می‌گویم که خوب است افراد جوان و نیرو‌های جوان جایگزین بنده و امثال من شوند و البته مختصر تجربه‌ای را که دارم در خدمت شما قرار خواهم داد و در خدمت شما خواهم بود.