سخنی با رئیس جدید قوه قضائیه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
یادداشت مدیر مسئول
اینکه بعد از سال‌ها یکی از افراد صاحب تجربه قضائی از داخل قوه قضائیه برای ریاست این قوه انتخاب و به این مسئولیت منصوب شده، نقطه قوت و جای امیدواری است. با این انتصاب اکنون این امیدواری به وجود آمده است که جناب آقای رئیسی با تکیه بر تجربه فراوانی که از چند دهه حضور در دستگاه قضائی اندوخته از یکطرف برای جبران خسارت‌های وارده در طول سال‌های گذشته به این دستگاه اقدام کند و از طرف دیگر قوه قضائیه را به سمت و سوئی هدایت کند که جایگاه واقعی آنست. همه می‌دانیم و ریاست جدید قوه قضائیه هم می‌داند که دستگاه قضا برای نظام حکومتی نقش حفاظتی دارد. اینکه در برشمردن عناوین قوای سه‌گانه ابتدا قوه مقننه سپس قوه مجریه و در نهایت قوه قضائیه قرار دارند به این معنی نیست که رتبه قوه قضائیه نسبت به دو قوه دیگر متاخر است. اینگونه برشمردن به این معناست که قوه مقننه منشا قانون است، قوه مجریه موظف به اجرای آن است که دستگاهی که ناظر بر صحت عمل این دو قوه است، قوه قضائیه است. این نظارت، بالاتر بودن جایگاه قوه قضائیه را نشان می‌دهد هر چند نوع عملکرد این قوه است که این بالاتر بودن را تثبیت می‌کند. در این واقعیت نیز نباید تردید کرد که در چگونگی عملکرد هر قوه نیز نفر اول آن قوه، نقش تعیین‌کننده را دارد. بنابر ایران، مدیریت رئیس قوه قضائیه در حفاظت از جایگاه ممتاز این قوه که سالم نگهداشتن سایر قوا و دستگاه‌های حاکمیتی است نقش بی‌بدیلی خواهد داشت.
با چنین نگاهی به قوه قضائیه و ریاست آن، اکنون در میان گذاشتن چند نکته با ریاست جدید این قوه را لازم می‌دانیم.


اول آنکه ریشه کن ساختن فساد در داخل قوه قضائیه باید در اولویت قرار گیرد. این، همان نکته مهمی است که در حکم رهبری به ریاست جدید قوه قضائیه دوبار بر آن تاکید شده و به صورت ویژه مورد سفارش قرار گرفته است. در قوه قضائیه، قضات شریف زیادی وجود دارند که زحمت زیادی را برای سالم نگهداشتن کشور با انجام وظایف قانونی که برعهده دارند متحمل می‌شوند. متاسفانه این زحمات با تخلفات یک اقلیت فاسد که وصله‌ای ناجور برای دستگاه قضائی هستند زیر سوال می‌رود. در دستگاه قضائی وجود حتی یک قاضی فاسد نیز زیاد است و برای اینکه این دستگاه بتواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد باید بطور کامل سالم سازی شود.
دوم آنکه قوه قضائیه سالم می‌تواند با سربلندی تمام و بدون آنکه مجبور باشد در برابر هیچ مقام یا دستگاهی خضوع کند، با هر کس در هر منصب و جایگاه که باشد درصورتی که مرتکب جرم شده باشد برخورد قانونی کند. این شجاعت و آزادمنشی را مردم از دستگاه قضائی نظام جمهوری اسلامی انتظار دارند و این، انتظار کاملاً درستی است. بدون تعارف باید بگوئیم و مسئولان باید بپذیرند که نظام جمهوری اسلامی از نفوذ افراد قدرتمند، دستگاه‌های صاحب اقتدار و مجموعه‌های دارای حاشیه امن در ادارات دولتی، محاکم قضائی و نهادهای مختلف ضربه‌های سنگینی خورده است. ادامه این وضعیت برای این نظام بسیار خطرناک است. فقط دستگاه قضائی سالم است که می‌تواند این سم مهلک را که در بدنه نظام جریان یافته بخشکاند و این کالبد را سم زدائی کند.
سوم آنکه خوشبختانه یا متاسفانه ریاست جدید قوه قضائیه، زمانی کار خود را شروع می‌کند که پرونده‌های مهمی در زمینه‌های فساد و اخلال اقتصادی درحال رسیدگی در محاکم هستند. این پرونده‌ها که اختلاس هفت میلیاردی در پتروشیمی و پولشوئی در یک پرونده فساد و اخلال اقتصادی دیگر مطرح‌ترین آنها هستند، علاوه بر چهره‌های آشکارشان دارای لایه‌های پنهانی هستند که به دلایلی مطرح نشده‌اند. برای دستگاه قضائی نظام جمهوری اسلامی زیبنده نیست که لایه‌هائی از پرونده‌های فساد و اخلال اقتصادی یا هر موضوع دیگر از رسیدگی معاف باشند. قطعاً برای مطرح نشدن این لایه‌های پنهان توجیهاتی تراشیده می‌شود ولی قوه قضائیه نظام جمهوری اسلامی نباید چنین توجیهاتی را بپذیرد. امتناع از پذیرفتن این توجیهات، یعنی استقلال سیاسی قوه قضائیه، چیزی که این قوه سخت به آن نیازمند است و با برخورداری از آن می‌تواند به دستگاه قضائی تراز اسلامی تبدیل شود.
نکات زیاد دیگری برای مطرح ساختن با رئیس جدید قوه قضائیه داریم که آنها را به آینده موکول می‌کنیم، زمانی که احساس کنیم در این دوره حرکت امیدوار کننده‌ای در جریان است و به توصیه‌های خیرخواهانه توجه می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
شورای اقتصاد با خرید 28 فروند هواپیما موافقت کرد فرمانده معظم کل قوا در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سرلشکر قاسم سلیمانی: مجاهدت در راه خدا با این پاداش دنیایی قابل جبران نیست در حضور دکتر روحانی و عادل المهدی انجام شد؛ امضای 5 سند همکاری مشترک میان ایران و عراق 1000 قاضی الجزایری: اگر بوتفلیقه نامزد باشد بر انتخابات نظارت نمی‌کنیم افزایش انتقاد رسانه‌های عربی از عربستان به دلیل کارنامه سیاه حقوق بشری 50غیرنظامی در حمله هوایی جدید ائتلاف آمریکایی به سوریه کشته شدند مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه؛ رئیسی حکم ریاست قوه قضاییه را دریافت کرد رشد 39 پله‌ای ایران در شاخص «نوآوری جهانی» سخنی با رئیس جدید قوه قضائیه نرخ‌ها در بازار ارز و سکه عقبگرد داشت دیوان عدالت اداری رای به ابطال دستورالعمل نحوه پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه تهران داد ایرانیان مقیم کانادا علیه خاوری و مرجان شیخ‌الاسلامی طومار امضا کردند روزهای کاری میادین میوه و تره‌بار تهران در ایام نوروز اعلام شد