مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه؛ رئیسی حکم ریاست قوه قضاییه را دریافت کرد

مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،معاون اول رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام صدیقی و مسئولان قضایی برگزار شد.
ابراهیم رئیسی در مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت اجرای عدالت گفت: اجرای عدالت باید به گونه‌ای باشد که هیچکس در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون را نداشته باشد.
رئیس قوه قضاییه ضمن تسلیت شهادت امام هادی(ع) و تشکر از همه حاضرین گفت: باید ابتدا شاکر نعمت‌های خدا باشم در توفیقاتی که عنایت کرد و زمینه‌ای که فراهم کرد تا بتوانم خدمتگزار باشم بویژه خدمتگزاری‌ام در آستان قدس رضوی و امیدوارم اعتماد رهبر انقلاب در مسئولیت قوه موجب شرمندگی بنده به خدمت ایشان و مردم نشود و صمیمانه از حسن اعتماد ایشان تقدیر می‌کنم.
رئیسی ادامه داد: جا دارد صمیمانه از تلاش‌های روسای قوه قضاییه در طول تاریخ تقدیر و تشکر کنم و به روح بلند آیت‌الله شاهرودی درود بفرستم. بی‌تردید در این چهار دهه خدمات بزرگی انجام شده و هر کس در خور خود و با امکانات و برنامه‌هایی که داشتند تلاش‌هایی انجام دادند که امروز این شرایط را داریم.


وی افزود: در دوره سه ساله دوری از قوه قضاییه چه در دوران آستان قدس و چه در دوران انتخابات ریاست جمهوری فرصتی فراهم شد تا با مشکلات، تنگناها و مسائل مردم بیش از گذشته آشنا شوم و این آشنایی در این دوره سه ساله با مشکلات، تنگناها و آلام مردم ضرورت بیشتری داشت و تلاش می‌کنم از ظرفیت‌های قوه قضاییه در جهت کاهش آلام و مشکلات، احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم است، استفاده کنم.
رئیسی با بیان اینکه منشور 8 بندی رهبری را منشور کاری برای همکاران قضایی در این دوره قلمداد خواهم کرد، گفت: مردم همچنان علیرغم تلاش‌هایی که انجام شده است، در مورد عدالت نگران هستند و خواهان این هستند که عدالت را بیشتر ببینند. لذا اساس تحول قضایی باید در بستر گام دوم شکل بگیرد و برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم با همکاری همه بخش‌ها چه دولت و چه مجلس باید انجام شود و باید همه تلاش کنند این گام دوم در عرصه عدالت به خوبی برداشته شود.
وی با تاکید براینکه مساله اجرای قانون را باید جدی گرفت گفت: کشور ما کشوری است که هر روز یک جریان و یک حزبی می‌آید و ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و انرا جدی بگیریم. تاکید بنده هم بر اجرای قانون خواهد بود.
رئیسی با بیان اینکه در ارتباط با دستگاه قضا تلاش‌های بسیاری شده اما امروز همچنان اطاله دادرسی و ورودی پرونده زیبنده نظام اسلامی ما نیست. گفت: این تعداد ورودی پرونده زیبنده نیست و باید سرچشمه را بررسی کرد. در این رابطه وظیفه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس بر عهده دارد. تمامی اقدامات باید با نگاه پیشگیرانه باشد. این نگاه نگاهی است که همه را مسئول می‌کند تا کاهش جدی پرونده را به دنبال داشته باشد؛ لذا مساله پیشگیری مساله بسیار مهمی است. اگر می‌گوییم حبس به احکام جایگزین تبدیل شود، از رئیس و نمایندگان در رابطه با مساله پیشگیری و ورودی پرونده و قضازدایی می‌خواهیم همکاری کنند.
وی با بیان اینکه صیانت از دستگاه قضایی و قضات سالم که تعدادشان هم زیاد است، ضروری است، گفت: امروز مدعی مبارزه با فساد در درون قوه قضاییه، خود قضات هستند. چند نفری هستند که به عنوان کارمند یا قاضی منحرف‌ می‌خواهند دستگاه قضایی را آلوده جلوه دهند ولی آنها بدانند با همکاری همکاران، در مقابل این افراد منحرف خواهیم ایستاد و مصمم هستیم تا سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم.
رئیس جدید قوه قضاییه با بیان اینکه کرامت تمام نیروهای در مجموعه دستگاه قضایی، ارباب رجوع و حتی متهمان از مسائل کلیدی است و باید به آن توجه کنیم گفت: فرد اگر مورد تعقیب و مجازات قرار می‌گیرد، باید کرامتش حفظ شود. مسئله تکریم نسبت به همه کسانی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند، باید جزو اصول باشد. ما از دستگاه‌های اداری تکریم ارباب رجوع را مطالبه می‌کنیم.
رئیسی با اشاره به مسئله نظارت گفت: دستگاه قضایی بیشتر دستگاه قضاوتی شناخته می‌شود تا نظارتی ولی قانون اساسی این مسئله را به صورت قانونمند شناخته است. مدیران دستگاه‌های اجرایی بدانند مسئله نظارت مچ‌گیری نیست بلکه تضمین اجرای قانون، تداوم اعتماد به مدیران کشور و تضمین سلامت در دستگاه‌های اداری است. ما برای تقویت نظارت درون دستگاهی برنامه داریم و نظارت دادستان کل کشور بر کل دادستان‌ها و نظارت دیوان محاسبات یک امر جدی است. از مدیران پرکار، شجاع و با جسارت برای انجام کارها که مانعی را به رسمیت نشناسند، به ویژه در دوران تحریم‌های ظالمانه حمایت می‌کنیم و دستگاه قضایی از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند.
وی تاکید کرد: دولت باید زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و ما از مسئله سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنیم و مدیر سریع‌العمل، قاطع و شجاع مورد حمایت ما خواهد بود.
وی تاکید کرد: در مورد مسئله نظارت اگر اصلاح ساختارها صورت بگیرد، توجه به پیام‌های هشت ماده‌ای رهبری و امام برای همه دست‌اندرکاران ضروری است و دستگاه‌های نظارتی در مجلس قوه قضاییه و دولت اگر فعال شوند، می‌توان گام‌های خوبی برداشت. در بروز فساد همیشه نباید فرد متهم را فقط تعقیب کرد و به نظر ما کوتاهی‌ها، عدم پیش‌بینی‌ها و عدم پیش‌گیری‌ها قابل پیگیری است و کسانی که قصور کردند و پیش‌بینی انجام ندادند، باید مورد پیگیری و سوال قرار گیرند.
رئیسی با بیان اینکه در مورد مسائل اقتصادی قوه قضاییه در کنار دولت و مجلس است. گفت: تعامل قوا از مسائل مورد تاکید رهبری است که ما آن را دنبال خواهیم کرد.
وی یادآور شد: کسی کنار یک قاضی نشسته و دارد کار می‌کند نظری دارد باید با استقبال با آن برخورد کرد. این را به همه مدیران در جلسه شب که با روسای قوه و دادستان‌ها است تاکید خواهم کرد تا نگاه‌های منصفانه را به عنوان فرصت نگاه کنند.
رئیسی در پایان گفت: شرط همه این اقدامات تحمل اخلاص است. اگر آیت‌الله دکتر بهشتی و شهید قدوسی موفق بودند؛ اگر آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله یزدی موفق بودند و مشکلات قضائی را حل می‌کردند از اخلاص و توسل بود. مگر مفتی‌ها نبودند که در کنار قبر علی(ع) می‌نشستند تا قفل یک موضوع برایشان حل شود. باید به اخلاص و توسل توجه شود که کار آنها و جایگاه آنهاست و متعلق به حضرت ولی عصر است و از امام رضا(ع) و پدر ایشان می‌خواهم که به دست ما گره از زندگی مردم گشوده شود و به دست ما آن چه دیگران ایجاد کردند حفظ شود و ارتقا یابد.
همچنین صادق آملی لاریجانی نیز در مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضائیه ضمن تبریک به حجت‌الاسلام رئیسی گفت: مودت دیرینه با ایشان نشانه استعداد و رویکرد مثبت و تلاش‌های ایشان در دستگاه قضائی بود و از خداوند می‌خواهیم ایشان را موفق بدارد تا بتوانند این بار و مسئولیت خطیر را به سرانجام برسانند زیرا امر خطیری است که با صبر، صبر و صبر محقق نخواهد شد.
رئیس سابق قوه قضائیه با تشکر از مسئولان قضائی تصریح کرد: من شاهد بودم که مسئولان عالی قضائی تا مدت‌ها پس از پایان ساعت کاری در مقام خود باقی مانده و برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کردند. همچنین باید از حمایت‌های مقام معظم رهبری تشکر کنم که همواره به قوه قضائیه عنایت داشتند و اگر الطاف، توجه و همراهی ایشان نبود همین مقدار از تلاش‌های ما نمی‌تواند به اهداف خود برسد.
آملی لاریجانی درخصوص برخی از اقدامات انجام شده از دستگاه قضا در طول 9 سال اخیر مسئولیت خود گفت: اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، مربوط به خدمت‌رسانی عظیمی است که در دستگاه قضائی انجام شده است. بیش از 17 میلیون پرونده در دستگاه قضائی رسیدگی شده که کار آسانی نیست. این میزان ورودی است ولی خروجی نیز تقریباً همین اندازه است.
وی با بیان اینکه با وجود افزایش پرونده‌ها همکاران نگذاشتند این پرونده‌ها انباشت شود و با افزایش ورودی، خروجی نیز افزایش یابد، گفت: گفتن این مسئله آسان است ولی عمل آن دشوار و سخت است. رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت مقبولی انجام شده است و اگر تعداد قضات با برخی از کشورهای دیگر قیاس کنیم، قابل مقایسه نیست زیرا ممکن است یک قاضی روزانه پنج، شش پرونده را در روز بررسی کند ولی در کشورهای اروپایی ممکن است یک قاضی، یک پرونده را در هر روز یا دو روز یک بار بررسی کند و این مسئله نشان می‌دهد در جذب قاضی باید تلاش بیشتری کنیم.
آملی‌لاریجانی گفت: ما تلاش بی‌وقفه انجام دادیم و باید دستگاه‌های دیگر از دولت و مجلس کمک کنند تا مسیر بررسی به اطاله منجر نشود. در سازمان‌های تابعه هم همینطور است. میلیون‌ها خدمت در سازمان ثبت، پزشکی قانونی و سازمان زندان‌ها درحال انجام است و واقعاً جای قدردانی دارد و من به سهم خودم تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: مساله رضایت‌مندی مردم مهم است البته مولفه‌های متعددی دارد که یکی از آن کار ما است و نباید دشمن بیرونی و جاهلان درونی را فراموش کنیم که به سیاه نمایی دامن زدند. کسانی مدعی شده‌اند که مردم از دستگاه قضا ناامید شده‌اند. من عرض می‌کنم خلاف این است. وقتی ما شاهد کثرت پرونده هستیم یعنی این استدلال مغالطه‌ای است.
وی تاکید کرد: کثرت پرونده ساخته دستگاه قضا نیست و سرریز مشکلات به دستگاه قضا است. البته بررسی سریع مولفه قابل توجه است. وقتی وضعیت اقتصادی دچار مشکل است جرم افزایش پیدا می‌کند؛ وقتی فساد افزایش پیدا کند یعنی سرریز دستگاه‌های دیگر به دستگاه قضا می‌شود. وقتی در بحث محیط‌زیست نظارت وجود ندارد نتیجه پرونده‌ای می‌شود که دستگاه قضا باید به آن بپردازد.
آملی‌لاریجانی گفت: تعداد پرونده‌ها بر خلاف این استدلال دلیل آن است که مردم امید معقول به رسیدگی قضائی دارند والا آدم عاقل به دستگاهی که امید ندارد مراجعه نمی‌کند. گاهی می‌‎گویند مردم ناچار هستند اما امید دارند. البته گاهی در خصوص 17 میلیون پرونده مغالطه می‌شود. این به معنی 17 ضرب در 2 نیست و قطعاً محاسبه غلطی است و یعنی 17 میلیون نقطه قوه قضائیه مشغول است.
وی افزود: مساله بعدی تحول در نیروی انسانی است که یکی از افتخارات بزرگ دستگاه قضا نو کردن دستگاه قضائی است. در بدو ورود بنده 7 هزار قاضی داشتیم و امروز با اینکه 2600 قاضی خارج شده‌اند، اگر کسر کنیم حدود 5 هزار نفر باقی می‌ماند درحالی که الان دستگاه قضائی 12 هزار قاضی دارد؛ البته شما می‌دانید جذب قاضی آسان نیست.
آملی لاریجانی با تاکید براینکه نخبه گزینی نکته بسیار مهم برای جذب قاضی بود گفت: خوب است که عزیران بدانند وقتی برای جذب قاضی فراخوان داده می‌شود 50 هزارنفر مراجعه می‌کنند و از این تعداد و گزینش 250 تا 300 نفر جذب می‌شوند لذا نخبه گزینی در دستگاه قضا یک اصل شده است.
آملی لاریجانی گفت: نکته دیگر به کارگیری فناوری‌های نوین در دستگاه قضائی است که با تمام تنگناها که در خصوص بودجه داشتیم ولی در عین حال معاونت فناوری مرکز آمار وفناوری توانست پیشرفت خوبی در این حوزه برای تسهیل خدمت رسانی به مردم داشته باشد. همچنین بحث کمک به اقتصاد مقاومتی نکته مهم دیگری است که رهبری سیاست‌های کلی را ابلاغ کردند و در سخنان متعددی تاکید کردند و عمده نجات کشور را در این مساله دانستند که قوه قضائیه هم مسئولیتی داشت تا در مرحله نخست اشتغال از بین نرود.
آملی لاریجانی با اشاره به احیای حقوق عامه گفت: از چند سال پیش فکر کردیم، حقوق عامه یک مسئله مهم مغفول در قانون اساسی است لذا کاری که دادستان‌ها در سراسر کشور می‌کنند، در همین رابطه است. ورود آنها در صیانت از منابع طبیعی حفاظت از جنگل‌ها، نظارت بر سواحل، مقابله با قاچاق و… درحال انجام است و مخصوصاً در مورد جنگل‌های استان‌های شمالی کارهای خوبی انجام شده است. گاهی دادستان‌ها در مورد حقوق عامه ورود می‌کردند و هم‌پوشانی با دستگاه‌های اجرایی داشت و گاهی شهرداری در مورد حقوق عامه کوتاهی می‌کند ولی دستگاه قضائی که نمی‌تواند کار شهرداری را انجام دهد. پس باید ابعاد حقوق عامه را تبیین می‌کردیم تا هم اصطکاکی با دستگاه‌های اجرایی پیش نیاید و هم این ظرفیت مغفول قانون اساسی اجرایی شود تا شرایط برای اجرایی شدن آن فراهم شود. بنابراین دستورالعمل فنی و اجرایی تدوین و ابلاغ شد که اگر کار بیشتری در مورد آن شود، می‌تواند تبدیل به قانون شود.
وی درباره تشدید نظارت‌ها گفت: تاسیس دیوان عالی کشور از افتخارات این دوره است. این معاونت با وجود مراجعات اندک، بسیار اثرگذار بود. شخصیت قضات دیوان عالی کشور به گونه‌ای بود که اگر قاضی ورود می‌کرد، کسی احساس مچ‌گیری نداشت. نظارت دیوان عالی کشور عموماً فرا دستگاهی است. بازرسان کشور تلاش خود را کردند ولی نیرو کم دارند و باید به آنها کمک کرد تا نظارت‌های مبسوط‌تری داشته باشند. لذا نظارت دادسرای انتظامی قضات توسعه یافته ویکی از کارهای خوب این دوره، بازرسی پنهان بود که ایجاد کردیم و توسعه دادیم.
آملی لاریجانی با اشاره به مسئله فساد گفت: فساد در کشور وجود دارد و در درون دستگاه قضائی هم وجود دارد. با آنکه بر برخورد با مفسدان تاکید می‌کردم، سیاه‌نمایی زیاد می‌شد و از فساد سیستماتیک سخن می‌گفتند و آن را معنی می‌کردند که مسئول رسیدگی به فساد، خود فاسد است. مهم این است که مسئولان این دستگاه عزم مقابله با فساد را داشته باشند که مسئولان عالی کنونی از فضلا، متدینین و پاکدست بودند که این مهمترین سرمایه ما بود.
آملی لاریجانی با بیان اینکه عزم دستگاه قضائی برای برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی جزم بود ولی عِده و عُده به گونه‌ای نیست که با همه مفاسد برخورد کند، تاکید کرد: مهمترین مسئله برخورد با زمینه‌هاست که به همین خاطر، معاونت پیش‌گیری تاسیس شد و در استان‌ها این معاونت کار فعالی انجام می‌دهد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به رویکرد دستگاه قضا نسبت به امور پژوهشی خاطرنشان کرد: ما مرکز پژوهشی فقهی در قم داشتیم که انرا توسعه دادیم و از آن حمایت کردیم. این مرکز آثار خوبی داشته است و در کنار آن پژوهشکده‌ای برای قوه قضائیه تاسیس کردیم.
وی با بیان اینکه توجه به زندان و زندانیان از مسائل کلیدی دستگاه قضائی بود، تاکید کرد: در مورد جرم‌زدایی تلاش زیادی کردیم ولی سرزیر مشکلات دیگر به دستگاه قضائی می‌شود. در مورد برخی از حبس‌ها و زندان‌ها ضرورتی وجود ندارد و برخی از بازداشت‌های موقت هم ضرورتی ندارد که فرد دو یا سه روز بازداشت موقت باشد. لذا تذکر هم دادیم و دستورالعملی برای ساماندهی زندانیان صادر کردیم.
وی با تاکید بر اینکه نقد دستگاه قضائی باید منصفانه باشد، تاکید کرد: یکی قاضی باید در روز چند پرونده را بررسی کند، باید چند دادستان ترور شوند و مورد حمله قرار گرفته باشند ولی ارزیابی‌ها غیرمنصفانه است و تخریب گسترده علیه دستگاه قضائی است. آقای رئیسی من به این خاطر گفتم که باید رویکردتان مبتنی بر صبوری باشد چون تیرهای بلا خواهد آمد.
آملی لاریجانی با اشاره به شایعاتی که پیرامون خانواده و دخترش وجود دارد، گفت: گاهی دشمن بیرونی و جاهل درونی مشکل ایجاد می‌کند. دشمن شایعه کرد دختر رئیس قوه قضائیه جاسوس است. صبیه ما می‌رفت می‌گفتند شما از زندان آزاد شدید. عزیزی از ما حلالیت طبید، من گفتم عهد کردم از کسی که تهمت بزند نمی‌گذرم و کسی را هم که حرف ناحقی را شنید ولی دفاع نکرد، حلال نخواهم کرد. چرا وظیفه شرعی خود را انجام نمی‌دهیم و در برابر تهمت ساکت هستیم. برخی از قضات در کانالی بودند و تهمتی زدند و یک نفر گفت عجب دختر رئیس قوه جاسوس است. من کسی که تهمت بزند را حلال نمی‌کنم.
سایر اخبار این روزنامه
شورای اقتصاد با خرید 28 فروند هواپیما موافقت کرد فرمانده معظم کل قوا در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سرلشکر قاسم سلیمانی: مجاهدت در راه خدا با این پاداش دنیایی قابل جبران نیست در حضور دکتر روحانی و عادل المهدی انجام شد؛ امضای 5 سند همکاری مشترک میان ایران و عراق 1000 قاضی الجزایری: اگر بوتفلیقه نامزد باشد بر انتخابات نظارت نمی‌کنیم افزایش انتقاد رسانه‌های عربی از عربستان به دلیل کارنامه سیاه حقوق بشری 50غیرنظامی در حمله هوایی جدید ائتلاف آمریکایی به سوریه کشته شدند مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه؛ رئیسی حکم ریاست قوه قضاییه را دریافت کرد رشد 39 پله‌ای ایران در شاخص «نوآوری جهانی» سخنی با رئیس جدید قوه قضائیه نرخ‌ها در بازار ارز و سکه عقبگرد داشت دیوان عدالت اداری رای به ابطال دستورالعمل نحوه پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه تهران داد ایرانیان مقیم کانادا علیه خاوری و مرجان شیخ‌الاسلامی طومار امضا کردند روزهای کاری میادین میوه و تره‌بار تهران در ایام نوروز اعلام شد