رئیسی: مساله حقوق شهروندی از موضوعات جدی در دستگاه قضایی است

مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید  قوه قضاییه  روز گذشته برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور  محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور،  حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری، سردار صفوی، مسئولان قضایی و. ..برگزار شد ، ابندا محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه سخنرانی کرد. سپس حجت الاسلام محمدی گلپایگانی به قرائت حکم رهبری برای رییس جدید قوه قضاییه پرداخت و حکم را به ابراهیم رییسی تسلیم کرد.روسای جدید و قدیم قوه قضاییه نیز سخنرانان بعدی این مراسم بودند.
براساس این گزارش، رهبر انقلاب ۱۶ اسفندماه در حکمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین رییسی را به سمت ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. همچنین رهبر انقلاب ۹ دی ماه سال جاری در حکمی آیت‌الله آملی لاریجانی را به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.
آملی لاریجانی: کسی که تهمت بزند را حلال نمی‌کنم


صادق آملی لاریجانی در این مراسم ضمن تبریک به حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت: مودت دیرینه با ایشان نشانه استعداد و رویکرد مثبت و تلاش‌های ایشان در دستگاه قضائی بود و از خداوند می‌خواهیم ایشان را موفق بدارد تا بتوانند این بار و مسئولیت خطیر را به سرانجام برسانند زیرا امر خطیری است که با صبر، صبر و صبر محقق نخواهد شد.
رییس سابق قوه قضائیه درخصوص برخی از اقدامات انجام شده از دستگاه قضا در طول ۹ سال اخیر مسئولیت خود گفت: اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، مربوط به خدمت‌رسانی عظیمی است که در دستگاه قضائی انجام شده است. بیش از ۱۷ میلیون پرونده در دستگاه قضائی رسیدگی شده که کار آسانی نیست. این میزان ورودی است ولی خروجی نیز تقریباً همین اندازه است.
آملی لاریجانی با اشاره به مسئله فساد گفت: فساد در کشور وجود دارد و در درون دستگاه قضائی هم وجود دارد. با آنکه بر برخورد با مفسدان تاکید می‌کردم، سیاه‌نمایی زیاد می‌شد و از فساد سیستماتیک سخن می‌گفتند و آن را معنی می‌کردند که مسئول رسیدگی به فساد، خود فاسد است. مهم این است که مسئولان این دستگاه عزم مقابله با فساد را داشته باشند که مسئولان عالی کنونی از فضلا، متدینین و پاکدست بودند که این مهمترین سرمایه ما بود. وی با تاکید بر اینکه نقد دستگاه قضائی باید منصفانه باشد، تاکید کرد: یکی قاضی باید در روز چند پرونده را بررسی کند، باید چند دادستان ترور شوند و مورد حمله قرار گرفته باشند ولی ارزیابی‌ها غیرمنصفانه است و تخریب گسترده علیه دستگاه قضائی است. آقای رییسی من به این خاطر گفتم که باید رویکردتان مبتنی بر صبوری باشد چون تیرهای بلا خواهد آمد.
آملی لاریجانی با اشاره به شایعاتی که پیرامون خانواده و دخترش وجود دارد، گفت: گاهی دشمن بیرونی و جاهل درونی مشکل ایجاد می‌کند. دشمن شایعه کرد دختر رییس قوه قضائیه جاسوس است. صبیه ما می‌رفت می‌گفتند شما از زندان آزاد شدید. عزیزی از ما حلالیت طبید، من گفتم عهد کردم از کسی که تهمت بزند نمی‌گذرم و کسی را هم که حرف ناحقی را شنید ولی دفاع نکرد، حلال نخواهم کرد. چرا وظیفه شرعی خود را انجام نمی‌دهیم و در برابر تهمت ساکت هستیم. برخی از قضات در کانالی بودند و تهمتی زدند و یک نفر گفت عجب دختر رییس قوه جاسوس است. من کسی که تهمت بزند را حلال نمی‌کنم.
هیچکس حق دور زدن قانون را ندارد
سیدابراهیم رییسی نیز در مراسم معارفه‌اش با اشاره به ضرورت اجرای عدالت گفت: اجرای عدالت باید به گونه‌ای باشد که هیچکس در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون را نداشته باشد. وی افزود: در دوره سه ساله دوری از قوه قضاییه چه در دوران آستان قدس و چه در دوران انتخابات ریاست جمهوری فرصتی فراهم شد تا با مشکلات، تنگناها و مسائل مردم بیش از گذشته آشنا شوم و این آشنایی در این دوره سه ساله با مشکلات، تنگناها و آلام مردم ضرورت بیشتری داشت و تلاش می‌کنم از ظرفیت‌های قوه قضاییه در جهت کاهش آلام و مشکلات، احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم است، استفاده کنم.
رییس جدید قوه قضاییه ادامه داد: نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت، اجرای قانون است. باید بگوییم هیچکس اجازه دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. اگر محور قانون باشد چه در دستگاه قضا و دستگاه‌های دیگر که البته مواردی که مشکلی داشته باشد، شامل شرایط بحرانی نمی‌شود. خدا رحمت کند امام(ره) را که در زمان جنگ باید و نبایدها را تعیین کردند.
وی با تاکید براینکه مساله اجرای قانون را باید جدی گرفت گفت: کشور ما کشوری است که هر روز یک جریان و یک حزبی می‌آید و  ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و انرا جدی بگیریم.  تاکید بنده هم بر اجرای قانون خواهد بود.
رییس جدید قوه قضاییه با تاکید بر اینکه برای تحول نیازمند نیروی انسانی تحول خواه هستیم، ادامه داد: کسانی را می‌خواهیم که تحول را در خودشان بیندیشند و در عمل تحول ایجاد کرده و در مقابل تحول قرار نگیرند. من با توجه به شناختی که از سطوح مختلف قضایی دارم می‌دانم که آنها در مقابل تحول نیستند ولی فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از نیروهای جوان را دنبال خواهیم کرد تا تحول در دستگاه قضایی ایجاد شود.  انجام آموزش از کارهای خوبی است که تاکنون انجام شده و نیازمند تداوم هم است.
وی با بیان اینکه صیانت از دستگاه قضایی و قضات سالم که تعدادشان هم زیاد است، ضروری است، گفت: امروز مدعی مبارزه با فساد در درون قوه قضاییه، خود قضات هستند. چند نفری هستند که به عنوان کارمند یا قاضی منحرف‌ می‌خواهند دستگاه قضایی را آلوده جلوه دهند ولی آنها بدانند با همکاری همکاران، در مقابل این افراد منحرف خواهیم ایستاد و مصمم هستیم تا سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم.
رییس دستگاه قضا با تاکید بر صیانت از آزادی‌های اجتماعی و حقوق مردم  ادامه داد: مسئله حقوق شهروندی از موضوعات جدی در دستگاه قضایی است. ما نمی‌توانیم در مقابل تجاوز به آب، خاک، جنگل، محیط زیست و سلامت قضایی مردم و آنچه حقوق حقه مردم است، بی‌تفاوت باشیم. حتما دستگاه قضایی در مورد حقوق عامه ساکت نمی‌نشیند و در مقابل متجاوزان خواهد ایستاد و مردم با عمل قضات، باید دستگاه قضایی را  پناه خود و قاضی را به عنوان حامی مطمئن بشناسند.