صف‌آرایی جدید مخالفان پوتین

نفر در روسیه علیه برنامه دولت برای اعمال محدودیت‌های شدیدتر بر اینترنت تظاهرات کرده‌اند. تظاهرات انبوهی در مسکو، پایتخت، و تظاهرات‌های مشابهی در دو شهر دیگر برگزار شد که پس از به تصویب رسیدن این لوایح بحث انگیز در پارلمان روسیه در ماه فوریه بود.
به گزارش بی‌بی‌سی دولت می‌گوید این طرح‌ها که اجازه انزوای بیشتر خدمات اینترنتی روسیه از سایر جهان را می‌دهد باعث بهبود امنیت سایبری خواهد شد.
اما فعالان می‌گویند این تلاشی برای افزایش سانسور و خفه کردن نارضایتی است. به گفته فعالان بیش از ۱۵ هزار نفر در مسکو تجمع کردند که بیش از دو برابر رقمی است که پلیس از تظاهرات کنندگان ارائه کرده است. بعضی معترضان شعارهایی مثل دست‌ها از اینترنت کوتاه و نه به انزوا سر می‌دادند و شماری از آنها هم سخنرانی کردند. یک تظاهرکننده به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر کاری نکنیم اوضاع بدتر می‌شود. مقام‌ها راه خود را می‌روند و از نقطه بی‌بازگشت عبور خواهیم کرد.»
یک فعال دیگر به نام «سرگی بویکو» به خبرگزاری فرانسه گفت که «دولت با آزادی می‌جنگد. می‌توانم این را به عنوان کسی که به خاطر یک توییت یک ماه زندان کشیده به شما بگویم.»


چهره‌های مخالف گفتند که شماری از تظاهرکنندگان در مسکو دستگیر شده‌اند، اما پلیس این موضوع را تایید نکرده است.
یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه شاهد بود پلیس مردی را از بازو و پاهایش می‌کشد و می‌برد. دولت می‌گوید که لایه به اصطلاح حاکمیت ملی دیجیتال اتکای روسیه بر سرورهای اینترنتی در آمریکا را کاهش می‌دهد.
این طرح قصد متوقف کردن عبور ترافیک اینترنتی این کشور از سرورهای خارجی را دارد. انتظار می‌رود این طرح بار دیگر این ماه به رای گذاشته شود و اگر تصویب شود باید به امضای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برسد.
روسیه در سال‌های اخیر طیفی از قوانین سختگیرانه اینترنتی را وضع کرده است. پارلمان این کشور روز پنجشنبه دو لایحه را تصویب کرد که بی‌احترامی به مقام‌ها و اشاعه آنچه دولت اخبار جعلی تشخیص می‌دهد را ممنوع می‌کرد.
سال پیش فعالان برای اعتراض به تلاش‌های سازمان نظارت بر رسانه‌ها برای بستن تلگرام - که پیام‌هایش را کدگذاری می‌کند - به خیابان‌ها آمدند.
FSB بزرگترین سازمان امنیت روسیه، در آن زمان گفت که تلگرام پیام رسان منتخب سازمان‌های بین‌المللی تروریستی در روسیه است.