دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی: سال ۱۴۰۰ شهر بدون کتابخانه نداریم

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالروز تأسیس این نهاد، روز گذشته با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهره‌های برجسته حوزه تصویرسازی و کارتون، مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.
علیرضامختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم اظهار داشت: اولین قانون مستقل مربوط به کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۴۴ به تصویب مجلس رسید، اما ابهامات و اشکالات اجرای آن قانون سبب شد تا عملاَ در سال ۱۳۵۲ با وضع برخی مواد در قوانین دیگر، عملاً آن قانون کارکرد خود را از دست بدهد.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اداره کتابخانه‌های عمومی عملاَ تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. اما به‌رغم گسترش کمّی کتابخانه ها، برخی نواقص و کمبودها، اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را با مشکل روبه‌رو ساخت و سرانجام به پیشنهاد دولت قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور در هفدهم اسفند ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن تاریخ دوره جدید کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شد.
مختارپور گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۵۶ حدود ۳۷۳ کتابخانه بود و در سال ۱۳۸۲ که لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود، ۱۴۵۹ کتابخانه و در پانزدهمین سالگرد تصویب قانون جدید کتابخانه‌ها در سال ۱۳۹۷ به ۳۴۴۵ کتابخانه عمومی رسیده است. رشد تعداد کتابخانه‌های عمومی نسبت به سال قبل از پیروزی انقلاب رشد ۹برابری را نشان می‌دهد و در ۱۵ سال گذشته رشد ۱۳۶ درصدی در تعداد، ۱۳۱ درصدی در زیربنا و ۳۷۷ درصدی در کتابداران و ۷۳درصدی مراجعان دستاورد‌های دوره ۱۵ ساله این نهاد است.


مختارپور گفت: از هزار و ۲۴۵ شهر کشور در سال ۱۳۹۳ تعداد ۲۵۶ شهر به کلی فاقد کتابخانه عمومی بوده‌اند که با تلاش نهاد کتابخانه‌ها عمومی در سال ۱۳۹۷ این تعداد به ۱۳۰ شهر کاهش یافته و امیدواریم با همکاری همه نهاد‌های دولتی و عمومی و نیز مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۴۰۰ تعداد شهر‌های فاقد کتابخانه به صفر برسد.
کتابخانه‌های نهاد ۴۲ میلیون کتاب دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: ما در حال حاضر بیش از ۳ هزار کتابخانه داریم و تحولات مختلفی در تعداد آن‌ها اتفاق افتاده است، چرا که یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع این بخش فضای فرهنگی در اختیار دارد. ما مجموعاً ۴۲ میلیون کتاب در این مجموعه داریم و مسیر طی شده نسبت به سال ۵۸ که یک میلیون و ۷۰۰ هزار کتاب در کتابخانه‌ها داشتیم، رشد را نشان می‌دهد. ضمن اینکه در حال حاضر در بخش اعضای نهاد نیز این سازمان رشد را شاهد بوده است.
نوسازی و نوآوری در گام دوم انقلاب
صالحی، نهاد کتابخانه‌ها را در حوزه کودک و نوجوان یک نهاد بسیار مهم برشمرد و با بیان اینکه اگر می‌خواهیم آینده و سازوکار کشور را مطمئن‌تر پیش ببریم، در کنار مدرسه، برخی مجموعه‌ها، چون نهاد کتابخانه‌ها ایفاگر نقش مهمی هستند، گفت: در رویکرد جدید همه کتابخانه‌ها بخش کودک و نوجوان داشتند یا حتی شاهد کتابخانه‌های تخصصی هستیم. اما قطعاً با این نگاه نهاد کتابخانه‌ها در گام دوم انقلاب احتیاج به نوسازی و نوآوری بیشتری دارد تا در حوزه کودک و نوجوان تأثیرگذاری جدی‌تری داشته باشد.