مالیات بر خانه‌های خالی مانند هدفمندی یارانه‌ها کارساز است


به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی زمانیان با اشاره به موانع اجرایی مالیات عایدی سرمایه اظهار داشت: در دنیا مالیات بر دارایی داریم اما در ایران نداریم و آنچه هست بی‌خاصیت است.
وی با اشاره به اینکه آمار خانه‌های ثبت شده در کشور را نداریم، افزود: می‌توان سند رسمی و آنچه موجود است کار را شروع کرد و نباید به دلیل آنکه اطلاعات و آمار نداریم آن را کنار بگذاریم حتی می‌تواند اسناد غیررسمی مانند قولنامه‌ها مبنا باشد؛ بنابراین باید اغماض کنیم تا یک نسخه اجرایی پیش برود و مشکلات آن مشخص شود و تا طرح کاداستر نهایی می‌شود کار جلو برود.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا مالیات بر عایدی سرمایه منجر به رکود می‌شود، گفت: باید میان رکود در تعداد معاملات با ساخت و ساز فرق قائل شد اینکه در تعداد معاملات رکود ایجاد شود لزوما بد نیست از نقدشوندگی کم می‌شود. آنچه بد است این خواهد بود که ساخت و ساز کاهش یابد.
زمانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر طبق قانون مالیات‌های مستقیم می‌گویند از سازنده ملک مالیات گرفته می‌شود که اگر نفروشد و مدتی از ‌آن بگذرد مشمول مالیات نخواهد شد بیان کرد: این اگر صحت داشته باشد قطعا انگیزه را برای خالی ماندن خانه‌ها ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: علی‌رغم آنکه داده‌‌های زیادی نداریم باید مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن [باید] وضع شود و مانند همان موضوعی که سال‌های پیش هدفمندی ارائه شد و کسی نمی‌دانست چه آثار تورمی دارند و برخی می‌گفتند که پمپ بنزین‌ها به آتش کشیده می‌شود اما اتفافی نیفتاد نیاز به اجرا است به شرط آنکه راه برای اصلاح و چابکی در تغییر آ‌ن وجود داشته باشد.