وزارت کشور الجزایر تاکید کرد انتخابات در همان موعد مقرر برگزار می‌شود الجزایر از اعتراض به اعتصاب رسید

دیروز یک‌شنبه، سرانجام زمان بازگشت بوتفلیقه به کشور شد
«وکلای بدون مرز» سوئیس مدعی شد، بوتفلیقه دیگر برای خودش تصمیم نمی‌گیرد و نیاز به کفیل دارد
همدلی| گروه سیاسی: در دو طرف مناقشه الجزایر نشانه‌ای از عقب‌نشینی دیده نمی‌شود. معترضان همچنان بر مخالفت خود با دولت عبدالعزیز بوتفلیقه تاکید دارند و دولت همچنان همان مسیر قبلی را به سمت انتخابات می‌رود. در میان تحولات روبه‌شتاب الجزایر، مهم‌ترین خبرها از سمت دولت، تاکید بر برگزاری انتخابات است و از سمت مردم، اعتصاب سراسری در اعتراض به کاندیداتوری بوتفلیقه.
ایسنا خبر داده است، وزارت کشور الجزایر تاکید کرده با وجود فراخوان‌های گروه‌های مخالف برای تعویق برگزاری انتخابات و نیز ادامه اعتراضات مردمی در کشور، مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ مقرر خود در دست انجام است. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت کشور الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد: صلاح‌الدین دحمون، دبیرکل این وزارتخانه روز شنبه نشستی را با نهادهای اصلی وزارتخانه، گروه‌های بومی و عمرانی مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرد که به بررسی مقدمات برگزاری این انتخابات در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۹ پرداخت. در مقابل گروهی از مخالفان پس از نشست خود در دفتر حزب «پیشگامان آزادی‌ها» در بیانیه‌ای اعلام کردند، برگزاری انتخابات در شرایط فعلی و طبق چارچوب کنونی به منزله خطری برای ثبات کشور است. جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های الجزایر نیز مخالفت خود را با تصمیم وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی این کشور برای افزایش تعطیلات فصل بهار دانشگاه‌ها به ۲۵ روز اعلام کرده و آن را تصمیمی ناگهانی و بررسی نشده جهت مقابله با اعتراضات مردمی کنونی علیه رئیس‌جمهوری این کشور دانستند.


از سوی دیگر اما بخش‌های مختلف صنایع و اصناف در الجزایر دست به اعتصاب زده اند. ایسنا از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نقل می‌کند، بخش‌های مختلف الجزایر صبح روز یکشنبه در اعتراض به کاندیداتوری عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری این کشور برای دور پنجم انتخابات ریاست‌جمهوری دست به اعتصاب جزئی زدند. طبق این گزارش، اعتصاب الجزایری‌ها شامل مغازه‌ها، مدارس و حمل‌ونقل عمومی،‌ شرکت برق و آب و کارمندان خطوط هواپیمایی است و به دنبال پاسخگویی به درخواست‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی انجام شد. به دنبال اصرار مقامات الجزایر به کاندیداتوری بوتفلیقه، چند روزی است که در شبکه‌های اجتماعی درخواست‌هایی مبنی بر اعتصاب سراسری مطرح می‌شود. فراخوان برای اعتصاب باعث ازدحام مردم برای خرید کالا در ایالت‌های مختلف الجزایر شد و صف‌های طولانی از خودروها در مقابل جایگاه‌های سوخت شکل گرفت. همچنین پایتخت الجزایر صبح دیروز شاهد تعطیلی مدارس در سطوح مختلف بود. ویدئوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان‌دهنده پاسخ‌های مختلف مردم به فراخوان اعتصاب در ایالت‌های مختلف است. صنف تاجران و صاحبان حرفه‌ها الجزایر نیز با صدور بیانیه‌ای دعوت برای اعتصاب را تکذیب کرده و از تاجران خواستند که به فعالیت تجاری عادی خود ادامه دهند. همچنین پایتخت الجزایر شاهد مشکلاتی در حمل‌ونقل عمومی، به ویژه اتوبوس‌ها بود. برخی تحلیلگران این کشور با ایده اعتصاب مخالفت کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند اعتصاب باعث سست‌شدن اعتراضات مردمی می‌شود و خطری برای مردم است که در نهایت به سود بوتفلیقه و حامیان او خواهد بود. حزب حاکم الجزایر در بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به نافرمانی مدنی، از تمامی احزاب سیاسی این کشور خواست تا با کمترین هزینه از بحران خارج شوند.
در میان این تحولات، بوتفلیقه سرانجام عازم کشورش شد. به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، یک منبع در کمپین انتخاباتی «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور الجزایر گفت که رئیس‌جمهوری عصر یک‌شنبه در کشور خواهد بود. پایگاه الکترونیک کنترل هوائی از پرواز هواپیمای دولتی الجزائر به سمت شمال خارج از مرزهای این کشور خبر داد. بر اساس گزارش رویترز، در بررسی‌های مرکز کنترل ترافیک هوائی، مقصد نهائی این هواپیما مشخص نیست. حرکت عبور و مرور این هواپیمای دولتی الجزائر از زمان اعلام خبر انتقال «عبدالعزیز بوتفلیقه» به سوئیس به منظور انجام معاینات پزشکی در یکی از بیمارستان‌های ژنو کنترل نشده است. منابع رسمی الجزائر پیش از این تصریح کردند که هواپیمای رئیس‌جمهوری، ژنو را بدون بوتفلیقه به مقصد الجزائر ترک کرد.
سازمان وکلای بدون مرز اما در این میان مدعی است، شدت وخامت وضعیت سلامتی بوتفلیقه در حدی است که او دیگر مسئول تصمیمات خود نیست. ایلنا از القدس العربی نقل می‌کند، «ساسکیا دتیچایم» وکیل سوئیسی و رئیس شعبه سوئیسی سازمان «وکلای بدون مرز» با ارائه درخواستی به دادگاه ویژه خواستار تحت سرپرستی قراردادن «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهوری الجزایر به منظور حفظ سلامتی او شد. بوتفلیقه در حال حاضر برای ادامه روند درمان در ژنو به سر می‌برد. این درخواست همزمان با ادامه اعتراض‌ها در الجزایر علیه نامزدی بوتفلیقه ۸۲ساله برای پنجمین دوه متوالی در انتخابات ۱۸ آوریل ارائه شده است. این وکیل سوئیسی در درخواست مذکور که با نام سازمان وکلای بدون مرز ارائه نشده است، نوشت: «وضعیت نامساعد جسمی بوتفلیقه، او را بازیچه افراد نزدیکش قرار داده است». وی این درخواست را به نام یک شهروند الجزایری که نامش فاش نشده و به دادگاه ویژه حمایت از بزرگسالان و کودکان ضعیف ارائه کرده است. درخواست مذکور گزارش داده است: «کاملا روشن است که رئیس‌جمهوری الجزایر در حال حاضر با توجه به شرایط جسمی وخیمش قادر به تشخیص امور و تصمیم‌گیری نیست، بلکه خانواده و نزدیکان سیاسی او تصمیم‌گیری می‌کنند». این وکیل سوئیسی معتقد است که بوتفلیقه شخصا تصمیم به نامزدی در انتخبات نگرفته است. این درخواست همچنین از سرپرست پزشکان بیمارستان دانشگاه ژنو می‌خواهد که محرمانه‌بودن پرونده پزشکی در مورد بوتفلیقه را بردارند تا پزشکان وی بتوانند گواهی پزشکی درباره عدم توانائی او در اداره کشور را صادر کنند. درخواست دتیچایم در پایان بر لزوم تعیین این سرپرست خارج از حوزه ریاست بیمارستان و صرفا بی‌طرف‌بودن او تاکید دارد. به گفته «نیکلای جاندان» وکیل سوئیسی و استاد دانشگاه ژنو، به موجب توافق لاهه مقام‌های قانونی الجزایر باید تشخیص دهند که وضعیت یک شهروند باید تحت سرپرستی قرار گیرد. جاندان تاکید کرد که اگر دادگاه سوئیس تشخیص دهد که شخصی نیاز به حمایت فوری دارد، می‌تواند وارد عمل شود. وی در پایان افزود: «از جنبه نظری، قاضی سوئیس باید برنامه سیاسی را نادیده گیرد و مشخص کند که آیا این فرد نیاز به کمک دارد یا خیر».
تنش و درگیری‌ها در روزهای گذشته در الجزایر در حال تشدید بوده‌اند. در روزهای گذشته، تعطیلی زودهنگام دانشگاه‌ها، تظاهرات اعتراضی وکلا و برخورد شدید بین نیروهای امنیتی با دولت بخشی از حوادث روزهای گذشته بوده‌اند. از سوی دیگر وزارت فرهنگ الجزایر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «بزهکاران» با سوءاستفاده از اعتراض‌های هزاران نفری، به موزه ملی آثار باستانی و هنرهای اسلامی الجزایر که در سال 1897 تاسیس شد، حمله کردند. در این بیانیه آمده است: بخشی از این موزه مورد دستبرد قرار گرفته، آثار هنری سرقت و بخش‌هایی به آتش کشیده شده، ضمن اینکه اسناد و مدارک موجود در موزه، از بین رفته است.
دامنه اعتراضات هم از الجزایر خارج شده و به تونس رسیده است. ایسنا از سایت شبکه روسیا الیوم نقل می‌کند، حدود ۱۰۰ شهروند تونسی به منظور حمایت از معترضان الجزایری علیه کاندیداتوری مجدد عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر تظاهرات کردند. معترضان تونسی پلاکاردهایی در حمایت از آزادی و دموکراسی در الجزایر در دست گرفتند.