شاید با اهمیت‌ترین بخش سفر امروز رئیس جمهور به عراق، دیدار با «حضرت آیت‌الله العظمی» سیستانی باشد؛

کلید در «نجف»
همدلی| گروه سیاسی ـ هرمز شریفیان ـ حسن روحانی رئیس جمهور، امروز دوشنبه20 اسفند در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به عراق سفر می‌کند. سفری با اهمیت بسیار که در حوزه‌های مختلف قابل بررسی است و به‌طورحتم در آینده روابط دو همسایه، تاثیر بسیار خواهد گذاشت.
دیدار با «برهم صالح» رئیس جمهوری و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق مهمترین دیدارهای دیپلماتیک روحانی است، اما در کنار این دیدارها و نشست‌های برنامه‌ریزی شده، دیدار با مرجع عالیقدر شیعیان ایران و عراق، یعنی «آیت‌الله العظمی علی سیستانی» از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 
رئیس جمهور در این سفر با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند که نخستین دیدار رئیس جمهوری ایران با یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی ـ مذهبی عراق است.


آیت الله سیستانی قبل‌تر با «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری و «حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیدارهایی داشته‌اند. همچنین «علی لاریجانی» رئیس مجلس، «علی اکبر صالحی» رییس کنونی سازمان انرژی اتمی نیز از مقاماتی هستند که پیش‌تر با ایشان دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند.
فتواهای سیاسی راه‌گشا در عین دوری از سیاست
آیت‌الله العظمی سیستانی در سال 1309 در مشهد متولد شده‌اند، مرجعی که حالا پناه بسیاری از مردم عراق، اعم از شیعه، سنی و غیر مسلمانان است. روحانی‌ای که تمایل زیادی به حضور در عرصه سیاسی ندارد اما کاریزما و نفوذ کلامش بر افکار عمومی، دولت‌مردان عراق و حتی غیر شیعیان این کشور بر کسی پوشیده نیست و با وجودی که تمایلی به حضور در سیاست ندارد اما تاثیرگذارترین شخصیت در عرصه سیاسی عراق محسوب می‌شود.
فتواهای دقیق و تاثیرگذار ایشان درباره محکومیت و تحریم دشنام به صحابه پیامبر(ص)، فتوای «جهاد کفایی» علیه داعش و گروه‌های تروریستی، محکومیت اهانت به اسیران داعش، نمونه‌هایی از فتواهای تاثیرگذار آیت الله سیستانی است که منشاء تحولات مثبتی در عراق بوده است. 
فتوای «جهاد کفایی» ایشان که آن را پایه «حشدالشعبی» در عراق می دانند، از مهمترین دلایل پیروزی بر داعش در آزادسازی شهرهای عراق و موصل بود. موضوعی که «سردار قاسم سلیمانی»، «حیدرالعبادی» نخست وزیر پیشین عراق و نیروهای ائتلاف مستقر در عراق از جمله آمریکایی‌ها نیز بر آن تاکید داشتند. 
پیشینه دور از سیاست و مقبول آیت‌الله سیستانی موجب شده از مهمترین شخصیت‌های سیاسی مذهبی در عراق لقب گیرد و برای همین دیدار رئیس جمهور روحانی با ایشان، اهمیت خاصی دارد، دیداری که «محمود احمدی نژاد» با تمام تلاش‌هایش در زمان ریاست جمهوری‌ نتوانست به آن نائل شود.
با اهمیت‌ترین سفر رئیس جمهور
در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با تمام نیرو تلاش می‌کند تا ایران را در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار دهد، سفر روحانی به عراق از اهمیت بسیار برخوردار است. آمریکا و برخی کشورهای منطقه ظرف ماه‌های اخیر و پس از نابودی داعش در عراق، تلاش زیادی کردند تا ایران و عراق را نسبت به یکدیگر بدبین کنند. 
همچنین برخی بازیگران داخل عراق هم در سناریوی آمریکا و متحدانش نقش آفرینی کردند. حمله به کنسولگری ایران در بصره، تحریم رهبر جنبش اسلامی نجبا از سوی آمریکا و سنگ‌اندازی‌های تجاری و بانکی در مسیر تبادلات دو کشور، مصداق‌هایی از این تلاش‌ها است اما  وضعیت ژئوپلتیکی ایران و عراق به شکلی است که جنگ تحمیلی هشت ساله هم نتوانست اهمیت دو کشور را برای یکدیگر کاهش دهد.
این کشور مقصد نخست صادرات غیرنفتی کالا‌های ایرانی است و میانگین رشد صادرات غیرنفتی طی شش ماه گذشته بیش از 30 درصد و حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در سال 97، بیش از 5/8 میلیارد دلار بود. در زمینه فرهنگی و اقتصادی هم عراق در کنار اشترک‌های فراوان مذهبی و اعتقادی با ایران، نزدیک یک دهه است که پذیرای هزاران شیعه و عزادار حضرت اباعبدالله، امام حسین(ع) است که در اربعین به این کشور سفر می‌کنند. برگزاری این رخداد بزرگ با توجه به مشکلات زیرساختی و امنیتی در عراق، مستلزم همکاری‌های بسیاری است تا این حلقه اتصال فرهنگی میان مردم دو کشور را امن نگه دارد. 
سفر رئیس جمهوری به عراق که در پی سفر آبان ماه «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق و به دعوت او انجام می‌شود، در برهه‌ای که تلاش‌ها برای تاثیرگذاری بر این رابطه با بودجه‌های بسیار در حال انجام است، می‌تواند ضمن تاکید دوباره بر حسن رابطه دو کشور، برخی شانتاژهای رسانه‌ای را هم درباره پذیرفتن تحریم‌ها علیه ایران، از سوی عراق را خنثی کند.
اهمیت دیدار با آیت‌الله سیستانی
همانطور که اشاره شد، «محمود احمدی‌نژاد» با تمام تلاش‌هایش موفق به دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی نشد. روحانی برجسته‌ای که نزدیکی به او می‌تواند بهره‌های معنوی بسیاری برای سیاستمداران ایرانی و عراقی داشته باشد. حال که دیدار با این مرجعیت عالی‌رتبه شیعه برای روحانی فراهم شده؛ می‌توان آن را امتیازی برای رئیس جمهوری به‌حساب آورد.
روحانی طی ماه‌های اخیر نظراتی درباره حجاب و سایر موضوعات فقهی مطرح کرد که با واکنش تند مراجع قم از جمله «آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی» روبه‌رو شد. علاوه‌بر این برخی دیگر از مراجع قم، گه‌گاه انتقادهای تندی به دولت تدبیر و امید وارد می‌کنند.
پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، حمایت مرجعیت از سیاست‌مداران و دولت‌ها از اهمیت بسیار برخوردار بوده و هر دولتی در زمان خود تلاش کرده تا رضایت «قم» را جلب کند. با این وجود، «نجف» همچنان جایگاه بی‌بدیل خود را حفظ کرده و مراجع اعظم این حوزه همواره کوشش کرده و می‌کنند تا وارد عرصه سیاسی نشوند و آیت‌الله العظمی سیستانی را می‌توان سرآمد این دست از علما و مراجع شیعه برشمرد.
روحانی نخستین رئیس جمهوری اسلامی است که به دیدار آیت‌الله العظمی سیستانی نائل آمده و فرصتی مغتنم به دست آورده تا از حمایت این مرجع اعلم شیعیان برخوردار شود. دیدار با این مرجع عالیقدر شیعه می‌تواند بر جایگاه سیاسی حسن روحانی تاثیر بسیاری بگذارد.
شاید بتوان گفت پراهمیت‌ترین نشست روحانی در عراق، برای گشودن گره‌های ریز و درشت سیاسی؛ نه با رئیس جمهوری و دولت‌مردان این کشور در کاخ ریاست جمهوری در بغداد، بلکه در خانه‌ای کوچک و ساده در جوار بارگاه ملکوتی امیرمومنان حضرت علی(ع) در شهر نجف اشرف باشد.