ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق

وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه سفر تاریخی رئیس‌جمهور به عراق نوشت: پیوندهای ناگسستنی ما به سود ایران، عراق و منطقه خواهد بود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به بغداد سفر کرده است، با انتشار تصویری از دیدار با همتای عراقی خود در بغداد در صفحه توئیترش نوشت: «در بغداد و در آستانه دیدار سه روزه رئیس‌جمهور روحانی حضور دارم که قرار است در این سفر با رهبران سیاسی، مذهبی، تجار و گروه‌های مدنی در بغداد، کربلا و نجف دیدار کند و چندین توافقنامه درباره همکاری‌های بیشتر منطقه‌ای، سیاسی و اقتصادی منعقد خواهد شد.
ظریف در فضای مجازی نوشت: " در عراق و پیش از سفر رسمی سه روزه رئیس‌جمهور روحانی حضور دارم. برنامه‌های این سفر رسمی سطح بالا عبارتند از:
- دیدار با رهبران سیاسی، دینی، اقتصادی و جامعه مدنی در بغداد، کربلا و نجف


- چندین توافقنامه برای همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی.
روابط مستحکم ما به سود ایران، عراق و منطقه است. "
ظریف: همکاری ایران و عراق موجب تقویت امنیت منطقه می‌شود
"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین عصر یکشنبه در کنفرانس خبری با "محمدعلی الحکیم" همتای عراقی خود پس از مذاکرات چند ساعته هیات‌های کارشناسی و سیاسی دو کشور در بغداد، گفت: مذاکرات خوب و مفیدی با برادرم الحکیم در خصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای داشتیم.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران و عراق دو ستون امنیت منطقه هستند و همکاری بین دو کشور می‌تواند این امنیت را هر چه بیشتر تقویت کند.
ظریف افزود: دیدگاه‌های دو کشور در امور منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار شبیه به یکدیگر است و می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند.
وی از همبستگی و مواضع ملت و دولت عراق در رد تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی آمریکا علیه مردم ایران قدردانی کرد و گفت: روابط دو کشور بدون دخالت خارجی درحال حاضر مستحکم است و امیدواریم در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد بیش از پیش مستحکم شود.
وی با بسیار مثبت ارزیابی کردن مذاکرات امروز گفت: دو طرف توجه ویژه‌ای در تفاهمات برای خدمت بیشتر به مردم دو کشور بوده است و بر همین اساس هیات‌های دو طرف اسنادی را جهت توافق نهایی آماده کرده‌اند.
ظریف گفت: هیات‌های سیاسی و کارشناسی دو طرف در ادامه مذاکرات درحال آماده‌سازی تفاهمات بیشتر جهت توافق نهایی در جریان سفر دکتر روحانی به بغداد هستند.
وی گفت: دو طرف در زمینه‌های مختلف بهداشت، تجارت، رفت و آمد زائر و مسافر، و تسهیل در این حوزه‌ها برای رفاه بیشتر مردم دو کشور مذاکرات و تفاهمات خوبی تاکنون داشته‌اند.
ظریف ابراز امیدواری کرد: تفاهم‌ها و توافقات نهایی در جریان سفر روز دوشنبه دکتر روحانی به بغداد بیش از پیش موجب تحکیم مناسبات دوجانبه شده و نیز به عراق برای ورود جدی به مرحله بازسازی پس از پیروزی بر افراط گرایی تکفیری و داعش کمک کند.
احتمال حذف روادید عراق در سفر دکتر روحانی
"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از احتمال اعلام خبرهای خوب در مورد تسهیل صدور روادید میان دو کشور در جریان سفر دکتر روحانی به عراق خبر داد.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران عصر یکشنبه نیز در کنفرانس خبری چند رسانه عراقی در دارالضیافه بغداد گفت: در مذاکرات میان هیات‌های دو کشور از جمله در خصوص صدور ویزا تفاهم‌های خوبی صورت گرفت و من امیدوارم امروز همزمان با حضور دکتر روحانی در بغداد، مردم دو کشور خبرهای خوبی در این خصوص بشنوند.
ظریف گفت: به برادران عراقی پیشنهاد کرده‌ایم که روادید میان دو کشور بشکل متقابل لغو یا رایگان شود و یا این که دست کم قیمت آن کاهش یابد که مذاکرات در این خصوص ادامه دارد و امیدوارم فردا خبرهای خوبی دراین خصوص اعلام شود.
این نشست خبری با درخواست تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی عراق عصر یکشنبه در محل اقامت وزیر امور خارجه ایران در دارالضیافه بغداد برگزار شد.
دیدار ر وزرای خارجه ایران وعراق
دکتر محمدجواد ظریف دیروز در نشست مذاکرات هیات ایرانی و عراقی در بغداد با حضور همتای عراقی‌اش گفت: خوشحالم که در فاصله حدود یک ماه این دومین بار است که به عراق سفر می‌کنم.
ظریف افزود: روابط ایران و عراق راهبردی است و با خون جوانان دو کشور در نبرد با داعش به هم پیوند خورده است و هیچ کشوری نمی‌تواند آن را تضعیف کند.
وزیر امور خارجه ایران افزود: خوشحالیم که سفر دکتر روحانی در مقطع بسیار مهم تاریخی و پس از پیروزی عراق بر داعش بعنوان دشمن بشریت صورت می‌گیرد.
وی در این خصوص همچنین به موفقیت عراق در انتخابات پارلمانی اخیر و پیشبرد روند دموکراتیک و برقراری یک نظام فراطائفه‌ای و فراقومیتی در عراق اشاره کرد و گفت: این موفقیت بزرگ را باید به ملت و دولت عراق تبریک بگوییم.
ظریف گفت: این موفقیت بزرگی برای دموکراسی و ملت عراق بوده و ما آن را به ملت و دولت عراق تبریک می‌گوییم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت که امروز مذاکرات خوبی با محمدعلی الحکیم همتای عراقی خود در خصوص مسائل دو جانبه و منطقه داشته است.
وی ابراز امیدواری کرد ادامه مذاکرات دو طرف در این نشست به تفاهمات خوبی به نفع دو ملت و دو کشور برسد تا در جریان سفر روز دوشنبه دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، مورد توافق دو طرف قرار گیرد و نهایی شود.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است فردا دوشنبه در یک سفر رسمی سه روزه وارد بغداد شود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: بازار کشش دلار بالای 10 هزار تومان را ندارد هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق کمیسر عالی‌رتبه بازرگانی دولت بریتانیا: کانال مالی اروپا و ایران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود وعده دیرهنگام پاکستان برای برخورد با تروریست‌ها نماینده دادستان در سومین جلسه دادگاه حسین هدایتی: اتهام متهم ردیف دوم پرونده هدایتی پولشویی است وداع با شهدای گمنام در شهرهای کشور مرگ 157 نفر در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اتیوپی پیشنهاد «بلک‌واتر» برای پایان جنگ افغانستان یک مقام سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا خارج از روند سازمان ملل و غیرقانونی است معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور: جمعیت روستایی کشور به 26 درصد رسیده است سامانه یکپارچه کتابخانه‌های دانشگاه تهران رونمایی شد مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر: 650 هزار نفر از پوشش صندوق بیمه عشایر و روستایی خارج شدند با تصویب کمیته تنظیم بازار کل کشور؛ مرحله جدید عرضه گوشت گرم وارداتی گوسفندی با قیمت تنظیم بازار در فروشگاه‌های شهروند هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق