پایان صف گوشت




مرجان اسلامی فر


خبرنگار
شنبه شب کسانی که در صف خرید گوشت دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودند با خبر شدند که 18 اسفند آخرین روز عرضه گوشت تنظیم بازاری است و قرار است دولت شیوه توزیع گوشت دولتی را تغییر دهد. با پیگیری‌های روزنامه ایران مشخص شد که ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از صف‌های طولانی و نارضایتی که در سطح کشور صورت گرفته، نحوه توزیع گوشت دولتی را تغییر داده است و می‌خواهد از پتانسیل تعاونی‌ها برای رساندن گوشت به جامعه هدف استفاده کند. بدین جهت از روز یکشنبه فرآیند عرضه گوشت تغییر کرد و اتاق تعاون جای وزارت صمت را در عرضه گرفت. با تغییرات صورت گرفته؛ اعضای اتحادیه‌های سراسری کارکنان دولت، اتحادیه سراسری فرهنگیان کشور، اتحادیه مرکزی کارگران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیروی مسلح(اتکا)، کمیته امداد و سازمان بهزیستی می‌توانند گوشت با قیمت دولتی خریداری کنند. البته سرپرستان خانوار و کسانی که یارانه نقدی هم می‌گیرند دراین لیست قرار دارند. افرادی هم که به هر دلیلی جا ماندند فرصت ثبت نام و گرفتن گوشت تنظیم بازاری را دارند. در گزارش پیش رو عباس قبادی، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد علی ضیغمی، معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران و محمد قبله، مدیر دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات روش جدید توزیع گوشت قرمز را اعلام کردند. مسئولان می‌گویند درست است که عرضه گوشت قرمز با شیوه جدید به 50 درصد از تهرانی‌ها می‌رسد اما دیگر خبری از دلالان و صف‌های طولانی نیست و می‌توان این اطمینان را داد که مصرف کنندگان واقعی از یارانه دولت بهره‌مند می‌شوند.
گوشت دولتی  برای 50 درصد  تهرانی ها
عباس قبادی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تنظیم بازار گوشت و سیاست‌هایی که برای گوشت تنظیم بازار اتخاذ و از روز گذشته آغاز شده است، گفت: دیگر گوشت تنظیم بازاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش نمی‌رسد و متقاضیان (جامعه هدف) با توجه به شرایطی که دارند باید از طریق تعاونی‌هایی که تحت پوشش هستند گوشت دولتی خریداری کنند. وی افزود: کمتر از ١٢ درصد گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و مابقی گوشت از منابع داخلی توسط وزارت جهاد کشاورزی است. وی با بیان این‌که ایجاد صف‌های طولانی برای خرید گوشت تنظیم بازاری باعث آزار و اذیت مردم شد و از طرفی این گوشت‌ها به دست مصرف کنندگان واقعی نمی‌رسید، افزود: برای آن‌که عرضه گوشت مناسب شود و دست دلالان از بازار گوشت کوتاه شود به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی قرار شد گوشت تنظیم بازاری یخ زده و گرم به جامعه هدف داده شود که به نظر می‌رسد این جامعه ٥٠ درصد جمعیت تهران باشد.
قبادی اذعان داشت: گوشت تنظیم بازاری از این پس به بازنشستگان، کمیته امداد، اداره‌های دولتی، کارگران و فرهنگیان اختصاص پیدا می‌کند.
3 کیلو گوشت می‌دهیم
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه توزیع گوشت‌های دولتی، اذعان داشت: به جامعه هدف در دوره‌های مشخص تا ٣ کیلوگرم گوشت داده می‌شود. وی با بیان این‌که ستاد تنظیم بازار، بخش عمده‌ای از مدیریت توزیع گوشت را به اتاق تعاون داده است چرا که ظرفیت خوبی در توزیع کالا برای جامعه هدف دارند، خاطرنشان کرد: اداره‌های دولتی(برای پرسنل خود) در صورت نیاز به گوشت دولتی می‌توانند به اتاق تعاون نامه بزنند تا مشمول این طرح شوند.
مگر در روغن و شکر صف داریم
وی در پاسخ به این سؤال که توزیع ناموفق وزارت صمت باعث شد که توزیع گوشت دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای متوقف شود، گفت: سپردن توزیع گوشت دولتی به اتاق تعاون هیچ ربطی به نحوه توزیع وزارت صمت ندارد. مگر اکنون در زمینه توزیع روغن، شکر، برنج و سایر کالاهای اساسی مشکلی وجود دارد؟ و آیا صف در سایر کالاها وجود دارد؟ وقتی کمبود در یک محصول اتفاق بیفتد و فاصله قیمتی بین محصول دولتی و آزاد ایجاد شود، تقاضا روند افزایشی به خود می‌گیرد، این همان اتفاقی است که در مورد گوشت رخ داد.
گوشت به جامعه هدف نرسید
وی با بیان این‌که وقتی کالایی نیست، صف برای خرید آن ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: از روز شنبه توزیع گوشت در فروشگاه‌ها متوقف و از روز یکشنبه(روز گذشته) توزیع به صورت هدفمند صورت گرفته است. قبادی افزود: ستاد تنظیم بازار هر استان با توجه به شرایطی که دارند توزیع گوشت دولتی را دنبال می‌کنند. وی تأکید کرد: هدفمند‌سازی عرضه گوشت به منزله عدم ارائه گوشت دولتی به مردم نیست. هدف ما رساندن گوشت به مصرف کننده واقعی است.طی این مدت اکثر کسانی گوشت‌های دولتی را خریداری کردند که جامعه هدف دولت نبوده‌اند.
٦ هزار فروشگاه تعاونی فعال داریم
همچنین محمد علی ضیغمی معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران که این بخش با نظر ستاد تنظیم بازار مسئول توزیع گوشت دولتی به شهروندان شده است، گفت: از بعد از انقلاب اسلامی توزیع کالاها از سوی تعاونی‌ها صورت گرفته و این بخش یکی از ابزارهای مورد اتکا و اعتماد دولت و مردم بوده است چرا که توانسته به جامعه هدف ارزاق را برساند. وی با بیان این‌که شبکه تعاون کشور بزرگترین بخش توزیع و زنجیره‌ای کشور است، افزود: ٦ هزار فروشگاه تعاونی در کشور فعالیت مستمر و شفاف دارند.
پایان صف گوشت
معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران ادامه داد: بر اساس آنچه ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری کرده است گوشت دولتی از اتحادیه‌های سراسری کارکنان دولت، اتحادیه سراسری فرهنگیان کشور، اتحادیه مرکزی کارگران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیروهای مسلح(اتکا) توزیع خواهد شد. این مجموعه‌ها به صورت مستقیم با اعضای خودشان در ارتباط هستند و می‌توانند گوشت را به مصرف کننده اصلی برسانند.
وی با بیان این‌که دولت می‌خواهد گوشت دولتی را به مصرف کننده نهایی برساند، افزود: تعاونی‌ها سابقه بسیار خوبی در توزیع کالاهای سهمیه‌ای و سبد کالا دارند. بدین جهت در زمینه توزیع گوشت دیگر شاهد صف و آزار و اذیت مردم نخواهیم بود.
توزیع گوشت منجمد را آغاز کردیم
ضیغمی ادامه داد: از هفته‌های پیش توزیع گوشت منجمد به فرهنگیان را آغاز کردیم. در این طرح ابتدا گوشت منجمد به شبکه‌های تعاونی می‌آید و بعد از آن عرضه گوشت گرم را خواهیم داشت(هنوز توزیع گوشت گرم به اتاق تعاون ابلاغ نشده است). بدین جهت با جمع بندی در مورد جامعه هدف و چگونگی اطلاع‌رسانی به آنها برای دریافت گوشت گرم می‌توان توزیع مناسبی داشت. وی درباره این‌که به غیر از اتحادیه‌هایی که اشاره شد به کدام بخش‌ها گوشت دولتی داده می‌شود، گفت: کمیته امداد و بهزیستی هم که لیست خود را دادند می‌توانند گوشت دولتی خریداری کنند. در این میان تفاهمنامه‌هایی هم با اصناف داریم که آنها می‌توانند در زمینه توزیع گوشت با ما همکاری کنند.
با کانون بازنشستگان مکاتبه کردیم
معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران در پاسخ به این سؤال که بازنشستگان می‌توانند گوشت دولتی خریداری کنند، خاطرنشان کرد: با کانون بازنشستگان کشور مکاتبه کردیم که اطلاعات بازنشستگان را دریافت کنیم. لذا گوشت دولتی به بازنشستگان کارگری هم می‌رسد.بازنشستگان سایر ارگان‌ها هم از طریق اتحادیه‌های خود می‌توانند این محصول را بگیرند.
سهمیه هنوز مشخص نیست
وی درباره این‌که میزان عرضه گوشت منجمد و حتی گرم، هنوز از سوی وزارت صمت اعلام نشده است، تصریح کرد: میزان توزیع گوشت ماهانه را سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌کند. وی تأکید کرد: به غیر از اتحادیه‌های گفته شده دیگر فروشگاه های زنجیره‌ای توزیع کننده گوشت نیستند.
دولت به دنبال  بهترین تصمیم
محمد قبله مدیر دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره توزیع گوشت دولتی و تغییر فرآیند توزیع آن اظهارداشت: هدف از عرضه گوشت دولتی رساندن آن به مصرف کننده واقعی است نه این‌که دلالان با هجومی که می‌آورند گوشت به مردم نرسد. وی افزود: تصمیمی که در عرضه گوشت دولتی صورت گرفته به منزله آن نیست که دولت تنها همین راه را قبول دارد. اگر احساس کنیم که در تصمیم گرفته شده مشکلاتی وجود دارد امکان بازنگری وجود دارد تا تصمیم بهتری اتخاذ شود.
گوشت دولتی برای جامعه هدف
قبله با بیان این‌که گوشت گرم و منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چون شهروند و رفاه توزیع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: دولت به جامعه هدف شناسایی شده و از طریق تعاونی‌ها گوشت توزیع می‌کند. وی گفت: عمده مصرف گوشت کشور در بیمارستان‌ها، ناهار خوری‌ها، پادگان‌ها و پزنده‌ها است. لذا با تفکیک مصرف مردمی و سایر مصارف می‌توان وضعیت بازار را کنترل کرد.
گوشت منجمد به تمام تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و ارگان‌ها داده می‌شود
قبله با اشاره به این‌که کسانی که کارگر و یا کارمند نیستند می‌توانند از گوشت تنظیم بازار استفاده کنند، افزود: این افراد از روش‌های مختلف شناسایی شده‌اند و نباید نگرانی از عدم عرضه گوشت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشته باشند. گوشت منجمد به تمام تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و ارگان‌ها داده می‌شود.
همه سهمیه گوشت دارند
وی تأکید کرد: سرپرستان خانوارها که در هیچ‌کدام از اتحادیه‌ها، تعاونی و ارگان‌های عنوان شده نباشند هم سهمیه گوشت دارند. اسامی این افراد مشخص است و گوشت منجمد و حتی گرم در روزهای آینده به آنها تعلق می‌گیرد.
عرضه با سرعت گوشت گرم به مردم
مدیر دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره چگونگی توزیع گوشت گرم، اذعان داشت: گوشت گرم مانند گوشت منجمد ماندگاری ندارد، حداقل زمانی که می‌توان آن را در تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها نگه داشت بین 24 ساعت تا 48 ساعت است. لذا به دنبال سازوکاری هستیم که بتوان با سرعت به مصرف کنندگان زمان عرضه گوشت گرم را اعلام کنیم. وی بیان کرد: تا هفته آینده جزئیات عرضه گوشت گرم مشخص می‌شود.
جاماندگان نگران نباشند
مدیر دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: تمام توان خود را خواهیم گذاشت که حداقل ماهانه یا هر دو ماه یکبار به جامعه هدف بین 3 تا 4 کیلو گوشت داده شود. افرادی که به هر دلیلی از لیست دریافت گوشت دولتی بازماندند می‌توانند ثبت نام کنند. بزودی سایر جزئیات مصوبات تنظیم بازار و نحوه چگونگی عرضه گوشت اعلام خواهد شد.

10نکته
1-سرانه مصرف گوشت در کشور 926 هزار تن است که حدود 800 هزار تن آن را باید وزارت جهاد کشاورزی تأمین کند و مابقی از طریق واردات است. آنگونه که منابع مطلع اعلام کردند تا پایان بهمن ماه سال‌جاری وزارت جهاد کشاورزی تنها 330 هزار تن گوشت وارد بازار کرده است(این در حالی است که میزان عرضه بایستی به 750 هزار تن می‌رسید). البته مسئولان علت این اتفاق را در قاچاق گوشت دانستند.
2-آخرین وضعیت دام‌های سبک نشان می‌دهد که حدود ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأس گوسفند و بز در دامداری‌ها موجود است که نسبت به مهرماه ۲۰ درصد افزایش دارد.
3-یک منبع آگاه گفت: تنها 30 درصد گوشت‌های وارداتی به دست مصرف کنندگان واقعی رسیده است. مواردی بوده که یک فرد در طول یک روز از 26 فروشگاه زنجیره‌ای آن هم با کارت ملی گوشت دولتی خریداری کرده است. موارد اینچنینی زیادی طی چند ماه اخیر گزارش شده است.
4-توزیع گوشت به افرادی که عضو اتحادیه‌های سراسری کارکنان دولت، اتحادیه سراسری فرهنگیان کشور، اتحادیه مرکزی کارگران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیروهای مسلح(اتکا) هستند، صورت می‌گیرد.
5- تمام کسانی که سرپرست خانوار هستند می‌توانند گوشت تنظیم بازاری خریداری کنند. اسم این افراد مشخص شده است و نباید نگرانی از توزیع داشته باشند.
6- حداقل ماهانه یا هر دو ماه یکبار به جامعه هدف بین 3 تا 4 کیلو گوشت داده خواهد شد.
7- اگر به هر دلیلی تعاونی‌ها و فروشگاه‌هایی که عرضه کننده رسمی گوشت هستند نتوانند توزیع را انجام دهند و قدرت جذب این میزان گوشت را نداشته باشند، عرضه از طریق میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای چون شهروند و رفاه خواهد بود.
8- با کانون بازنشستگان کشور مکاتبه کردیم که اطلاعات بازنشستگان را دریافت کنیم. لذا گوشت دولتی به بازنشستگان کارگری هم می‌رسد.بازنشستگان سایر ارگان‌ها هم از طریق اتحادیه‌های خود می‌توانند گوشت را بگیرند.
9- در مرحله اول گوشت دولتی منجمد به جامعه هدف داده می‌شود و بعد از آن موضوع عرضه گوشت گرم پیگیری خواهد شد.
10- افرادی که به هر دلیلی از لیست دریافت گوشت دولتی بازماندند می‌توانند ثبت نام کنند. بزودی سایر جزئیات مصوبات تنظیم بازار و نحوه چگونگی عرضه گوشت اعلام خواهد شد.