آمادگی ایران برای بازسازی طاق کسری




زهرا کشوری


خبرنگار
معاون میراث فرهنگی کشور از اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای همکاری با عراق با هدف حفظ آثار میراثی این کشور از جمله «طاق کسری» خبر می‌دهد. «محمدحسن طالبیان» در گفت‌و‌گو با «ایران» و به دنبال ریزش بخشی از آجرهای این اثر ساسانی، طاق کسری را یک میراث بشری می‌داند که به دلیل رها شدگی در حال تخریب است. او می‌گوید: «ایران همواره در بحث آثار تاریخی عراق آمادگی همکاری گسترده را دارد.»«علی هژبری» باستان شناس ایرانی هم در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «طاق کسری بیش از آن‌که به لحاظ باستان شناسی اهمیت داشته باشد از نگاه فلسفه «ایران شهری» در منطقه مهم است.» او اعتقاد دارد که ساسانی‌ها فلسفه ایران شهری را به وجود آوردند و همین مسأله باید مهمترین دلیل برای رسیدگی به وضعیت «طاق کسری» باشد. هژبری می‌گوید: «به همین دلیل طاق کسری باید برای ایرانی‌ها هم در سطح مسئولان و هم در سطح مردمی، بیش از عراقی‌ها اهمیت داشته باشد.» او از مسئولان سازمان میراث فرهنگی می‌خواهد که هرچه سریع‌تر به داد طاق کسری برسند.
وضعیت تلخ طاق کسری یکی از مشهورترین آثار ساسانی یکبار دیگر هم توجه جهانیان از جمله ایرانی‌ها را به خود جلب کرده بود. درست در زمانی که داعش به عراق حمله و آثار تاریخی این کشور را تخریب کرد. آن زمان هم افکارعمومی از سازمان میراث فرهنگی ایران خواستند تا جلوی تخریب این اثر 1500 ساله را بگیرد. تعدادی از باستان شناسان و مرمتگران ایرانی هم برای کاوش و مرمت اثر اعلام آمادگی کردند اما حضور داعش باعث شد تا آنها برای حضور احساس امنیت نکنند. آن زمان هم این مسئولان عراقی بودند که توجه همگان را به طاق کسری جلب کردند. واکنش این روزهای شبکه‌های اجتماعی به وضعیت این اثر مهم ساسانی نیز به دنبال ویدئویی شکل گرفت که «کاظم الشمّری» نماینده ائتلاف الوطنیه (ایاد علاوی) در پارلمان عراق انتشار داد و نوشت: «این اثر برجسته تاریخی در جنوب شرقی بغداد پایتخت عراق به دلیل بی‌توجهی و عدم مرمت، در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.»این نماینده پارلمان عراق از رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و وزیر فرهنگ عراق و همچنین سازمان یونسکو خواست برای نجات این اثر بی‌نظیر تاریخی اقدام عاجل به عمل آورند.
الشمری در بیانیه‌ای به همین مناسبت، تأکید کرده است که در پی ریزش بخشی از طاق کسری، بخش‌های دیگری از آن در معرض ریزش قرار دارد و هر لحظه ممکن است ویران شود. هنوز مقامات دولتی عراق در خصوص این ویدئو و اظهارات نماینده پارلمان واکنشی نداشته‌اند.
با این حال مقامات عراقی پیشتر نبود بودجه و نیز بی‌ثباتی و عدم امنیت را از عوامل متروک ماندن آثار تاریخی و عدم ترمیم آن دانسته‌اند. مسأله‌ای که ممکن است امروز هم زخم طاق کسری را کاری‌تر کند. بسیاری از آثار تاریخی و کهن عراق در سال‌های پس از اشغال این کشور از سوی امریکا به دلیل بی‌توجهی و ناامنی در معرض تخریب و یا سرقت آثار قرار گرفت.