افتتاح 242 حساب در یک روز برای پسر 8 ساله

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعبه سوم دادگاه ویژه اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. جلسه‎ای که در آن نماینده دادستان از پولشویی عجیب و غریبی گفت که در این پرونده صورت گرفته است: «یکی از متهمان این پرونده، برای پسر ۸ ساله خود ۲۴۲ حساب در یک روز باز کرده و پول‌ها را در یک روز جابجا کرده که دلیل بر پولشویی است.»در ابتدای این جلسه قاضی دادگاه از وکیل مدافع موسوی‌نژاد، یکی از متهمان این پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد و به دفاع بپردازد. وکیل مدافع موسوی‏‌نژاد در دفاع از موکلش گفت: براساس کیفرخواست صادره از سوی شعبه اول دادسرا سه اتهام به موکلم نسبت داده شده اعم از مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۹۳ میلیارد و پولشویی  و همچنین در کیفرخواست مطرح شده که معامله فیمابین حسین هدایتی و موکلم و همچنین شکایت هدایتی از موکلم (موسوی‌نژاد) صوری بود. در صورتی که صوری نبوده است و  موکلم اگر می‌توانست تسهیلات را اخذ کند، برای خودش این کار را می‌کرد. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه اعمال موکل هیچ تأثیری در پرداخت تسهیلات نداشته است، گفت: بانک‌ در جهت استرداد تسهیلات در موعد مقرر اقدام مؤثری انجام نداده است. موکل در عدم استرداد این تسهیلات هیچ نقشی نداشته است. وکیل مدافع موسوی‌نژاد اضافه کرد: تصمیمات پرداخت تسهیلات به آقای حسین هدایتی در شعبه مرکزی انجام می‌شد و به موکل ربطی نداشت و موکلم از سال ۸۷ تا ۹۲ در پروژه کارسان و  لیان زحمت کشیده است.
در ادامه قهرمانی، نماینده دادستان گفت: بنا بوده ضمانتنامه‌ها از بانک‌ خارج و در شرکت ذینفع نقد شود و شرکت ذینفع دیسکانت کند و سهمی به آقایان بدهد. وی با اشاره به حساب‌های پسر موسوی‌نژاد، افزود: ایشان برای پسر ۸ ساله خود ۲۴۲ حساب در یک روز باز کرده و پول‌ها را در یک روز جابجا کرده که دلیل بر پولشویی است.
 در شهر ری زندگی می‌کنیم و وضع‌مان خوب نیست
در ادامه قاضی اتهامات «هانیه پهلوان»، یکی دیگر از متهمان پرونده را تفهیم کرد و از او خواست که به دفاع بپردازد. هانیه پهلوان با رد اتهامات وارده گفت: شوهرم (امین میزبان) گفت که می‎خواهم مدیرعامل شرکت شوم و بدهی دارم، تو بیا مدیرعامل شو. وکالت هم به من داد. من اصلاً شرکت نمی‌‏رفتم و به درخواست شوهرم قبول کردم. این شرکت از سال ۸۶ کار می‌کرد ولی من از سال ۹۱ کارم را شروع کردم. وی افزود: بچه‌ام کوچک بود و حضور فیزیکی نداشتم. سربرگ خالی به من می‌‏دادند و من امضا می‌کردم. نماینده آقای یقینی که آقای مقدم بود، حضور داشت. من آقای موسوی‌نژاد را نمی‌شناختم. از آقای مقدم  پرسیدم ایشان کیست که گفت همه کاره و هماهنگ کننده است. به خاطر بچه‏‌ام حضور در شرکت نداشتم و وجوهی دریافت نکردم و اگر همسرم هم دریافت کرده بود، به زندگی‌مان می‌آمد. ما در شهر ری زندگی می‌کنیم و وضع‌مان خوب نیست. وی افزود: همسرم دو میلیون بدهی به بانک مسکن داشت و نمی‏‌توانست مدیرعامل شود. در ادامه جلسه دادگاه، وکیل مدافع هانیه پهلوان گفت: اتهامات موکلم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی است که آن را وارد نمی‌دانم. موکلم از تشکیل این شرکت هیچ اطلاعی نداشته و به توصیه همسرش که کارمند آقای یقینی بوده، این کار را کرده است. آقای یقینی خیلی از پرسنل خود را مجبور می‏‌کرده که در بسیاری از شرکت‌ها دخل و تصرف بکنند.


 ارسال نامه از سوی متهم متواری
در ادامه قاضی مسعودی مقام گفت: آقای یقینی برخلاف اظهارات مقامات متواری است و دستور ضبط وثیقه او صادر شده و متأسفانه از ناحیه برخی متهمان تهدید شده و در دادگاه حاضر نشده است. ما دستور جلب ایشان را صادر و در اختیار ضابطین قرار دادیم و ایشان حق دفاع از خود را سلب می‌کند. اگر صوتش ارائه شود، در جلسات آتی اظهارات صوتی آقای یقینی در رابطه با بخشی از متهمین که تهدیدش کردند را ارائه خواهیم کرد. در ادامه قهرمانی، نماینده دادستان گفت: گفته شد ایشان در بیمارستان است و دوستان به بیمارستان رفتند ولی ایشان از بیمارستان متواری شده‌ و در داخل کشور است و دیشب نامه‌ای فرستاده که می‌ترسد بیاید که در این زمینه قانون حکمفرما خواهد شد.
 کیان پیشه؛ مسئول پرداختی‏‌ها به ورزشکاران
در ادامه قاضی دادگاه، اتهامات «مجتبی کیان پیشه» یکی دیگر از متهمان پرونده را به او تفهیم کرد و از او خواست که از خود دفاع کند. این متهم در دفاع از خود ضمن رد اتهامات وارده گفت: در استیل آذین مشغول بودم و  کارمند آقای هدایتی هستم. قهرمانی گفت: آقای کیان پیشه بسیاری از پرداختی‌ها به ورزشکاران را انجام داده است. همچنین رقم‌های بسیار کلان به حساب ایشان آمده و دلالی‌ها هم از حساب ایشان رفته است. کیان‌پیشه گفت: من یک حساب بیشتر ندارم.
 یقینی؛ متهم به تحصیل مال به میزان ۵ هزار و ۸۶۹ میلیارد و ۳۹۶ میلیون ریال
قاضی دادگاه در ادامه این جلسه به اتهامات یقینی اشاره کرد و گفت: یقینی متهم به تحصیل مال به میزان ۵ هزار و ۸۶۹ میلیارد و ۳۹۶ میلیون ریال از طریق شرکت‌های هدایتی و دریافت وجوه کلان است که وکیل مدافع یقینی پاسخ داد: هر شخصی پاسخگوی اعمال خود است. برخی متهمان  می‌گویند از طریق هیپنوتیزم و مواد مخدر تحت تأثیر یقینی بودیم که اینها درست نیست. وی ادامه داد: در کیفرخواست آمده است که  شرکت‌ها صوری و صرفاً برای دریافت تسهیلات توسط هدایتی تأسیس شده‌اند که درست نیست. این شرکت‌ها قبل از آشنایی هدایتی با یقینی و توسط آقای یقینی ثبت شده‎اند. وی گفت: یقینی شرکت‌هایی را ثبت می‌کرده و به افرادی که نیاز داشتند، واگذار می‌کرد و به نحوی کار دلالی شرکت‌ها را انجام می‌داده و این کار در قانون جرم نیست و حتی منجر به توسعه اقتصادی می‌شود. جرم زمانی رخ می‌دهد که وثیقه‌گذار وثیقه‌های غیرقانونی به بانک ارائه دهد.
قهرمانی، نماینده دادستان در ادامه گفت: شرکت فروشی جرم نیست اما آقای یقینی بی بضاعتان را پیدا کرده و جزو هیأت مدیره کرده و به این شکل فروخته است. آقایان همگی بدهی مالیاتی دارند. اگر ایشان همه تقصیرها را در این پرونده به گردن آقای هدایتی می‌اندازد، مثل مرد بیاید دفاع کند. چرا امروز متواری است و چرا وثیقه اجاره کرده است. از اقدامات ایشان واگذاری شرکت‌های مرده و مدیریت این شرکت‌ها بوده است. ادامه جلسه دادگاه به روز سه‌شنبه موکول شد.

برش

رأی پرونده شرکت پردیسبان صادر شد
59 سال حبس برای متهمان

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: متهمان پرونده شرکت پردیسبان به تحمل 59 سال زندان، 214 ضربه شلاق و رد مال محکوم شدند.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام علی مظفری گزارش داد: جرائم متعدد مربوط به متهمان پرونده موسوم به پردیسبان پس از تحقیقات مفصل مقدماتی و طی تشریفات کامل قانونی در شعبه ویژه دادگاه انقلاب مشهد برای رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفت.وی گفت: بر اساس رأی صادره توسط شعبه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، متهم ردیف اول «محمدحسن قناعتی» به لحاظ نقش برجسته‌اش در شرکت، به تحمل 15 سال حبس از مجازات تعزیری درجه 3 و تحمل 60 ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی محکوم شد. متهم ردیف دوم «محسن دهقان نیری» نیز به لحاظ اقدامات بدون مبنای قانونی در شهر مشهد جهت فروش سهام موسوم به پردیسبان به 20 سال حبس از مجازات تعزیری درجه 2 و تحمل 74 ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی محکوم شد. وی ادامه داد: متهمان ردیف‌های سوم و چهارم شامل «سعید اسفندیاری و احمد قناعتی» نیز هر یک به 12 سال حبس از مجازات تعزیری درجه 3، تحمل 40 ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی، رد مال معرفی شده از ناحیه متهمان به نفع سهامداران و ضبط همه اموالی که متهمان از این رهگذر به دست آورده‌اند محکوم شدند. شرکت گردشگری و سرمایه‌گذاری پردیسبان سال 1391 عملیات اجرایی پروژه خود را در قزوین برای ساخت مجتمع تجاری تفریحی به مساحت 840 هزار مترمربع و یک برج 66 طبقه‌ آغاز کرده بود. این شرکت همان سال با تأسیس دفتر در مشهد اقدام به فروش سهام کرد که در پی استقبال مردم ارزش هر سهم آن تا یک میلیون و 100 هزار ریال افزایش یافت.
در پی بروز مشکلات و شبهاتی در خصوص فعالیت‌های شرکت پردیسبان و سهام فروخته شده به مردم، دو سال و نیم پیش دادستان عمومی و انقلاب مشهد فعالیت دفاتر فروش سهام این شرکت را غیرقانونی اعلام کرد و حکم به پلمب آنها داد. رسیدگی به پرونده «شرکت گردشگری و سرمایه‌گذاری پردیسبان» در این مدت جریان داشت و امروز حکم نهایی دادگاه آن اعلام شد.