افتتاح ۲۴۲ حساب به نام پسر 8 ساله‌ در یک روز با هدف پولشویی

به گزارش خبرگزاری میزان، در ابتدای جلسه وکیل مدافع متهم موسوی نژاد به دفاع از وی پرداخت و گفت: در مورد اینکه در جلسه قبل نماینده دادستان مطرح کرد که موکل بنده پول‌ها را به حساب فرزندش ریخته است باید گفت: موکل بنده دنبال این بوده که ثمن معامله خود را اخذ کند و فرزند ایشان در آن زمان هشت سال داشته است بنابر این بازکردن حساب برای فرزندش آن هم با این سن و سال برای رد گم کردن نبوده است چرا که تمام حساب و کتاب‌ها و برداشت‌ها و واریز‌ها با خود موکل بوده است و افتتاح حساب نیز برای این بوده که تعداد حساب‌های بانک افزایش یابد تا درجه بانک بالا رود.
وی افزود: موکل در هیچ یک از فرآیند‌های مجرمانه فوق نقش نداشته است و نسبت دادن اعمال مجرمانه به موکل برخلاف تبصره ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی است.
فرار یکی از متهمان از بیمارستان
با سپردن وثیقه اجاره‌ای


قاضی مسعودی مقام در ادامه با بیان اینکه آقای یقینی (یکی از متهمان پرونده) متواری است و دستور ضبط وثیقه صادر شده است، گفت: وی از ناحیه برخی متهمین تهدید شده که در جلسه دادگاه حاضر نشود، این فرد با عدم حضور حق دفاع را از خود سلب می‌کند. در جلسات آتی اظهارات صوتی آقای یقینی در رابطه با بخشی از متهمین که وی را تهدید کرده‌اند، ارائه خواهیم داد.
نماینده دادستان نیز بیان داشت: آقای یقینی در جلسات قبلی حاضر نشدند و اعلام کردند که در بیمارستان هستند و دادستان تهران نیز این مطلب را به درستی بیان کردند. سندی که آقای یقینی به عنوان وثیقه گذاشتند اجاره‌ای بوده است و این سند را ۱۳۰ میلیون تومان اجاره کردند. به وی مظنون شدیم و ضابطین به بیمارستان رفتند. ایشان از بیمارستان متواری شده است؛ اما در داخل کشور است، دیشب نامه فرستادند و گفته‌اند که توسط آقای هدایتی تطمیع می‌شدم و نگرانی دارم و به همین دلیل نمی‌توانم در دادگاه حاضر شوم.
در ادامه نماینده دادستان در واکنش به دفاعیات وکیل متهم موسوی نژاد گفت: آقای موسوی نژاد نقش خود را اعمال کرده و کنار کشیده که نشان‌دهنده باهوشی ایشان است. وی در یک روز ۲۴۲ حساب به نام پسر هشت ساله‌اش باز کرده و در یک روز مبالغ را جا‌بجا کرده که این می‌تواند دلیلی بر پولشویی باشد.
هماهنگی کامل متهم با هیئت‌مدیره بانک
در ادامه نماینده دادستان از پری یدیسار رئیس‌شعبه برج فرمان در زمان اخذ تسهیلات توسط آقای هدایتی و موسوی نژاد خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و توضیحات خود را ارائه دهد.
وی پس از قرارگیری در جایگاه گفت: من در روزی که استخدام شدم آقای حسامی با من مصاحبه کرد و پرسید که می‌توانی مصوبه آن هیئت‌مدیره را اجرا کنی که من فکر کردم که از نظر فنی می‌گوید.من مدارکی دارم از آقای موسوی نژاد که از سال ۹۱ در بانک سرمایه برای تسهیلات رفت و آمد داشته است. روزی که من به این شعبه آمدم مصوبات گرفته شده بود و من امروز فهمیدم که این یک سناریو است چراکه دوروز پیش از آنکه من بیایم رئیس‌شعبه قبلی نامه ترهین ملک‌ها را به دفترخانه داده بود و من باید مصوبه‌ها را اجرا می‌کردم.
یدیسار افزود: در ادامه با آقای حسامی تماس گرفتم و گفتم که این ارزیابی‌ها ایراد دارد که گفت مگر تو کارشناسی؟، سپس به آقای واشقانی زنگ زدم، اما زمانی که در حساب کوتاه مدت پسر ایشان ۱۰۰۰ میلیارد بود و از دوستان هیئت‌مدیره بود مگر ما می‌توانستیم کاری کنیم. آقای موسوی نژاد نه تنها در شعبه بلکه در ستاد هم می‌رفتند و همه همراه ایشان بودند.
وی ادامه داد: سلسله مراتب می‌گوید که اول باید با رئیس‌حوزه در ارتباط بود و سپس با اعتبارات منطقه، من می‌دانستم اگر به آقای حسامی زنگ بزنم داد می‌زند. البته آقای موسوی‌نژاد هیچ وقت ازما خلافی نمی‌خواست، چون هر چه که می‌خواست هیئت‌مدیره می‌داد.
رئیس‌وقت شعبه فرمان خاطرنشان کرد: اولین مقاومت من درخصوص مصوبات مربوط به یک شرکت با مسئولیت محدود بود البته می‌دانستم که تبعات داشت و من نشان دادم که اگر قرار است کار کنم منافع بانک را حفظ می‌کنم من به دو شرکت مصوبه دادم و در همه مصوبات چیزی که من متوجه شدم این است که برگه‌هایی از شرکت‌ها برداشته و برگه‌هایی را نیز در پرونده‌های این شرکت‌ها گذاشته‌اند و تا آخر خدمت خودم ۲۸۳ میلیارد را ندادم که از بالا به من زنگ می‌زدند و می‌گفتند که سه هزارمیلیارد را باز کن که باز نکردم که در نهایت خودکارم را گذاشتم و بیرون آمدم.
نماینده دادستان از رئیس‌وقت شعبه فرمان پرسید: آقای موسوی‌نژاد برای چه به شعبه می‌آمد؟
وی پاسخ داد: تمام مصوباتی که می‌آمد نوشته شده بود به نام آقای موسوی نژاد. پروسه پرداخت تسهیلات نیز به این شکل است که نماینده‌ای باید باشد که به دنبال کار‌ها برود. موسوی نژاد مشتری‌ای بود که با هیئت‌مدیره متصل بود و به من می‌گفتند که اطلاعاتی است به همین دلیل ما به او احترام می‌گذاشتیم و اصلا لازم نبود که از شعبه چیزی بخواهد چرا که مصوبه را می‌گرفت و می‌آورد.
حذف اسناد با دستور مدیرعامل بانک
نماینده دادستان گفت: در زمان آقای خانی مدیرعامل بانک سرمایه در سال ۹۴ دستور حذف بسیاری از اسناد داده می‌شود و بسیاری از آنها حذف می‌شود. اینکه می‌گویند مواردی به اذن آقای موسوی نژاد آمده، اما اکنون نیست به این شکل است نه تنها در این پرونده بلکه در پرونده‌های گوناگون از متهمان دیگر نیز آقای خانی اسنادی را امحا کردند.
دفاع متهمان دیگر
در ادامه برخی دیگر از متهمان پرونده به نام‌های هانیه پهلوان، امیر توللی، مجتبی کیان پیشه، حسین شریعتی و وکلایشان از خود در برابر اتهامات دفاع کردند. وکیل محمد یقینی متهم فراری پرونده نیز در غیاب موکلش به دفاع از وی پرداخت.
در پایان قاضی مسعودی مقام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه آینده در روز سه شنبه رأس ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.
برخی هدایای هدایتی به‌اشخاص؛
 از محل عواید حاصل از جرم
رئیس‌شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که در روز‌های اخیر برخی چهره‌های ورزشی اعلام کرده‌اند پولی که از هدایتی گرفته‌اند هدیه بوده است، نظر دادگاه چیست؟ گفت: اگر عایدات حاصل از جرم در بحث بزه پولشویی در قالب انتقال و هدیه مد نظر باشد، قابل رسیدگی است.
سید اسد اله مسعودی مقام افزود: درست است که شاید برخی افراد از منشا پول منتقل شده مطلع نباشند، اما اقدامات مراجع قضایی در ضبط و استرداد اموال، طبق قانون پول شویی انجام می‌شود.
قاضی پرونده درباره منبع پول‌ها اظهارداشت: تحقیقات و بررسی‌ها در دادسرا انجام شده و بخشی از این پول‌ها از عواید حاصل از جرم است که به دیگران منتقل شده و قطعاً باید پاسخگو باشند.