عراق در تحریم‌ها علیه ایران مشارکت نخواهد کرد

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در آستانه سفر «حسن روحانی» همتای ایرانی وی به بغداد، با تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی در کاخ ریاست جمهوری عراق دیدار کرد.
وی در این دیدار صمیمانه که حدود ۵۰ دقیقه به طول انجامید، به پرسش‌های متعددی درخصوص روابط دوجانبه، دستاوردهای سفر اخیرش به تهران و دیدار مهمش با رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیوندهای منطقه‌ای به‌ویژه بین کشورهای همسایه و نقش عراق در میانجی‌گری بین دولت‌های درگیر در منطقه، مبارزه با تروریسم، نقش گردشگری در روابط بغداد و تهران و عظمت زیارت اربعین، فرایند لغو روادید بین دو کشور، اهمیت روابط عراق با سوریه و حمایت از دولت قانونی بشار الاسد، موضع قاطع بغداد در حمایت از مبارزات مردم فلسطین و ده‌ها موضوع دیگر، سخن گفت.
رئیس‌جمهور عراق گفت: سفر رئیس‌جمهور روحانی به بغداد بسیار مهم است و در فضای بسیار مهمی هم انجام می‌شود. اولا و قبل از هرچیز این سفر برای تعمیق روابط میان دو کشور و دو ملت صورت می‌گیرد. من حدود سه ماه پیش در تهران بودم و در آنجا رئیس‌جمهور روحانی و مقام معظم رهبری و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از من استقبال کردند و ما گفت وگو‌های طولانی و دقیق درباره اوضاع عراق و روابط ایران و عراق و وضعیت منطقه داشتیم.
خاطره‌ای از رهبر انقلاب


به گزارش فارس، برهم صالح وقتی به نقل خاطره دیدار چندماه قبل خود با رهبر معظم انقلاب می‌رسد، گل از گلش می‌شکفد و با‌اشاره به بیانات ایشان درباره حضور بیش از دو میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی ۲۰میلیونی اربعین امسال به فارسی می‌گوید: «مقام معظم رهبری» فرمودند که ارتباط همراه با مهر و محبت بین دو ملت در حال تقویت است.
صالح با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور ایران برای تکمیل گفت‌وگو‌های ایران و عراق و پیشبرد مذاکرات میان دوکشور خواهد بود، گفت: امیدواریم این مذاکرات بتواند اقدام مهمی برای تعمیق روابط میان دو کشور از جمله در مسائل اقتصادی و تاکید بر‌اشتراک‌های موجود میان دو کشور و مسائل امنیتی و سیاسی و همچنین از لحاظ رویکرد ما به منطقه باشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، برهم صالح در پاسخ به سؤالی درخصوص تحریم‌های آمریکا علیه تهران و چگونگی پرداخت بدهی‌های عراق به ایران اظهار کرد: عراق بخشی از منظومه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نخواهد بود. شکی نیست که ما از این تحریم‌ها متاثر خواهیم شد اما قطعا جزئی از آن نخواهیم بود. عراق بر اینکه منافع ملت ایران کشور دوست و همسایه ما تامین شود اصرار دارد.
وی در ادامه گفت: ایران کشوری بود که در روز‌های سخت در کنار ما ایستاد و ما باید در کنار آن در تمامی این روز‌های سخت بایستیم.
رئیس‌جمهور عراق خاطرنشان کرد: ارتباط رژیم صهیونیستی با عراق به هیچ وجه صحت ندارد.
برهم صالح افزود: امیدواریم به زودی روادید سفر عراق بطور کامل لغو شود.
روابط تاریخی
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که شنبه شب برای تدارک سفر رئیس‌جمهور به بغداد رفته در جمع خبرنگاران گفت: این سفر فرصت خوبی است که قبل از سفر رئیس‌جمهور درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا سفر تاریخی رئیس‌جمهور به عراق یک فرصتی برای تفاهم‌های جدی بین دو کشور باشد.
ظریف با یادآوری این نکته که بحث‌هایی که ما در این سفر خواهیم داشت، بحث‌های سیاسی روابط دو کشور است، عنوان کرد: در حوزه همکاری‌های اقتصادی درباره ترانزیت، انرژی و همکاری‌های صنعتی گفت‌وگو خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه درباره موضوعات مربوط به همکاری‌های مرزی نیز گفت‌‌وگوهایی صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: درباره سایر همکاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف از بهداشت تا امنیت با عراق داریم نیز گفت‌وگو خواهد شد و امیدواریم در این سفر بتوانیم توافقاتی را بین مقامات دو کشور امضا کنیم.
وزیر خارجه گفت: ایران و عراق دو همسایه هستند که هیچ کشور دیگری حق ندارد در روابط تاریخی دو همسایه دخالتی کند. دخالت‌هایی که می‌کنند فرصت خود را از دست داده و زمان خود را به هدر می‌دهند و نمی‌توانند روابط ایران و عراق را از طریق این دخالت‌ها متاثر کنند.
سفر روحانی به عراق
حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، امروز(دوشنبه) به عراق سفر و با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور دیدار می‌کند.
ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد اظهار داشت که روحانی در سفر سه روزه خود به عراق با آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.