جلیقه زردها در هفدهمین تظاهرات هفتگی هم به شدت با پلیس فرانسه درگیر شدند

ماجرای جلیقه زردها هنوز در فرانسه ادامه دارد و شنبه‌های سیاه یکی پس از دیگر می‌آیند و می‌روند. جلیقه زردها هر هفته به خیابان‌ها می‌آیند، شعار می‌دهند با پلیس درگیر می‌شوند عده‌ای از آنها زخمی و بازداشت می‌شوند و در نهایت به خانه‌های خود می‌روند تا شنبه دیگر از راه برسد و... این هفته نیز به نوشته رویترز این تظاهرات ضد دولتی در شرایطی برای هفدهمین هفته متوالی برگزار شد که ماکرون همچنان تلاش می‌کرد مانع از برگزاری آن شود.
جنبش جلیقه‌ زردها که علیه نظام سرمایه‌داری است،‌جنبشی است «بی‌سر» لذا برخورد با آن برای دولت فرانسه بسیار سخت است.
در تظاهرات این هفته نیز تصاویر منتشر شده حاکی از حضور گسترده مردم در این اعتراضات بود وبار دیگر مردم دست نوشته‌هایی حمل کرده‌ بودند که در آن خواستار «عدالت برای همه» شده بودند. در این دور از اعتراضات نیز معترضان با پلیس به شدت درگیر و شماری از آنها بازداشت شدند.
 تظاهرات جلیقه زردها ابتدا در اعتراض به تصمیم دولت فرانسه در افزایش مالیات بر سوخت آغاز شد، اما طی چند هفته دامنه آن گسترده‌تر شد و سیاست‌های کلان اقتصادی دولت ماکرون که به گفته معترضان باعث افزایش شکاف اقتصادی و تشدید نابرابری اقتصادی شده است، به مسئله اصلی معترضان تبدیل شد. در طول هفته‌های گذشته، پلیس فرانسه از هزاران گلوله‌ لاستیکی علیه معترضان استفاده کرده است که به نقص عضو و کوری برخی افراد منتهی شده است.


 این اقدام اگرچه انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته اما نیروهای پلیس و ژاندارم‌های فرانسوی همچنان مجاز هستند که این تسلیحات را به کار گیرند.
 به دنبال گزارش‌های بی‌شمار از خشونت‌ها، سازمان ملل متحد اخیرا از دولت فرانسه خواست در زمینه خشونت پلیس علیه معترضان تحقیق و تفحص کند.