انگلیس، اعطای مصونیت به جاسوس

بسم‌الله الرحمن الرحیم
وزارت خارجه انگلیس در یک اقدام غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی حمایت خود از یک جاسوس بنام نازنین زاغری را اعلام کرد و افزود: نامبرده از این پس مشمول حمایت دیپلماتیک انگلیس خواهد بود. جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در این زمینه مدعی شد که سه سال رفتار نپذیرفتنی ایران با نامبرده را زیر نظر داشته است که نامبرده دسترسی کافی به درمان پزشکی نداشته و گویا از دادرسی ناکافی در دعوای اقامه شده علیه وی نیز گلایه دارد. هانت مدعی شد زاغری بیگناه است و انگلیس رفتار ناعادلانه با یکی از شهروندانش را نمی‌پذیرد و بی‌اعتنا نمی‌ماند!
نازنین زاغری در ظاهر، برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرده و در این پوشش رسانه‌ای به جاسوسی برای انگلیس مشغول بوده و 15 فروردین 1395 هنگام خروج از ایران بازداشت شده است. هانت وزیر خارجه انگلیس می‌گوید برای 3 سال به سرنوشت یک جاسوس پرداخته ولی از نقش انگلیس در جنایات جنگی در یمن و شرارتهای داعش و سایر تروریست‌ها در سوریه، عراق و لیبی کاملاً بی‌خبر مانده ویا تعمداً همه چیز را نادیده گرفته که البته بسیار شرم آور است. بعلاوه سیل سلاح‌های ارسالی انگلیس برای ماشین جنگی ائتلاف سعودی در یمن و دخالت‌های انگلیس در لیبی، سوریه و عراق هم به نظر هانت بی‌اهمیت بوده که حساسیتی را به اندازه سرنوشت یک جاسوس انگلیس بر نیانگیخته است که تلاش می‌کند بلکه با اعطای مصونیت و محافظت دیپلماتیک به یاری نامبرده بشتابد. البته بازتاب اینگونه حرکتها و تلاشهای لندن را می‌توان در کلام آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل هم به وضوح مشاهده کرد که از وضعیت زاغری و سایر متهمین به جاسوسی در ایران اظهار نگرانی می‌کند و آنرا غیرقابل قبول می‌داند درحالی که زاغری در طول دوره بازداشتش 201 بار با خانواده‌اش دیدار کرده و 49 بار خدمات تخصصی پزشکی دریافت کرده است.
بدین ترتیب کاملاً روشن است که نگرانی لندن به خاطر وضعیت سلامتی و نحوه رفتار با نامبرده نیست بلکه لندن از یکطرف تلاش می‌کند به سایر جاسوسان و خبرچینان انگلیس نشان دهد که نسبت به سرنوشت آنها پس از دستگیری بی‌تفاوت نیست و از سوی دیگر با طلبکاری ژست انسان دوستانه‌ای به خود بگیرد. این برای انگلیس بسیار شرم آور است که به خاطر جبران کسری موازنه پرداختهای خود در پرتو بحران اقتصادی ناشی از برگزیت، به ائتلاف سعودی هرگونه جنگ افزار مرگباری را تحویل می‌دهد و در اتاق جنگ یمن از مستشاران نظامی خود می‌خواهد به یاری جنایتکاران جنگی بشتابند و انگلیس را شریک جرم رژیم‌های فاسد عرب کنند ولی خود را قهرمان دفاع و حمایت از حقوق بشر نیز معرفی نماید.


باید پرسید اگر زاغری در سیاهچالهای قرون وسطائی انگلیس زندانی بود و اتهامی مشابه را یدک می‌کشید، لندن با او چگونه برخورد می‌کرد و آیا او از چنین الطافی برخوردار می‌شد؟ موضوع مهم‌تر اینکه جاسوسی شخص زاغری برای انگلیس چقدر می‌ارزد که لندن حاضر است برخلاف معیارها و قوانین بین‌المللی از یک جاسوس که مجرمیت وی محرز شده،‌ به عنوان «کادر دیپلماتیک» خود حمایت و جانبداری کند؟و آیا انتظار دارد که این رفتارهای قانون شکنانه بتواند کمترین تردیدی درباره جاسوسی بودن او ایجاد کند و سرنوشت پرونده نامبرده را تغییر دهد؟
شاید جرمی هانت به خاطر حساسیت سه ساله درباره سرنوشت یک جاسوس، تمرکز لازم را نداشته باشد ولی لابد در وزارت خارجه انگلیس یک حقوقدان پیدا می‌شود که به هانت یادآور شود زاغری در زمان ارتکاب جرم دارای هیچگونه روابط آشکار دیپلماتیکی با وزارت خارجه انگلیس نبوده و روابط پنهان وی نیز تا اینجا به زیان وی تمام شده و در مجموع اعطای مصونیت دیپلماتیک حتی درصورت نافذ بودن هم کمکی به وی نمی‌کند هر چند نشان می‌دهد که جاسوسی، تا چه حد زیبنده دیپلماتهای انگلیسی است که لندن برای یک جاسوس حرفه‌ای و مارک‌دار هم علیرغم رسوائی در سطح بین‌المللی حاضر است مصونیت دیپلماتیک منظور کند و وی را در پناه خود گیرد تا بلکه زمینه‌های بازگشت وی به انگلیس را فراهم سازد. در واقع وقتی هانت ادعا می‌کند زاغری «بیگناه» است، این بدان معنی است که در قاموس انگلیس، جاسوسی برای انگلیس را جرم تلقی نمی‌کند و در نتیجه بازداشت، محاکمه و مجازات وی را امری نپذیرفتنی ارزیابی می‌نماید. بعلاوه زاغری شهروند ایرانی است و در ایران مرتکب جاسوسی شده و قاعدتاً باید مطابق معیارها و قوانین ایران محاکمه و مجازات شود. بدین ترتیب رفتار انگلیس به منزله دخالت در امور داخلی ایران تلقی شده و محکوم است. با این حساب حتی مواضع گوترش دبیرکل سازمان ملل در این مقوله نیز غیرقابل قبول و کاملاً محکوم است. نکته تعجب آور اینکه دبیرکل سازمان ملل نسبت به سرنوشت میلیونها تن در یمن، سوریه، عراق و لیبی کاملاً بی‌اعتناست و از کنار آنهمه شرارت و جنایات جنگی به سادگی عبور می‌کند ولی ناگهان براساس احساسات جاسوس پرورانه انگلیس، احساس وظیفه می‌کند که نسبت به سرنوشت جاسوسان واکنش نشان دهد. نکته اساسی و پایانی آنکه قطعاً تصمیمات و دست و پا‌ زدنهای انگلیس در حمایت از جاسوسانش نه تنها تاثیری در سرنوشت جاسوسان و محکومان دادگاه‌های صالحه ایران ندارد بلکه به عنوان برگ تازه‌ای در پرونده آنها می‌تواند باعث طرح موضوعات جدیدی علیه آنها شود و نشان دهد که وجود چنین جاسوسانی تا چه اندازه برای انگلیس و شبکه جاسوسی آن کشور اهمیت دارد، نکته‌ای که دقت و صحت عمل تیم امنیتی و اطلاعاتی ایران را بیش از پیش به اثبات می‌رساند.
سایر اخبار این روزنامه
احتمال تمدید معافیت 4 کشور از تحریم نفتی ایران دکتر روحانی در تماس تلفنی نخست‌وزیر پاکستان: نخست وزیر پاکستان قول داد تروریست ها را ریشه کن کند نایب رئیس کمیسیون تلفیق: ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه 98 رفع شد انگلیس، اعطای مصونیت به جاسوس رئیس کل بانک مرکزی: مهمترین بحث دولت و بانک مرکزی تامین کالاهای اساسی مردم است با حضور معاون اول رئیس جمهور؛ چندین طرح صنعتی و معدنی در استان سمنان افتتاح شد مقاومت عراق نسبت به تلاش واشنگتن برای ایجاد نسل سوم داعش هشدار داد وزیر آلمانی: هرگز حزب‌الله لبنان را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهیم هشدار پنتاگون به ترکیه درباره "عواقب خطرناک" خرید اس 400 از روسیه به دعوت رسمی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق؛ دکتر روحانی فردا به بغداد سفر می‌کند 77 دستگاه واگن مسافری به شبکه ریلی اضافه شد سفرای جدید ایران در فرانسه و تاجیکستان با دکتر روحانی دیدار کردند مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) خبر داد: کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مترو راه‌اندازی شد معاون امور مجلس رئیس جمهور: تاکید رئیس‌جمهور بر تکریم و رفع مشکلات جامعه ایثارگران است